• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    PORADY ZPP: INFORMACJA HANDLOWA – JAKIE WARUNKI TRZEBA SPEŁNIĆ?



    Przesyłanie niezamawianych informacji handlowych skierowanych do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zwłaszcza poczty elektronicznej jest zakazane. Powszechnie przyjmuje się, że artykuł 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, wprowadzający ten zakaz dotyczy wysyłania tzw. spamu. Jak zatem konstruować i zgodnie z prawem rozsyłać informacje handlowe?

    Sformułowanie o zakazie przesyłania “niezamówionych” informacji handlowych oznacza, że dla wysłania informacji handlowej wymagane jest uzyskanie uprzedniej zgody ze strony odbiorcy takiej informacji. Celem wprowadzenia tego zakazu była ochrona przed działaniami prowadzącymi do naruszenia szeroko pojętej prywatności odbiorcy.

    Zgodnie ze stanowiskiem doktryny zakres zgody powinien być precyzyjnie określony. Wyrażenie zgody na otrzymywanie od określonego podmiotu informacji na temat wybranego produktu czy grupy produktów (np. książek o tematyce prawniczej z księgarni internetowej), nie oznacza wyrażenia zgody na otrzymywanie informacji o zupełnie odmiennych produktach.

    Nie jest to jednak w sprzeczności z możliwością zebrania zgód tzw. blankietowych – na nieokreśloną ilość produktów lub usług.

    Dodatkowo oprócz zgody odbiorcy przesyłana informacja powinna spełniać warunki informacji handlowej wskazane w ustawie, tak by nie było wątpliwości co do jej charakteru.

    Zgodnie z ustawą, informacja handlowa zawiera:

    – oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne,

    – wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniżek cen, nieodpłatnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych korzyści związanych z promowanym towarem, usługą lub wizerunkiem, a także jednoznaczne określenie warunków niezbędnych do skorzystania z tych korzyści, o ile są one składnikiem oferty,

    – wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia

    Analiza ww. przepisu pozwala na precyzyjne określenie elementów składowych informacji handlowej i powinna być dokonana w każdym przypadku przystępowania do tworzenia informacji handlowej.

    Podsumowując, nawet jednorazowe przesłanie wiadomości będącej informacją handlową – bez uprzednio uzyskanej zgody odbiorcy – naraża potencjalnie nadawcę na odpowiedzialność karną. Należy jednocześnie pamiętać, że nie zachowanie któregokolwiek z ww. wymogów nie pozbawia wiadomości e-mail atrybutu informacji handlowej, a tym samym nie zwalnia nadawcy z ewentualnej odpowiedzialności.

    więcej informacji: Michał Kluska, tel. (071) 78 58 249

    Kancelaria Olesiński & Wspólnicy

    Najnowsze artykuły

    Stanowisko ZPP w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz niektórych innych ustaw

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie konsultacji dotyczących długo wyczekiwanego projektu nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, który ma wdrożyć przepisy unijnego Aktu o usługach cyfrowych (DSA). Od samego początku byliśmy aktywnym uczestnikiem procesu legislacyjnego, mającego na celu kształtowanie ostatecznej wersji DSA.

    Raport ZPP Bruksela |Focus on Europe| – Konkurencyjność UE w perspektywie globalnej

    Filarem integracji europejskiej przez dziesięciolecia była współpraca gospodarcza (w szczególności utworzenie unii celnej oraz stworzenie wspólnego rynku opartego na likwidowaniu barier w przepływie osób, usług, towarów oraz kapitału). Takie podejście, wraz z dalszym rozszerzaniem Wspólnoty o nowe kraje członkowskie, przyniosło Unii Europejskiej znaczące korzyści gospodarcze, o czym świadczy fakt, że w latach 1970-1980 PKB Unii Europejskiej istotnie wzrosło i osiągnęło poziom wyższy niż PKB Stanów Zjednoczonych.

    Raport ZPP Bruksela |Focus on Europe| – Niedostateczna reprezentacja regionu Europy środkowo-wschodniej w instytucjach UE

    Unia Europejska (UE), złożona mozaika narodów i polityk, nieustannie zmienia swoje oblicze, aby dostosować się do zmieniającej się dynamiki geopolitycznej i wewnętrznej. Europa Środkowo-Wschodnia (EŚW), ze swoją bogatą historią, różnorodnością kulturową i rozwijającymi się gospodarkami, stanowi kluczowy filar tej europejskiej narracji.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery