• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Komentarz Głównego Ekonomisty ZPP: Budżet 2014.



    16-12-2013

    Już od dawna debata budżetowa nie wywoływała takiego zobojętnienia jak dzisiaj. Dane są dość obiecujące: projekt przyszłorocznego budżetu zakłada blisko 48 miliardów złotych deficytu, wzrost PKB o 2,5 % oraz inflację na poziomie 2,4 %. Bezrobocie na koniec 2014 roku ma wynieść 13,8 procent. Tylko pytanie jak to osiągnąć? Wzrost gospodarczy bierze się ze wzrostu produkcji, aktywizacji przedsiębiorczości i udoskonaleń, a nie podwyżek pensji urzędniczych, czy organizacji kolejnych igrzysk. Bezrobocie spada, kiedy rozwijają się firmy, ale w Polsce, a nie na emigracji. Skala deficytu jest do obronienia, ale nie wtedy kiedy jest zmniejszana poprzez konwersję długu odebranego funduszom emerytalnym na obietnice przyszłych emerytur. Dzisiaj dochody i wydatki budżetowe to raczej zaproszenie do rokowań, niż solidny i racjonalny plan. Bo co zrobi rząd jak jednak PKB nie wzrośnie, bezrobocie nie spadnie, a potrzeby ludzi nie dostosują się do tego, a ich rozbudzone apetyty będę w końcu chciały konsumować ten dobrobyt tu i teraz?

    Dzisiaj do prognoz budżetowych używa się wyłącznie inżynierii finansowej. Mają się zgadzać formuły w arkuszach, które nie mają nic wspólnego z tym co dzieje się w realnej gospodarce. Formuła mówi jasno: jeśli brakuje pieniędzy w budżecie, zwiększ wartość procentową stawek podatkowych i innych obciążeń. Działanie się zgadza, ale dziwnie przychody nie rosną.

    Ja bym wolał zobaczyć założenia budżetowe w stylu: wzrost ilości podmiotów gospodarczych, spadek obciążeń podatkowych i kosztów pracy, skrócenie procedur administracyjnych, redukcja regulacji prawnych krępujących przedsiębiorczość oraz uproszczenie systemu podatkowego. A wtedy liczby przyjdą same i zamienią się w realne pieniądze w gospodarce.

    Gospodarkę tworzą przedsiębiorcy i konsumenci, to oni decydują o ile wzrośnie PKB, a spadnie bezrobocie, choćby nie wiem jak doskonały był model makroekonomiczny. Bez uwzględnienia racjonalności zachowań fryzjera, producenta opakowań, czy przewoźnika, nie zadziała. Jeżeli zwiększycie podatki, to przychód do budżetu wzrośnie, ale w Anglii lub Irlandii.

    Mariusz Pawlak
    Główny Ekonomista ZPP

    Najnowsze artykuły

    Stanowisko ZPP: System kaucyjny do poprawy

    Głównym założeniem wejścia w życie nowych regulacji dotyczących kształtu systemu kaucyjnego w Polsce miało być wsparcie branży napojowej we wdrożeniu mechanizmów mających na celu stworzenie efektywnego modelu gospodarki odpadami. Jego konstrukcja – w myśl pierwotnych koncepcji – miała być przyjazna zarówno konsumentom jak i środowiskom przedsiębiorców, racjonalnie implementując unijne wymogi dotyczące poziomu wykorzystania surowców wtórnych w wytwarzaniu nowych opakowań.

    Apel ZPP oraz FOR: Nowy porządek (de)regulacyjny – 5 rozwiązań poprzedniej władzy, które należy jak najszybciej uchylić

    Trzeci kwartał 2015 roku był początkiem zmiany podejścia polityków do roli państwa. Jedną z jego cech było coraz śmielsze przekonanie o słuszności interwencji państwa w wiele dziedzin życia gospodarczego, czego wyrazem były kolejne ustawy. Często zmiany te nie były oparte na rzetelnych danych i dowodach, a nowe regulacje wprowadzano z naruszeniem podstawowych wymogów procesu legislacyjnego  i z pominięciem głosu obywateli.

    Informacja prasowa – Debata: NIS2: Czy jesteśmy gotowi na nowe zasady cyberbezpieczeństwa w kluczowych sektorach gospodarki?

    Dyrektywa NIS2 zbliża się wielkimi krokami, stawiając przed wieloma sektorami gospodarki szerokie wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa, szczególnie w obszarze healthcare. Czy jesteśmy gotowi na nowe zasady, które mają podnieść poziom ochrony sieci i systemów informatycznych?

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery