• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Spotkanie dla członków ZPP z Bartoszem Marczukiem, Wiceprezesem PFR dot. instrumentów Tarczy Finansowej PFR 2.0.



    Warszawa, 30 listopada 2020 r. 

     

    Spotkanie dla członków ZPP z Bartoszem Marczukiem, Wiceprezesem PFR dot. instrumentów Tarczy Finansowej PFR 2.0.

     

    W dniu dzisiejszym na platformie ZOOM odbyło się spotkanie dla członków ZPP z Panem Bartoszem Marczukiem, Wiceprezesem Polskiego Funduszu Rozwoju. Spotkanie informacyjne dotyczyło instrumentów Tarczy Finansowej PFR 2.0. Wiceprezes Bartosz Marczuk przedstawił członkom Związku Przedsiębiorców i Pracodawców założenia planowanej Tarczy, odpowiedział także na pytania i sugestie przedsiębiorców zrzeszonych w ZPP.

    Polski Fundusz Rozwoju uruchamia Tarczę Finansową PFR dla Firm i Pracowników – program pomocowy skierowany do ponad 670 tys. polskich przedsiębiorstw.

    Celem tarczy 2.0. jest pomoc dla firm z 38 branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19.  Wartość pomocy dla mikro, małych i średnich firm to 10 miliardów zł. Podobnie jak w pierwszej tarczy Finansowej PFR pomoc ta będzie udzielana za pośrednictwem systemu przygotowanego przez PFR i banki. Dodatkowym instrumentem dla przedsiębiorstw będzie możliwość umorzenia 100% subwencji dla MŚP uzyskanej w ramach Tarczy 1.0. Dla dużych przedsiębiorstw ze wszystkich branż wymagających wsparcia w związku z pandemią przeznaczona jest Tarcza dla Dużych Firm o wartości 25 mld zł. Tarcza Finansowa 2.0 przewiduje aktualizację jej warunków i wydłużenie istniejącego programu.

    Zmiany w formule wsparcia dotyczą ułatwienia procesu wsparcia dla niskich kwot pomocy. Zachowany ma zostać zwrotny charakter środków z elementem umorzenia pożyczki pomocowej co związane jest z pełnym procesem analizy kredytowej, a także większa elastyczność pod względem okresu finansowania wydłużonego z 4 do 6 lat.

    Dla mikrofirm Tarcza Finansowa PFR 2.0 przewiduje do 3 mld zł wsparcia w postaci:

    • Subwencji finansowych – 18 tys. zł lub 36 tys. zł na zatrudnionego,
    • Subwencji do maksymalnej kwoty 324 tys. zł,
    • Wysokość subwencji zależna będzie od liczby pracowników i spadku obrotów. Dotyczy firm, które odnotowały spadek obrotów w 2020 r. o min 30% w związku z COVID-19,
    • Środki będą bezzwrotne pod warunkiem prowadzenia działalności i utrzymania poziomu zatrudnienia w ciągu 12 miesięcy,
    • Termin składania wniosków: styczeń – luty 2021 r. (po otrzymaniu zgody KE).

    Dla małych i średnich firm – przewiduje się do 7 mld zł wsparcia:

    • Dofinansowanie kosztów stałych niepokrytych przychodami w formie subwencji finansowej w kwocie 70% straty brutto za okres 1 listopada 2020 r. do 30 kwietnia 2021 r.,
    • Subwencje do maksymalnej kwoty: 3,5 mln zł,
    • Wysokość subwencji zależna od prognozy kosztów i przychodów oraz straty brutto. Dla firm, które odnotowały spadek obrotów o min 30% w związku z COVID-19,
    • Środki bezzwrotne pod warunkiem prowadzenia działalności oraz rozliczenia subwencji na zasadzie finansowania 70% straty brutto,
    • Możliwość umorzenia 100% subwencji z Tarczy Finansowej 1.0 (termin składania wniosków: po roku od otrzymania subwencji z Tarczy Finansowej 1.0),
    • Termin składania wniosków: styczeń – luty 2021 r. (po otrzymaniu zgody KE).

    Dla dużych firm – zaplanowane jest ok. 25 mld zł wsparcia i uelastycznienie zasad programu. Zakłada się aktualizację warunków i wydłużenie istniejącego programu oraz wprowadzenie nowej wersji pożyczki preferencyjnej, z nowym okresem szkody COVID-19 do 31 marca 2021 r. Termin składania wniosków: styczeń – marzec 2021 r. (po otrzymaniu zgody KE).

    Lista 38 branż które zostaną objęte nową pomocą, jak również szczegóły programu wsparcia znajdują się na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju pod linkiem: https://tiny.pl/782f5

    Prezentacja PFR nt. Tarczy Finansowej 2.0 dostępna jest tutaj: https://tiny.pl/7shf4

     

    Fot. _Alicja_ / pixabay.com

    Najnowsze artykuły

    Stanowisko ZPP: System kaucyjny do poprawy

    Głównym założeniem wejścia w życie nowych regulacji dotyczących kształtu systemu kaucyjnego w Polsce miało być wsparcie branży napojowej we wdrożeniu mechanizmów mających na celu stworzenie efektywnego modelu gospodarki odpadami. Jego konstrukcja – w myśl pierwotnych koncepcji – miała być przyjazna zarówno konsumentom jak i środowiskom przedsiębiorców, racjonalnie implementując unijne wymogi dotyczące poziomu wykorzystania surowców wtórnych w wytwarzaniu nowych opakowań.

    Apel ZPP oraz FOR: Nowy porządek (de)regulacyjny – 5 rozwiązań poprzedniej władzy, które należy jak najszybciej uchylić

    Trzeci kwartał 2015 roku był początkiem zmiany podejścia polityków do roli państwa. Jedną z jego cech było coraz śmielsze przekonanie o słuszności interwencji państwa w wiele dziedzin życia gospodarczego, czego wyrazem były kolejne ustawy. Często zmiany te nie były oparte na rzetelnych danych i dowodach, a nowe regulacje wprowadzano z naruszeniem podstawowych wymogów procesu legislacyjnego  i z pominięciem głosu obywateli.

    Informacja prasowa – Debata: NIS2: Czy jesteśmy gotowi na nowe zasady cyberbezpieczeństwa w kluczowych sektorach gospodarki?

    Dyrektywa NIS2 zbliża się wielkimi krokami, stawiając przed wieloma sektorami gospodarki szerokie wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa, szczególnie w obszarze healthcare. Czy jesteśmy gotowi na nowe zasady, które mają podnieść poziom ochrony sieci i systemów informatycznych?

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery