• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Konsument ma prawo do rzetelnej informacji o oferowanych technologiach



    Warszawa, 15 marca 2019 r.

     

    Konsument ma prawo do rzetelnej informacji o oferowanych technologiach

     

    W ostatnio prezentowanym stanowisku ZPP do projektu ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych zwracaliśmy uwagę, że poza wypełnieniem mapy kraju zasięgiem sieci dostępu do szerokopasmowego internetu, nie mniej istotna będzie jej wysoka jakość. Popieramy tworzenie warunków dla infrastruktury nowej generacji opartej o światłowód i 5G. Uważamy jednocześnie, że należy identyfikować bariery, które hamują rozwój nowoczesnych technologii i podejmować próby, żeby je znosić.


    Obchodzony 15 marca Światowy Dzień Konsumenta jest okazją do zwrócenia uwagi na zagrożenia jakie może przynieść wprowadzająca w błąd komunikacja marketingowa. W przypadku nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej, opiera się ona niekiedy na sugerowaniu, niezgodnie z prawdą, że oferowana usługa wykorzystuje światłowód. Taka nieuczciwa praktyka operatorów nie tylko może psuć rynek i odbijać się na jakości oferowanych usług, ale także wpłynąć negatywnie na poziom i zasięg inwestycji.

    Na problem uwrażliwia Europejska Rada FTTH, która ostrzega, że wszelkie podróbki oferowanego „światłowodu do domu” (fiber-to-the-home), kryjące się pod niektórymi reklamami firm, żerują na braku świadomości konsumentów.


    Stoimy na stanowisku, że problem ten należy rozwiązać dwutorowo – poprzez odpowiednią legislację oraz aktywność regulatora rynku. Stawką jest przede wszystkim dobro klienta, ale także motywacja przedsiębiorców do inwestycji na obszarach pozbawionych dostępu do najnowocześniejszych technologii internetowych.

    W Polsce jest to o tyle istotne, że jesteśmy jako kraj jednym z największych placów budowy infrastruktury szerokopasmowej, także w przededniu wdrożenia 5G.
    W wielomiliardowe inwestycje zaangażowane są zarówno firmy prywatne, jak i środki publiczne w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej roczna dynamika wzrostu użytkowników internetu światłowodowego wynosi ponad 40%. Rządowe strategie z kolei uzależniają rozwój nowoczesnej gospodarki cyfrowej 4.0 od skoku cywilizacyjnego w zakresie inwestycji w infrastrukturę szerokopasmowego internetu.


    Szybkim zmianom technologicznym jak i szerokim inwestycjom towarzyszy w sposób naturalny wyścig marketingowy. Klientom nietrudno spotkać oferty powołujące się na „dostęp światłowodowy” czy quasi 5G. Jak jednak chronić konsumenta przed nieuczciwymi informacjami, jak odróżniać prawdę od fałszu; podróbkę od oryginału? Państwa stosują różne modele, niektóre wprowadzają do porządku prawnego definicje technologii, wskutek czego takie „podróbki” są
    z mocy prawa zwalczane. Dużą rolę mogą odegrać też kampanie informacyjne i edukacja konsumencka.


    W gronie eksperckim ZPP chcemy przyglądać się temu zjawisku. Naszym zdaniem, w bieżący monitoring przejrzystości informacji kierowanych do konsumentów, zaangażować powinny się również instytucje odpowiedzialne za cyfryzację i technologię, a także organizacje konsumenckie. Celem wszelkich działań powinno być doprowadzenie do sytuacji, w której możemy być pewni, że klient wie, co kupuje i nie jest wprowadzany w błąd – to podstawa dokonania racjonalnego wyboru konsumenckiego.

     

    Fot. geralt/pixabay.com

     

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery