• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Dyskusja o polityce akcyzowej rządu.



    Warszawa, 16.10.2013 r.

    Dyskusja o polityce akcyzowej i szarej strefie.

    16 października br., w Centrum Przedsiębiorczości Smolna 4 (przyszła restauracja ZPP – Kafe Zielony Niedźwiedź – zapraszamy od 1 grudnia), odbyła się kolejna Debata Publiczna ZPP. W dyskusji na temat „Polityki akcyzowej rządu” wzięli udział Wiceminister finansów – Jacek Kapica, Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego i Gier – Wojciech Bronicki, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy – Leszek Wiwała, Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego – Grzegorz Wargocki oraz Prezes ZPP – Cezary Kaźmierczak. Debatę poprowadził Dyrektor ds. Relacji Publicznych ZPP – Marcin Nowacki.

    Celem debaty było podjęcie dyskusji na temat polityki akcyzowej rządu i jej oddziaływania na rynek. Chcieliśmy wspólnie omówić wpływ poziomu podwyżek akcyzy alkoholu i tytoniu na przychody dla budżetu państwa oraz ich implikacje dla rozwoju szarej strefy i miejsc pracy w Polsce.

    Jak wyjaśniał Jacek Kapica, Wiceminister finansów, podatek akcyzowy ma dwie podstawowe funkcje. Z jednej strony, pełni on funkcję fiskalną, która zakłada generowanie, dostarczanie dochodów budżetowych w związku z konsumpcją. Z drugiej strony, realizuje on funkcję społeczno-zdrowotną, której zadaniem jest skłaniać społeczeństwo do oczekiwanych zachowań. W tym przypadku, nie ulegania nałogom. I przekonywał – Ministerstwo Finansów konsekwentnie i spokojnie, adekwatnie do czynników ekonomicznych reguluje stawki akcyzy.

    Inny punkt widzenia zaprezentowali z kolei przedstawiciele branż tytoniowej i alkoholowej. Grzegorz Wargocki, Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego (PSPT) zwrócił uwagę na problem szarej strefy, która powiększa się w wyniku zbyt szybkiego podnoszenia podatku akcyzowego – Rynek nielegalnych papierosów szacowany jest na 15%. Z kolei porównanie rosnącej sprzedaży tubek i bibułek tytoni do palenia szacowane na podstawie badania firmy AC Nielsen z gwałtownie spadającą ilością legalnego tytoniu do palenia pozwala stwierdzić, że już ponad 2/3 rynku tytoni do palenia w Polsce znajduje się w szarej strefie.

    Szara strefa wyrobów tytoniowych szacowana jest już na ponad 12 miliardów sztuk (6,2 miliarda papierosów i 6 miliardów tytoniu do palenia). To grubo ponad 20% rynku tytoniowego w Polsce. Tak gwałtowny wzrost szarej strefy jest wynikiem zbyt szybkich podwyżek akcyzy.

    Na problem zwiększania szarej strefy wskazywał także Leszek Wiwała, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Spirytusowego, który podkreślał, że – stawki alkoholu akcyzy w Polsce są najwyższe wśród wszystkich państw sąsiednich. Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP, dodawał z kolei, że istnieje jeszcze jeden problem związany z szarą strefą, a mianowicie nieskuteczność państwa polskiego w jej zwalczaniu – Bardzo łatwo jest kupić nieoakcyzowany alkohol i papierosy, a kary za przemyt, czy produkcję papierosów są bardzo niskie. Minister finansów oponował powołując się na statystki dotyczące dotychczasowych regulacji akcyzowych i przekonywał – Poziom szarej strefy jest stały i wynosi 7 mld sztuk papierosów. Ten poziom jest dla Ministerstwa satysfakcjonujący, a każdej nowej regulacji towarzyszą analizy ryzyka i rynku.

    Jak donosi dzisiejszy rosyjski dziennik Kommersant, Rząd Rosji rozważa zamrożenie, bądź nawet obniżenie akcyzy na alkohol i wyroby tytoniowe w 2015 roku. Spowodowane jest to zalewem rosyjskiego rynku przez dużo tańsze wyroby akcyzowe z Białorusi i Kazachstanu, z którymi Rosja tworzy Unię Celną. 

     

    Więcej informacji:
    Joanna Nowek
    Email/ j.nowek@zpp.net.pl
    Tel/ 504 2878 17

     

    Najnowsze artykuły

    Stanowisko ZPP: System kaucyjny do poprawy

    Głównym założeniem wejścia w życie nowych regulacji dotyczących kształtu systemu kaucyjnego w Polsce miało być wsparcie branży napojowej we wdrożeniu mechanizmów mających na celu stworzenie efektywnego modelu gospodarki odpadami. Jego konstrukcja – w myśl pierwotnych koncepcji – miała być przyjazna zarówno konsumentom jak i środowiskom przedsiębiorców, racjonalnie implementując unijne wymogi dotyczące poziomu wykorzystania surowców wtórnych w wytwarzaniu nowych opakowań.

    Apel ZPP oraz FOR: Nowy porządek (de)regulacyjny – 5 rozwiązań poprzedniej władzy, które należy jak najszybciej uchylić

    Trzeci kwartał 2015 roku był początkiem zmiany podejścia polityków do roli państwa. Jedną z jego cech było coraz śmielsze przekonanie o słuszności interwencji państwa w wiele dziedzin życia gospodarczego, czego wyrazem były kolejne ustawy. Często zmiany te nie były oparte na rzetelnych danych i dowodach, a nowe regulacje wprowadzano z naruszeniem podstawowych wymogów procesu legislacyjnego  i z pominięciem głosu obywateli.

    Informacja prasowa – Debata: NIS2: Czy jesteśmy gotowi na nowe zasady cyberbezpieczeństwa w kluczowych sektorach gospodarki?

    Dyrektywa NIS2 zbliża się wielkimi krokami, stawiając przed wieloma sektorami gospodarki szerokie wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa, szczególnie w obszarze healthcare. Czy jesteśmy gotowi na nowe zasady, które mają podnieść poziom ochrony sieci i systemów informatycznych?

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery