• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    ZPP przedstawia Radzie Dialogu Społecznego merytoryczną propozycję reformy systemu oświaty



    Warszawa, 24 kwietnia 2019 r. 

     

    ZPP przedstawia Radzie Dialogu Społecznego merytoryczną propozycję reformy systemu oświaty

     

    W obliczu ostatnich dyskusji i negocjacji skupionych wokół strajku nauczycieli, prowadzonych między innymi w gronie partnerów społecznych, których przedstawiciele zasiadają w Radzie Dialogu Społecznego, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przypomina swoją publikację pt. „Szkoła dla życia – kto zapłaci za nasze emerytury”. Postrzegając system oświaty jako jeden z kluczowych elementów dla przyszłości państwa i gospodarki, ZPP przygotował kompleksowy program zmian, ukierunkowany na przywrócenie uczniom i rodzicom ich centralnej roli w systemie.

    Same dyskusje o kwestiach płacowych, czy też tym bardziej o formule rozmowy na temat edukacji, wydają nam się całkowicie jałowe – podkreśla Cezary Kaźmierczak, prezes Związku. – Dlatego też wyszliśmy z propozycją, by nasz dokument stanowił punkt wyjścia dla debaty rządzących z partnerami społecznymi.

    Program naprawy systemu edukacji zaproponowany przez ZPP zakłada przeprowadzenie gruntownej reformy modelu finansowania i funkcjonowania szkół. W dokumencie podkreślono, że zasada „pieniądze za uczniem” nie jest w tej chwili realizowana, co znacznie utrudnia wprowadzanie mechanizmów konkurencji pomiędzy szkołami. System przyznawania dotacji oświatowych jest skomplikowany i nie premiuje najlepszych placówek, a swoboda gospodarowania finansami szkół jest istotnie ograniczona przez sztywne wynagrodzenia pedagogów ustalone w Karcie Nauczyciela. ZPP postuluje likwidację tej szkodliwej ustawy i uwolnienie pensji nauczycieli, tak by ci najlepsi mogli zarabiać istotnie więcej, niż w tej chwili. Szkołami, zdaniem ZPP, zarządzać powinny specjalne spółki not for profit, z własnymi budżetami i radami nadzorczymi, w skład których powinni wchodzić przedstawiciele rodziców, nauczycieli, lokalnej społeczności, a także lokalnych przedsiębiorców. W ten sposób, szkoły będą mogły realnie ze sobą konkurować o ucznia. Zdaniem ZPP to właśnie m.in. brak konkurencji doprowadził do tak patologicznej sytuacji w polskim systemie oświaty.

    Uważamy, że nauczyciele słusznie twierdzą, że zarabiają za mało, ale ich postulaty już wcale słuszne nie są – konkluduje Cezary Kaźmierczak.Nie chodzi bowiem o to, żeby do Karty Nauczyciela wpisać inną kwotę. Nawet jeśli tak zrobimy, problem wróci za kilka lat. Chodzi o to, by Kartę Nauczyciela zlikwidować, a system gruntownie reformować, tak by każdy nauczyciel mógł samodzielnie negocjować swoje warunki zatrudnienia.

    Projekt Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oznacza zatem realne oddanie nadzoru nad szkolnictwem w ręce lokalnych społeczności i rodziców. Uważamy, że to te grupy podmiotów, wraz z uczniami, powinny znajdować się w centrum systemu – nie urzędnicy państwowi. Wówczas, jeśli placówki będą konkurowały między sobą o uczniów, również najlepsi nauczyciele będą premiowani.

    Dokument „Szkoła dla życia – kto zapłaci za nasze emerytury” został przedstawiony partnerom zasiadającym w Radzie Dialogu Społecznego, jako punkt wyjścia do dalszej debaty na temat systemu szkolnictwa w Polsce. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oczekuje merytorycznej rozmowy dotyczącej m.in. zawartych w przedstawionym materiale postulatów, a nie kolejnych prób sił odbywających się kosztem uczniów.

     

    Agenda Polska: Szkoła dla życia. Kto zapłaci za nasze emerytury

     

    Fot. geralt / pixabay.com

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery