• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Stanowisko ZPP



    Warszawa, 8 lipca 2013 r.

    SEJM

    RZECZYPOSPOLITEJ  POLSKIEJ

    VII kadencja

    Komisja Polityki Społecznej i Rodziny

    *   *   *

    Podkomisja stała do spraw

    rynku pracy

    Szanowna Pani

    Przewodnicząca Podkomisji

    /-/  Izabela Katarzyna Mrzygłocka

     

    Szanowna Pani, Szanowni Państwo.

    własne stanowisko wobec stanu realizacji ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zawarł w skierowanym do Państwa piśmie z dnia 19 czerwca 2013 r.

    Zwrócono w nim uwagę na sygnalizowanie przez przedsiębiorców szeregu wątpliwości, które – jak się okazało – wynikały z reguły z niewłaściwej znajomości przepisów prawa lub ich złej interpretacji, czy nadinterpretacji.  Często, zwłaszcza negatywne sygnały o sposobie realizacji ustawy, wynikały również ze zwykłej ludzkiej bojaźni i negatywnych praktyk, z którymi przedsiębiorcy się już wcześniej zetknęli.

    Ostatnie, wspólne spotkanie – odbyte dnia 20 czerwca 2013 r. – doprowadziło do ostatecznego wyjaśnienia sygnalizowanych wątpliwości oraz zapoznania się z danymi liczbowymi świadczącymi o zainteresowaniu ustawą umorzeniową i ilościowym stanie jej realizacji.

    Na wyżej wspomnianym spotkaniu w sposób jednoznaczny wykazano, czym potwierdzono prezentowane przez nas stanowisko, że żadna z grup zawodowych w tym tzw. „taksówkarze” nie są wyłączeni z obowiązku składania dokumentów wymaganych ustawą umorzeniową w zakresie pomocy publicznej.

    Reasumując pierwsze 5 miesięcy obowiązywania ustawy umorzeniowej można bez wątpienia stwierdzić, że:

    – zainteresowanie ustawą wśród przedsiębiorców jest znaczne,

    – organ ubezpieczeń społecznych stara się być pomocny przy korzystaniu z ustawy,

    – wątpliwości (wszystkich stron biorących udział w procedurze umorzeniowej) powstałe w trakcie realizacji ustawy, prawie w 100% wynikały z niewłaściwego rozumienia przepisów ogólnych o ubezpieczeniach społecznych, czy pomocy publicznej oraz praktycznego wdrażania przepisów ustawy umorzeniowej,

    – w okresie tym, w zasadzie z ustawy korzystali przede wszystkim przedsiębiorcy nie obligowani oczekiwaniem na wynik notyfikacyjny ustawy i przede wszystkim przez pryzmat ich doświadczeń, oceniana jest ustawa i jej realizacja.

    W tym miejscu należy przywołać fakt, że ustawa z punktu możliwości uzyskania umorzenia podzieliła przedsiębiorców – przyszłych beneficjentów na II grupy, a mianowicie tych, którzy po dniu wejścia w życie ustawy:

    – mają nie tylko prawo złożyć wniosek o umorzenie, ale i umorzenie to uzyskać,

    oraz

    – tych, którzy po złożeniu wniosku mają zawieszane postępowania o umorzenie do dnia wydania przez Komisję Europejską decyzji określającej charakter i kwalifikację umorzenia.

    To właśnie wnioski wyciągane przez pierwszą grupę przedsiębiorców stanowią na dzień dzisiejszy praktyczną ocenę realizacji ustawy z dnia 9 listopada 2012 r.

    Dopiero doświadczenia drugiej grupy przedsiębiorców, będących w trudniejszym położeniu z uwagi na:

    – różne zaawansowanie swoich  spraw,

    – stan swoich kont,

    – termin i wynik notyfikacji ustawy,

    łącznie z doświadczeniem pierwszej grupy pozwolą merytorycznie ocenić faktyczną realizację ustawy i sprecyzować uwagi czy wnioski dla polepszenia prawnego jej stosowania.

    Jak wiadomo druga grupa przedsiębiorców oczekuje na wynik notyfikacji, której termin zakończenia jest niedookreślony, przez co grupa ta pozostaje dotąd w zawieszeniu.

    Notyfikacja ustawy trwa już od 4 miesięcy i mimo, naszym zdaniem, prawidłowego wniosku i jego uzasadnienia, po stronie Komisji Europejskiej powstają coraz to nowe (w zasadzie akademickie) zapytania.

    Procedura wymaga i dopuszcza dodatkowe zapytania, jednakże w tym przypadku stwarzana jest konieczność udzielania odpowiedzi na podstawie i w przywołaniu szeregu szerokich regulacji prawnych, w tym z zakresu ubezpieczeń społecznych, działalności gospodarczej, itp.

    Rozległość poruszanej tematyki, jej zakres i wielość podstaw prawnych rodzi wśród przedsiębiorców wątpliwości co do konieczności stosowania takiego trybu i obawy, by formalizm prawny nie stanął w sprzeczności z faktami.

    Budzą się również obawy co do terminu zakończenia prac Komisji Europejskiej, wydania decyzji oraz umożliwienia tym samym skorzystania czynnym przedsiębiorcom w rozsądnym czasie z przepisów ustawy, co jest tym bardziej zrozumiałe iż długotrwałość notyfikacji jeszcze bardziej komplikuje większości z nich i tak już skomplikowaną sytuację gospodarczo-prawną.

    Powyższe znajduje odniesienie do zapytań KE z dnia 25 czerwca 2013 r. (COMP/H1/MPo/CDLB/KT/mk/(2013)064689) co do środka pomocy wynikającego z notyfikowanej ustawy oraz konieczności przedstawienia przez Polskę dodatkowych wyjaśnień i informacji.

    Na powyższe zapytania władze polskie za pomocą służb merytorycznie przygotowanych i w pełni odpowiedzialnych za swoją odpowiedź, przedstawiły dodatkowe wyjaśnienia i informacje. Wielostronicowa odpowiedź na zapytania wynika bezpośrednio z obowiązujących przepisów i regulacji prawnych, przez co polemika z jej treścią wydaje się być bezzasadna.

    Wobec powyższego do udzielonej odpowiedzi na zapytania Komisji Europejskiej z dnia 25.06.2013 r. nie wnosimy żadnych uwag i nie znajdujemy uzasadnienia dla zmiany jej treści. Odpowiedź jest wyczerpująca i prawidłowa co do meritum oraz zgodna z intencją i celem notyfikacji.

    Dziękujemy za dotychczasową możliwość uczestnictwa w pracach nad ustawą i prosimy o dalsze zainteresowanie stanem realizacji ustawy oraz notyfikacją dla jej rychłego, pozytywnego dla oczekujących przedsiębiorców zakończenia.

     

    (-) Dorota Wolicka

     

    Plik do pobrania.

    Najnowsze artykuły

    Stanowisko ZPP w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz niektórych innych ustaw

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie konsultacji dotyczących długo wyczekiwanego projektu nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, który ma wdrożyć przepisy unijnego Aktu o usługach cyfrowych (DSA). Od samego początku byliśmy aktywnym uczestnikiem procesu legislacyjnego, mającego na celu kształtowanie ostatecznej wersji DSA.

    Raport ZPP Bruksela |Focus on Europe| – Konkurencyjność UE w perspektywie globalnej

    Filarem integracji europejskiej przez dziesięciolecia była współpraca gospodarcza (w szczególności utworzenie unii celnej oraz stworzenie wspólnego rynku opartego na likwidowaniu barier w przepływie osób, usług, towarów oraz kapitału). Takie podejście, wraz z dalszym rozszerzaniem Wspólnoty o nowe kraje członkowskie, przyniosło Unii Europejskiej znaczące korzyści gospodarcze, o czym świadczy fakt, że w latach 1970-1980 PKB Unii Europejskiej istotnie wzrosło i osiągnęło poziom wyższy niż PKB Stanów Zjednoczonych.

    Raport ZPP Bruksela |Focus on Europe| – Niedostateczna reprezentacja regionu Europy środkowo-wschodniej w instytucjach UE

    Unia Europejska (UE), złożona mozaika narodów i polityk, nieustannie zmienia swoje oblicze, aby dostosować się do zmieniającej się dynamiki geopolitycznej i wewnętrznej. Europa Środkowo-Wschodnia (EŚW), ze swoją bogatą historią, różnorodnością kulturową i rozwijającymi się gospodarkami, stanowi kluczowy filar tej europejskiej narracji.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery