• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Apel w sprawie programu Mój Elektryk 2.0



    Warszawa, 10 stycznia 2025 r.

     

    Apel branży leasingu i wynajmu oraz organizacji pracodawców do Ministerstwa Klimatu i Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w sprawie programu Mój Elektryk 2.0

     

    Niniejszym przedstawiamy stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Związku Polskiego Leasingu, Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Ogólnopolskiej Federacji Małych i Średnich Przedsiębiorców, Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych, Krajowej Izby Targowej oraz Łódzkiej Federacji Kupieckiej w sprawie programu „Mój Elektryk 2.0”.

    Z początkiem lutego 2025 roku planowane jest uruchomienie nowej wersji programu „Mój Elektryk 2.0”. Ma ona zastąpić dotychczasową wersję programu. Wprowadzane zmiany, takie jak wykluczenie przedsiębiorstw niebędących osobami fizycznymi oraz brak wsparcia dla pojazdów kategorii N1, budzą uzasadnione obawy dotyczące skuteczności programu w realizacji jego głównych celów. W niniejszym dokumencie podkreślamy znaczenie tych grup w rozwoju elektromobilności oraz wnosimy o ponowne rozważenie podjętych decyzji. Wnosimy również o przywrócenie finansowania w oparciu o środki z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, przeznaczone na dotacje dla wszystkich przedsiębiorstw w dotychczasowym zakresie. Jednocześnie zwracamy się z prośbą o podjęcie rozmów na poziomie europejskim w celu umożliwienia wykorzystania środków z KPO również przez osoby prawne.

    Z przykrością przyjmujemy decyzję o wykluczeniu przedsiębiorstw, które nie są osobami fizycznymi, z programu „Mój Elektryk 2.0”. Z perspektywy branży leasingowej i wynajmu długoterminowego, taka zmiana może poważnie ograniczyć skuteczność programu i zmniejszyć jego szansę na realizację kluczowych celów, takich jak rozwój elektromobilności w Polsce oraz redukcja emisji CO₂.

    Z danych PZPM opartych na rejestracjach pojazdów w systemie CEPiK wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku aż 87% nowych elektrycznych samochodów osobowych zostało zarejestrowanych przez przedsiębiorców (w tym aż 74% pojazdów trafiło do firm leasingowych i wynajmu długoterminowego). Oznacza to, że wykluczenie tej grupy z programu znacząco osłabia dynamikę rozwoju rynku elektromobilności, jednocześnie zwiększając ryzyko niewykorzystania przyznanych środków publicznych. W poprzedniej edycji programu to właśnie przedsiębiorstwa leasingowe i wynajmu długoterminowego odpowiadały za blisko 70% wykorzystanych funduszy. Ograniczenie, w nowej edycji programu, dostępu do dotacji przez przedsiębiorców innych niż osoby fizyczne może prowadzić do niewykorzystania dostępnych środków, co podważa cel programu i ogranicza jego wpływ na rynek elektromobilności.

    Wykluczenie tych przedsiębiorstw wpłynie również na dostępność pojazdów elektrycznych na rynku wtórnym, ponieważ leasingobiorcy flotowi stanowią główne źródło podaży samochodów osobowych w sprzedaży wtórnej, a ich wykluczenie z programu spowoduje ograniczenie liczby dostępnych, przystępnych cenowo samochodów elektrycznych dla klientów indywidualnych. Ponadto, decyzja o braku wsparcia dla pojazdów N1 (lekkich dostawczych do 3,5 tony) wprowadza niekorzystną zmianę dla sektora transportowego. Pojazdy te, wykorzystywane w transporcie miejskim i ostatniej mili, są kluczowe dla rozwoju elektromobilności w miastach. Ich wykluczenie zwiększa ryzyko, że transport miejski pozostanie zależny od pojazdów spalinowych, co stoi w sprzeczności z celami programu.

    Dodatkowo, należy pamiętać, że to wykluczone z programu przedsiębiorstwa stanowiły do tej pory główny motor napędowy rozwoju elektromobilności. Dzięki masowym zakupom pojazdów elektrycznych, firmy przyczyniają się do budowy infrastruktury ładowania, edukacji klientów i wspierania transformacji technologicznej w motoryzacji. Ograniczenie ich dostępu do dopłat stanowi poważne zagrożenie dla tempa tej transformacji.

    W związku z powyższym apelujemy o ponowne rozważenie decyzji o wykluczeniu innych przedsiębiorstw niż jednoosobowe z programu „Mój Elektryk 2.0” oraz o wykluczeniu z dopłat pojazdów kategorii N1. W związku z tym zwracamy się z prośbą o podjęcie rozmów na poziomie europejskim w celu umożliwienia wykorzystania środków z KPO również przez osoby prawne rozszerzają zakres dopłat także do pojazdów N1.

    Wnosimy również o przywrócenie finansowania w oparciu o środki z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, przeznaczone na dotacje w dotychczasowym zakresie dla wszystkich przedsiębiorstw.

    Uwzględnienie wszystkich przedsiębiorstw oraz pojazdów kategorii N1 w kolejnych edycjach programu wsparcia jest niezbędne dla pełnej realizacji jego założeń oraz osiągnięcia kluczowych celów, takich jak rozwój elektromobilności i ochrona środowiska. Jako przedstawiciele branży leasingu i wynajmu, a także przedsiębiorstw wykluczonych z programu Mój Elektryk 2.0. deklarujemy gotowość do współpracy w celu wypracowania optymalnych rozwiązań, które pozwolą osiągnąć wspólne cele w zakresie rozwoju elektromobilności i ochrony środowiska.

     

     Zobacz: 10.01.2025 – Apel w sprawie programu Mój Elektryk 2.0

    Najnowsze artykuły

    Apel w sprawie programu Mój Elektryk 2.0

    Z początkiem lutego 2025 roku planowane jest uruchomienie nowej wersji programu „Mój Elektryk 2.0”. Ma ona zastąpić dotychczasową wersję programu. Wprowadzane zmiany, takie jak wykluczenie przedsiębiorstw niebędących osobami fizycznymi oraz brak wsparcia dla pojazdów kategorii N1, budzą uzasadnione obawy dotyczące skuteczności programu w realizacji jego głównych celów.

    Stanowisko ZPP w sprawie pierwszego roku rządu w gospodarce

    Zgodnie z prognozami Komisji Europejskiej, nasz PKB wzrośnie w 2024 roku o 3%, a w 2025 już o 3,6%, dzięki czemu Polska pozostanie jednym z najszybciej rozwijających się państw w Unii Europejskiej. Tempo wzrostu jest oczywiście podyktowane szeregiem czynników, w tym m.in. koniunkturą na świecie – w ciągu ostatniej dekady wybitnie Polsce sprzyjającą – jednak złą i ograniczającą firmy polityką gospodarczą można popsuć nawet najlepszy okres prosperity, a i świat robi się coraz bardziej niestabilny, co naturalnie negatywnie wpływa na sytuację państw rozwijających się. Po upływających w grudniu dwunastu miesiącach od zaprzysiężenia nowego rządu, trzeba stwierdzić, że w tych skomplikowanych okolicznościach poradził on sobie w wymiarze gospodarczym nieźle – co potwierdzają dane przytoczone na wstępie.

    Memorandum ZPP w sprawie propozycji działań Polski w trakcie jej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w obszarze energetyki i polityki klimatycznej

    11 grudnia 2024 r., Warszawa Memorandum ZPP w sprawie propozycji działań Polski w trakcie jej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w obszarze energetyki i polityki klimatycznej   Polska prezydencja w Radzie UE powinna skupić się na kompleksowym i sprawiedliwym rozwiązaniu problemu ubóstwa energetycznego. Kluczowe działania powinny obejmować wdrożenie zrównoważonych polityk, które oferują natychmiastową pomoc poprzez […]

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery