16.11.2017
Internet narzędziem rozwoju i budowania konkurencyjności sektora MSP
Internet jest szansą rozwojową i niezbędnym elementem budowania konkurencyjności dla małych i średnich przedsiębiorstw w niemal każdym sektorze. Polskie MSP mają szansę docierać do klientów usług m-commerce dzięki wnikliwemu rozeznaniu rynku, a jednocześnie mogą konkurować na rynkach globalnych – takie wnioski płyną z panelu „Internet narzędziem rozwoju i budowania konkurencyjności sektora MSP”, który odbył się na Kongresie 590 w Rzeszowie.
Internet zniwelował pewne przewagi konkurencyjne, które miał duży biznes nad małym. Umiejętne posługiwanie się narzędziami internetowymi i cyfrowymi pozwala m.in. na lepsze rozpoznanie potrzeb klientów, poszerzenie ich bazy, promocję marki i obniżenie kosztów prowadzenia biznesu – powiedział Marcin Nowacki, wiceprezes ZPP, podczas wprowadzenia do dyskusji, w której udział wzięli przedstawiciele administracji rządowej i świata biznesu.
W 2016 r. penetracja internetu na rynku polskim wyniosła ponad 60%, czyli o 20 p.p. mniej niż w największych gospodarkach świata, ale korzystniej – bo na 6. miejscu globalnie – plasuje się Polska w rankingu udziału mobilnego ruchu w sieci. Średnia prędkość internetu pozycjonuje nas na 9. miejscu wśród 30 najlepszych gospodarek świata. Kompetencje polskich programistów utrzymują się w rankingach na 3 miejscu za Chińczykami i Rosjanami. Powyższe dane pokazują wysoki potencjał rodzimej gospodarki w wykorzystaniu internetu. Technologie internetowe stały się dla firm jednym z kluczowych czynników rozwoju. Dzięki możliwościom wynikającym z ich używania firmy mają więcej perspektyw niż tylko sprzedaż towarów i usług: analizę danych, optymalizację kosztów, tanie dzielenie się wiedzą.
Marcin Nowacki zaznaczył, że według danych World Economic Forum, transformacja cyfrowa ma w ciągu najbliższej dekady ma przynieść światowej gospodarce około 100 bilionów dolarów. Dodał, że w skali Unii Europejskiej jedynie 7% MSP prowadzi sprzedaż zagraniczną, co oznacza, że istnieje duża luka, którą za pośrednictwem rynku cyfrowego mogą wypełnić polscy przedsiębiorcy.
Artur Waliszewski, Dyrektor Biznesowy Google w Europie Środkowo-Wschodniej w rozmowie z Minister Cyfryzacji Anną Streżyńską przywołał początki cyfryzacji polskich MSP oraz program edukacyjny dla przedsiębiorców – Internetowe Rewolucje.
W 2017 r. w ramach akcji Internetowe Rewolucje, Google wraz ze Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców, prowadzą szkolenia wspierające rozwój cyfrowy małych i średnich przedsiębiorstw. W projekcie w tym roku wzięło udział już ponad 10 tysięcy firm, a ze szkoleń internetowych, dostępnych od listopada 2015, skorzystało do tej pory 100 tysięcy osób.
W ramach projektu na terenie całej Polski działa 30 doradców Google Internetowych Rewolucji. Ich zadaniem jest wspieranie firm w analizie ich potrzeb i dotychczasowych działań w internecie lub przy wykorzystaniu narzędzi internetowych, a także pomoc w zdefiniowaniu indywidualnego planu działania firmy w internecie. W programie mogą wziąć udział wszystkie firmy – niezależnie od tego, czy skupiają się na podnoszeniu zadowolenia klientów ze swoich produktów, pozyskiwaniu nowych użytkowników do swojej usługi czy zdobywaniu nowych rynków. Ze wsparcia mogą skorzystać także osoby, które dopiero mają pomysł na biznes, ale już teraz chciałyby wspólnie z doradcą zastanowić się, jak osiągnąć sukces.
W dyskusji panelowej o budowaniu konkurencyjności MSP z wykorzystaniem internetu udział wzięli: Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska; Artur Waliszewski,Dyrektor Biznesowy Google w Europie Środkowo-Wschodniej; Mateusz Litewski, Public Policy Manager, Central and Eastern Europe w Uber Polska; Bartosz Marczuk, Wiceminister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej; Mariusz Jas, Prezes 4 REAL Sp. z o.o.; Tomasz Pruszczyński, Prezes tuPolska Sp. z o.o. i Wiceprezes ZPP; Marcin Nowacki, Wiceprezes ZPP.