• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki (nr UDER29 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów)



    Warszawa, 18 czerwca 2025 r.

    Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki (nr UDER29 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów)

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pozytywnie ocenia kierunek projektu ustawy deregulacyjnej w obszarze energetyki, uznając potrzebę uproszczenia regulacji oraz dostosowania systemu do zmieniających się uwarunkowań technologicznych i rynkowych. Projekt wymaga dalszych zmian i uzupełnień w celu zapewnienia jego spójności, skuteczności i realnej użyteczności dla przedsiębiorców – zarówno tych działających zawodowo na rynku energetycznym, jak i tych, dla których działalność energetyczna ma charakter pomocniczy.

    Poniżej przedstawiamy szczegółowe stanowisko ZPP do poszczególnych aspektów projektu:

    1. Podniesienie progu koncesyjnego dla OZE – art. 2 pkt 4 projektu

    ZPP pozytywnie ocenia propozycję podniesienia progu koncesyjnego dla źródeł OZE do 5 MW, traktując ją jako krok we właściwym kierunku. Uważamy jednak, że dalsze różnicowanie sytuacji prawnej źródeł odnawialnych i konwencjonalnych nie znajduje uzasadnienia. Postulujemy zrównanie progu obowiązku koncesyjnego – tj. zwolnienie z obowiązku koncesji wszystkich instalacji o mocy do 50 MW, niezależnie od technologii, z jednoczesnym wprowadzeniem obowiązku wpisu do rejestru.

    2. Konsekwencje akcyzowe podniesienia progu koncesyjnego – art. 10 ust. 1 projektu

    Zmiana progu koncesyjnego powinna zostać skoordynowana z przepisami podatkowymi, w szczególności w zakresie podatku akcyzowego. Wytwórcy energii, którzy utracą koncesję, mogą utracić również możliwość samodzielnego rozliczania akcyzy. Proponujemy umożliwienie takim podmiotom wyboru – uzyskania statusu nabywcy końcowego lub utrzymania dotychczasowego trybu rozliczania – z odpowiednim okresem przejściowym.

    3. Obowiązek opomiarowania SN/nN – art. 11t ust. 3 PE

    ZPP postuluje wprowadzenie wyjątku od obowiązku instalowania liczników zdalnego odczytu na stacjach SN/nN dla zakładów przemysłowych. W tych przypadkach wymagane opomiarowanie generuje nieproporcjonalne koszty bez uzasadnionej wartości dodanej, gdyż stacje te służą głównie zaspokajaniu potrzeb własnych przedsiębiorstw. Proponujemy wyłączenie operatorów będących odbiorcami przemysłowymi (z wykazu, o którym mowa w art. 52 ust. 4 ustawy o OZE) spod przedmiotowego obowiązku.

    4. Opłata mocowa – art. 70a ust. 3 ustawy o rynku mocy

    ZPP postuluje zmianę systemu naliczania opłaty mocowej dla odbiorców zewnętrznych – z modelu dobowego na miesięczny. Obecne rozwiązanie jest obarczone dużym ryzykiem błędu i wydłuża proces rozliczeniowy, natomiast model miesięczny byłby bardziej przejrzysty i dokładny.

    5. Ułatwienia regulacyjne dla Zamkniętych Systemów Dystrybucyjnych (ZSD) – art. 9dc PE

    ZPP wskazuje na konieczność realnego uproszczenia obowiązków regulacyjnych dla operatorów ZSD, których działalność dystrybucyjna ma charakter pomocniczy. Proponujemy zniesienie obowiązku przyłączania podmiotów spoza systemu, przekazywania zbędnych informacji do URE oraz dostosowanie sposobu ustalania opłat za przyłączenie do zasad umownych.

    6. Magazyny energii a ograniczenia dla OSD

    ZPP postuluje zniesienie ograniczeń w zakresie posiadania i eksploatacji magazynów energii przez operatorów zamkniętych systemów dystrybucyjnych. Dyrektywa 2019/944 dopuszcza takie rozwiązanie, a jego wdrożenie umożliwiłoby przedsiębiorstwom – szczególnie energochłonnym – aktywne uczestnictwo w transformacji energetycznej i zwiększenie stabilności KSE.

    7. Procedury przyłączeniowe dla OSDn

    ZPP postuluje uproszczenie procedur przyłączeniowych, szczególnie w relacji OSDn – OSDp, w sytuacjach braku zwiększenia mocy przyłączeniowej i wypływu mocy. Obecna praktyka, która każdorazowo wymaga stanowiska Prezesa URE, jest nadmiernie uciążliwa i wydłuża procesy inwestycyjne nawet w przypadku marginalnych zmian.

    8. Raportowanie umów wewnątrz grup kapitałowych

    ZPP postuluje ograniczenie obowiązku raportowania umów sprzedaży energii zawieranych w ramach jednej grupy kapitałowej – jedynie do umów przekraczających 50 GWh rocznie lub zawieranych przez podmioty zawodowo zajmujące się wytwarzaniem energii. Obecne przepisy są nadmiernie uciążliwe i obejmują umowy o marginalnym znaczeniu rynkowym.

    9. Obowiązek zgłaszania umów PPA

    Postulujemy zniesienie obowiązku zgłaszania każdej umowy PPA do URE. Obowiązek ten powinien dotyczyć wyłącznie umów zawieranych z niepowiązanymi kapitałowo odbiorcami końcowymi i opiewających na sprzedaż energii przekraczającą 50 GWh rocznie.

    10. Informowanie Prezesa URE o każdej zmianie oferty

    ZPP postuluje zwolnienie małych, pionowo zintegrowanych przedsiębiorstw energetycznych z obowiązku raportowania każdej zmiany oferty sprzedaży energii. Proponowany próg to 500 odbiorców końcowych.

    Podsumowanie

    ZPP podkreśla, że skuteczna deregulacja sektora energetycznego powinna iść w parze z racjonalnym podejściem do specyfiki różnych uczestników rynku – w tym przedsiębiorstw przemysłowych posiadających własną infrastrukturę energetyczną. Doceniamy inicjatywę Ministerstwa Klimatu i Środowiska zmierzającą do zniesienia barier dla działalności między innymi poza energetyką zawodową, w zamkniętych systemach dystrybucyjnych i w przypadku mikroinstalacji. 

    Wnosimy o uwzględnienie wskazanych propozycji w toku dalszych prac legislacyjnych, również w Sejmie i Senacie. Ich wdrożenie ułatwi prowadzenie działalności gospodarczej, zwiększy elastyczność rynku i przyspieszy transformację energetyczną w Polsce.

    Zobacz: Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki (nr UDER29 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów)

    Najnowsze artykuły

    Szara strefa – dlaczego nadal istnieje i jak znaleźć dodatkowe dochody dla państwa?

    Największy udział w tworzeniu szarej strefy mają przedsiębiorstwa, które nie wykazują części dochodów. Szczególnie jest to widoczne w handlu i naprawie pojazdów oraz zakwaterowaniu i gastronomii. Szacunkowy rozmiar szarej strefy z tych branż w tworzeniu PKB wynosi 3 proc. Natomiast budownictwa na poziomie 1,7 proc., a przemysłu – 1,1 proc.

    Apel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych sektora energii odnawialnej ws. rozwoju magazynów energii w Polsce

    Szanowny Panie Ministrze, Szanowna Pani Ministro, w imieniu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych reprezentujących sektor odnawialnych źródeł energii i magazynowania energii, pragniemy wyrazić głębokie zaniepokojenie zapisami projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw w kontekście ograniczeń dla instalowania magazynów energii

    Europa na drodze do bezpiecznej i taniej energii – debata w Biurze Parlamentu Europejskiego w Warszawie

    Warszawa, czerwiec 2025 r. – W Biurze Parlamentu Europejskiego w Warszawie odbyła się debata pt. „Europa na drodze do bezpiecznej i taniej energii”. Spotkanie zgromadziło kluczowych przedstawicieli instytucji publicznych oraz sektora energetycznego, którzy dyskutowali o przyszłości energetycznej Europy w kontekście rosnących wyzwań geopolitycznych, transformacji klimatycznej i przemian gospodarczych.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery