• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Nowa koncepcja zasad finansowania mediów



    Warszawa, 1 grudnia 2014 r.

    Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Instytutu Sobieskiego, Fundacji Republikańskiej, Warsaw Enterprise Institute, Stowarzyszenia Libertariańskiego oraz Fundacji Wolności i Przedsiębiorczości dotyczące nowej “koncepcji zasad finansowania mediów publicznych”.

    Nowa „Koncepcja zasad finansowania mediów publicznych” ma na celu wprowadzenie przepisów, które zastąpią obecnie obowiązującą opłatę abonamentową za posiadanie odbiorników radiowych i telewizyjnych uregulowaną w  ustawie z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych.

    W ocenie Związku Pracodawców i Przedsiębiorców, Instytutu Sobieskiego, Fundacji Republikańskiej, Warsaw Enterprise Institute, Stowarzyszenia Libertariańskiego oraz Fundacji Wolności i Przedsiębiorczości, zaproponowane zmiany w tym przedmiocie są niecelowe i nieuzasadnione. Koncepcja zasad finansowania mediów publicznych przewiduje wprowadzenie przymusowej daniny publicznej, której nie można na pewno nazwać abonamentem, ponieważ abonament z założenia winien być płacony dobrowolnie. Danina publiczna, egzekwowana na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, czy też na podstawie przepisów, które zostaną stworzone na nowo, za używanie telewizora lub radio, jest bezpodstawna.

    Podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy dotyczące powyższej kwestii są wyjątkowo zawiłe i niejasne. Przewidywana według nowej koncepcji opłata nie jest de facto pobierana tylko za używanie telewizora czy radio, ale także za możliwość realizacji tzw. „misji publicznej”, czyli za uprawnienie do odbioru państwowych programów radiowych i telewizyjnych.

    Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, w dużej mierze odbiega od obecnie panujących standardów, a zapisana w niej definicja tzw. „misji publicznej” jest po prostu archaiczna, jednakże zmiany proponowane w zakresie „koncepcji zasad finansowania mediów publicznych”, w żaden sposób nie prowadzą do poprawienia tej sytuacji. Może bowiem dojść do powstania rozbieżności pomiędzy nowymi, a starymi przepisami regulującymi te kwestie. W tym zakresie, ewentualnie zaproponowane zmiany powinny zostać dokładnie przeanalizowane pod względem już obowiązujących przepisów.

    W nowej „Koncepcji zasad finansowania mediów publicznych” przede wszystkim budzi wątpliwości wprowadzenie różnych stawek opłaty audiowizualnej w zależności od rozmiarów prowadzonej działalności gospodarczej. Zaproponowany podział odnoszący się do wielkości przedsiębiorstwa diametralnie różni się od wytycznych zawartych w rozporządzeniach Unii Europejskiej oraz Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. Powyższe dotyczy w szczególności definicji micro przedsiębiorców. Do takich rozbieżności w przepisach prawa, w żadnym wypadku nie można dopuścić.

    Tym samym, w opinii podpisanych organizacji nie jest zasadne wprowadzanie nowych regulacji, które będą nakładać kolejne podatki na obywateli, w tym także na przedsiębiorców, a przede wszystkim nie jest możliwe wprowadzenie tych zmian w zaproponowanej formie. Wraz z rozwojem przedsiębiorczości i realizacją zasad wolnego rynku, w Polsce jest możliwość wykupienia abonamentu telewizji kablowej lub cyfrowej, natomiast nowa opłata abonamentowa czy audiowizualna, powinna być wyłącznie płacona dobrowolnie przez tych obywateli, którzy zadeklarują chęć wsparcia tzw. „misji publicznej”.

    Marcin Chludziński
    Fundacja Republikańska

    Jacek Spendel
    Fundacja Wolności i Przedsiębiorczości

    Cezary Kaźmierczak
    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

    Marcin Nowacki
    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

    Robert Gwiazdowski

    Warsaw Enterprise Institute

    Tomasz Wróblewski
    Warsaw Enterprise Institute

    Szymin Sypniewicz
    Stowarzyszenie Libertariańskie

    Stanowisko do pobrania.

    Najnowsze artykuły

    Raport ZPP Bruksela |Focus on Europe| – Konkurencyjność UE w perspektywie globalnej

    Filarem integracji europejskiej przez dziesięciolecia była współpraca gospodarcza (w szczególności utworzenie unii celnej oraz stworzenie wspólnego rynku opartego na likwidowaniu barier w przepływie osób, usług, towarów oraz kapitału). Takie podejście, wraz z dalszym rozszerzaniem Wspólnoty o nowe kraje członkowskie, przyniosło Unii Europejskiej znaczące korzyści gospodarcze, o czym świadczy fakt, że w latach 1970-1980 PKB Unii Europejskiej istotnie wzrosło i osiągnęło poziom wyższy niż PKB Stanów Zjednoczonych.

    Raport ZPP Bruksela |Focus on Europe| – Niedostateczna reprezentacja regionu Europy środkowo-wschodniej w instytucjach UE

    Unia Europejska (UE), złożona mozaika narodów i polityk, nieustannie zmienia swoje oblicze, aby dostosować się do zmieniającej się dynamiki geopolitycznej i wewnętrznej. Europa Środkowo-Wschodnia (EŚW), ze swoją bogatą historią, różnorodnością kulturową i rozwijającymi się gospodarkami, stanowi kluczowy filar tej europejskiej narracji.

    Stanowisko ZPP w sprawie założeń dotyczących polityki partycypacji i transparentności Ministerstwa Cyfryzacji

    Od ponad dwudziestu lat obserwujemy dynamiczny rozwój cyfryzacji, charakteryzujący się szerokim wykorzystaniem nowych technologii przez praktycznie wszystkie sektory gospodarki. Od przedsiębiorstw po instytucje publiczne, aż po organizacje pozarządowe i obywateli.  Ta cyfrowa rewolucja, choć zakorzeniona w świecie internetu, znacznie wykracza poza jego ramy.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery