• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Preferencje polityczne przedsiębiorców.



    Wzrost poparcia dla PO wśród przedsiębiorców. Gowin pierwszy raz w rankingu i od razu bardzo wysoko.

    Dom Badawczy Maison, na zlecenie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, przeprowadził badanie preferencji wyborczych na reprezentatywnej pod względem zatrudnienia próbie przedsiębiorców z sektora MSP.

    Firmy zatrudniające do 250 pracowników to 99,8% firm w Polsce, wytwarzają 67% PKB i zatrudniają ¾ Polaków.

    Na kogo byś zagłosował, gdyby wybory odbyły się w najbliższą niedzielę:

    *Dom Badawczy Maison dla Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Reprezentatywna próba przedsiębiorstw zatrudniających do 250 pracowników. Październik/listopad 2013. N: 501. CAWI.

    W porównaniu do poprzedniego badania, znacznie poprawiła swój wynik Platforma Obywatelska – w badaniu ze stycznia, na PO gotowych było głosować zaledwie 15% przedsiębiorców. W  ciągu niespełna roku, ich liczba się niemal podwoiła. Nadal jest to jednak daleko od poparcia dla PO z sierpnia 2011 rok, kiedy to na PO gotowych było głosować aż 49% przedsiębiorców.

    Pewnym zaskoczeniem jest bardzo wysoki wynik SLD – 2 miejsce w rankingu i aż 20% poparcie (w sondażu ze stycznia SLD miało zaledwie 5% poparcia). Być może jest to związane z przypominaniem sobie przez przedsiębiorców rządów Leszka Millera, a przede wszystkim wprowadzeniem przez jego rząd proporcjonalnego podatku od działalności gospodarczej oraz CIT.

    Jednak gwiazdą sondażu jest niewątpliwie Jarosław Gowin, który w zaledwie kilka tygodni przekonał do siebie aż 19% przedsiębiorców i w tym środowisku stał się 2-3 siłą polityczną w Polsce – mimo, że oficjalnie nie posiada jeszcze żadnej partii politycznej.

    W żaden sposób nie jest w stanie przekonać do siebie przedsiębiorców PSL, który teoretycznie często pozycjonuje się jako reprezentacja lokalnych biznesów z małych miast i wsi oraz przedsiębiorców rolnych. W obecnym sondażu gotowych jest głosować na PSL zaledwie 4% przedsiębiorców (w lutym 2013 – 2%).

    – Duże rozproszenie głosów przedsiębiorców świadczy o tym, że obecnie nie postrzegają oni żadnej partii politycznej jako jednoznacznego reprezentanta ich interesów – powiedział Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP. Jak dodawał – Wydaje mi się rzeczą trochę nienormalną, że 2 miliony ludzi, a z rodzinami 5 milionów, nie ma de facto reprezentacji politycznej. Jeśli chodzi o przedsiębiorców, to sądzę  że ostatecznie przedsiębiorcy będą w znacznej części w stanie poprzeć partię, która wyda mi się najbardziej wiarygodna . Platforma bowiem bardzo nadużyła ich zaufania i stanowi wielki zawód środowiska przedsiębiorców.

     

    Dodatkowe informacje:
    Joanna Nowek
    Tel/ 504-28-78-17
    Email/ j.nowek@zpp.net.pl

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery