• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    #PowrotyDoPracy: Działania w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii w sektorze gastronomicznym



    Warszawa, 16 kwietnia 2020 r.



    #PowrotyDoPracy

    Działania w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii
    w sektorze gastronomicznym

     

    W ramach realizowanej przez ZPP strategii powrotów do pracy w określonych branżach, poniżej prezentujemy kolejne zestaw rekomendacji. Przedstawione rozwiązania odnoszą się do branży gastronomicznej, której działalność została ograniczona na skutek rządowych obostrzeń związanych z rozprzestrzenianiem koronawirusa.

    Z danych firmy GfK wynika, że wartość rynku gastronomicznego w Polsce to 36,6 mld zł. Przed obecnym kryzysem związanym z koronawirusem liczba placówek w kraju wynosiła ponad 76,5 tys. Dziś nikt nie jest jednak w stanie przewidzieć, ile z nich przetrwa trwający lockdown. Można jedynie szacować, że każdy dzień przedłużającego się urzędowego zamknięcia tej branży, to kolejne dziesiątki zamkniętych lokali gastronomicznych, setki nowych bezrobotnych oraz upadłości kolejnych firm z branż kooperujących. Sektor ten generuje nie tylko wartość samą w sobie. Zwiększa także lokalną atrakcyjność turystyczną i biznesową miast, czy miejscowości. Stanowi ważną rolę w zapewnieniu żywienia. Pełni także ważne funkcje społeczne i kulturotwórcze.

    Biorąc pod uwagę powyższe, ZPP rekomenduje „odmrożenie” branży gastronomicznej jako jednej z pierwszych, już w ciągu najbliższych dni. Taką też rekomendacje przedstawiliśmy w harmonogramie powrotów do pracy, który został opublikowany na dedykowanej stronie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców pod adresem: https://zpp.net.pl/projekty/covid-19/.

    Bezpośrednio po okresie „odmrożenia” branży, gdy ryzyko epidemiologiczne dalej będzie występować, każdy przedsiębiorca realizujący usługi gastronomiczne, powinien wdrożyć odpowiednie rozwiązania i zalecenia z poniższego katalogu. Spełnienie tych zaleceń pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo klientów oraz pracowników, równocześnie ograniczając ryzyko zarażenia koronawirusem.

    1. Zapewnienie płynu do dezynfekcji rąk dla gości – łatwo dostępny i widoczny dla gości dozownik.

    2. Wszyscy pracownicy powinni pracować w maskach i rękawiczkach. Stosowanie
      i zapewnienie przez lokal dostępności masek, a także płynów dezynfekujących oraz rękawiczek dla personelu. W przypadku stosowania maseczek wielorazowych, częsta ich wymiana i dezynfekcja.

    3. W miarę możliwości, zapewnienie przestrzeni pomiędzy stolikami. W przypadku braku możliwość fizycznego zapewnienia odstępów, wyłączenie z użytkowania np. co drugiego stolika/krzesła, tak aby odstępy te zapewnić.

    4. Ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w lokalu – na podstawie liczby dostępnych stolików (nie licząc tych wyłączonych z użytkowania) – indywidualnie w każdym obiekcie.

    5. Umieszczenie informacji o maksymalnej liczbie gości w lokalu przy wejściu do lokalu.

    6. Przeszkolenie pracowników z zasad prawidłowego stosowania i użytkowania środków dezynfekujących oraz m.in. maseczek, a także rekomendacji dot. zapobieganiu rozprzestrzeniania koronawirusa.

    7. Wyznaczenie bezpiecznych stref na zewnątrz dla gości oczekujących na wejście. Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi także oczekującymi na złożenie zamówienia.

    8. Zachowanie odległości min. 1 m. pomiędzy obsługą, a klientem w momencie składania zamówienia przy stoliku.

    9. Stosowanie alternatywnych form przyjmowania zamówień np. możliwość pisemnego zamówienia poprzez zaznaczenie na karcie odpowiednich pozycji/numerów dań z karty.

    10. Posiłki gotowe do wydania powinny oczekiwać na wydawanie pod przykryciem.

    11. O ile możliwe, wprowadzenie naczyń i sztućców jednorazowych.

    12. Stałe i regularne dezynfekowanie powierzchni w lokalu, z którymi stykają się goście.

    13. Dezynfekowanie stolików po każdym gościu, dezynfekcja innych powierzchni, których dotykają goście.

    14. Regularne mycie i dezynfekcja toalet, min. raz na 1 godzinę, zgodnie z wyznaczonym harmonogramem.

    15. Regularne pranie i czyszczenie służbowego ubioru pracowników.

    16. Przynoszenie zamówień przez kelnerów do stolików wyłącznie na tacach. Mycie
      i dezynfekowanie tac po każdym użyciu.

    17. W przypadku lokali wydających zamówienia na ladzie, zamówienia powinny być wydawane np. w papierowych torbach, tace wydawane na wyraźne życzenie gościa.

    18. W przypadku wydawania samoobsługowego dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce), dodatki te powinny być wydawanie przez obsługę bezpośrednio do zamówienia.

    19. W przypadku przyjmowania zamówień i wydawania posiłków przy ladzie, zabezpieczenie personelu i klientów, poprzez konstrukcje z pleksi oddzielające pracownika od gościa na poziomie twarzy.

    20. Każdorazowe dopuszczanie do pracy personelu po uprzednim zmierzeniu temperatury
      i upewnieniu się, ze jest ona prawidłowa. Wyposażenie zakładu w minimum jeden sprawny termometr bezdotykowy.

    21. Natychmiastowe odsuwanie od pracy personelu z objawami chorobowymi.

    22. Jednoczesne sumienne przestrzeganie innych wytycznych zapewniających ochronę przed szerzeniem się zakażeń i innych chorób zakaźnych.

    Przedstawiona lista stanowi rekomendacje, a stosowanie odpowiednich narzędzi powinno pozostać w gestii właścicieli lokali oraz ich pracowników, kierując się troską o zapewnienie bezpieczeństwa własnego oraz klientów.

    Liczymy, że rozsądne zastosowanie części lub całości powyższych wytycznych pozwoli zapewnić bezpieczeństwo oraz jego poczucie klientom i pracownikom lokali gastronomicznych. Jednocześnie branży pozwoli to przywrócić zdolność do świadczenia swoich usług.

    #PowrotyDoPracy



    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

     

    #PowrotyDoPracy_Działania w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii w sektorze gastronomicznym

     

    Fot. Tama66 / pixabay.com

    Najnowsze artykuły

    Informacja prasowa – Debata: NIS2: Czy jesteśmy gotowi na nowe zasady cyberbezpieczeństwa w kluczowych sektorach gospodarki?

    Dyrektywa NIS2 zbliża się wielkimi krokami, stawiając przed wieloma sektorami gospodarki szerokie wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa, szczególnie w obszarze healthcare. Czy jesteśmy gotowi na nowe zasady, które mają podnieść poziom ochrony sieci i systemów informatycznych?

    Propozycja rządu w sprawie składki zdrowotnej dla firm jest uczciwa, dyskutujmy o szczegółach – Komentarz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

    Niemal 600 tysięcy zamkniętych lub zawieszonych działalności gospodarczych w 2023 roku to rezultat lawinowo rosnących kosztów, w tym m.in. kosztów pracy, energii, czy półproduktów, ale także tych związanych z podwyżkami podatków i składek. Szczególnie skokowy wzrost dotyczył w ostatnim czasie składek zdrowotnych odprowadzanych przez przedsiębiorców. Jest to skutek zmian wprowadzonych w ramach Polskiego Ładu – ryczałtowe, a więc stałe do tej pory składki stały się składkami proporcjonalnymi i uzależnionymi od uzyskiwanego dochodu. Dla wielu firm oznaczało to nawet kilkukrotny wzrost miesięcznej wysokości składki zdrowotnej.

    NAJLEPSZE POLSKIE FIRMY ZOSTAŁY PONOWNIE UHONOROWANE NAGRODĄ “DOBRA FIRMA”

    W czwartkowe popołudnie, po zakończeniu konferencji “Finanse dla Rozwoju 2024” ogłoszono zwycięzców czwartej już edycji programu Dobra Firma, organizowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Nagrody zostały przyznane wyróżniającym się innowatorom, inwestorom, pracodawcom i najbardziej efektywnym przedsiębiorstwom. Wśród nagrodzonych znalazły się firmy z różnych sektorów, takich jak m.in. branża hotelowa, spedycyjna, inwestycyjna czy budowlana.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery