• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Apel do członków sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii



    5.02.2018

     

     

    Apel do członków sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności
    i Nowoczesnych Technologii

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zrzeszający przedsiębiorców w ramach Forum Cyfrowego, apeluje do członków Komisji o wykreślenie z rządowego projektu nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2229), przepisów przewidujących zmiany w zakresie art. 56-61a ustawy z dn. 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne tj. proponowanych zmian w zakresie ucyfrowienia umów zawieranych z abonentami usług telekomunikacyjnych.

    Problem nadmiernie rozbudowanych wzorców umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie jest nowy, a ich objętość i poziom skomplikowania to od dawna znana sprawa. Świadczą o tym liczne artykuły w portalach branżowych, trafnie opisujące problemy konsumentów i przedsiębiorców: „To, że umowy są tak skomplikowane i najeżone branżowym językiem, w dużej mierze narzuca, niestety, prawo. Do tego dochodzą kwestie ochrony prywatności klienta i tajemnicy telekomunikacyjnej. Nie da się tego obejść, a wiele rzeczy jest dodatkowo narzucane przez unijne dyrektywy. Uznano, że konsument jest stroną słabszą, trzeba go chronić, a wszystkie prawa i obowiązki obu stron trzeba zapisać w umowie.”[1] Teza o nierównowadze sił i wiedzy pomiędzy przedsiębiorcami w branży telekomunikacyjnej, a ich klientami, jest oczywiście słuszna, jednak działania podjęte przez ustawodawcę działają na niekorzyść obu stron. Na skutek powyższych regulacji objętość papierowej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych jest niewiele mniejsza niż objętość książek telefonicznych wydawanych w ubiegłej dekadzie.

    Skala problemu umów o ogromnej objętości jest duża. Miał go rozwiązywać procedowany przez Komisję projekt nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne i niestety jak wskazują sami dostawcy usług, słuszne intencje niekoniecznie przerodziły się w dobre efekty. Warto wskazać, że proponowane przepisy zmienią komfort obecnych abonentów danego operatora, ponieważ nie będą oni mogli już zmienić ani przedłużyć swojej umowy telefonicznie, tak jak dzieje się to teraz. Przykładowa aktywacja pakietu danych nie będzie mogła nastąpić po zakończeniu rozmowy, ale dopiero gdy klient zaloguje się do swojego konta e-mail, odczyta przesłaną korespondencję, zaakceptuje zmiany i odeśle ją operatorowi. 

    Dodatkowo dzisiaj rozmowy sprzedażowe są nagrywane i udostępniane na żądanie. Po zmianie prawa byłyby one automatycznie wysyłane do klienta po każdej rozmowie telefonicznej. Rodzi to szereg problemów, w tym m.in. ten najbardziej oczywisty – przechowywanie i sortowanie plików z nagraniami rozmów na skrzynce e-mail, stanie się po pewnym czasie bardzo trudne, a potem wręcz niemożliwe, jako że skrzynki mają określoną pojemność, a pliki mp3 z zapisami rozmów mogą „ważyć” nawet 100 MB.  Poza dźwiękowym zapisem rozmowy, klient otrzyma również – w miejsce obecnego jednostronicowego podsumowania zmian – cały gąszcz dokumentów (np. regulamin i cenniki, które już zresztą posiada). Nowe regulacje prawne wyraźnie odstają od praktyk zawierania umów w innych sektorach np. Netflix, Amazon, Spotify.

    ZPP stawiając sobie za cel zmniejszenie biurokratycznych obciążeń, które powodują, że przedsiębiorcy toną w licznych papierach i skomplikowanych niejednoznacznych przepisach, zwraca się do członków sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii o zaniechanie dalszych prac nad projektem nowelizacji w zakresie w jakim projekt ten odnosi się do zmiany art. 56-61a ustawy z dn. 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. Liczymy, że papierowe wzorce umów już niedługo przejdą do lamusa tak jak miało to miejsce z papierowymi książkami telefonicznymi. 

     

    [1] http://www.telepolis.pl/artykuly/umowny-koszmar,3,3,901.html?cp=1

    Najnowsze artykuły

    Stanowisko ZPP w sprawie pierwszego roku rządu w gospodarce

    Zgodnie z prognozami Komisji Europejskiej, nasz PKB wzrośnie w 2024 roku o 3%, a w 2025 już o 3,6%, dzięki czemu Polska pozostanie jednym z najszybciej rozwijających się państw w Unii Europejskiej. Tempo wzrostu jest oczywiście podyktowane szeregiem czynników, w tym m.in. koniunkturą na świecie – w ciągu ostatniej dekady wybitnie Polsce sprzyjającą – jednak złą i ograniczającą firmy polityką gospodarczą można popsuć nawet najlepszy okres prosperity, a i świat robi się coraz bardziej niestabilny, co naturalnie negatywnie wpływa na sytuację państw rozwijających się. Po upływających w grudniu dwunastu miesiącach od zaprzysiężenia nowego rządu, trzeba stwierdzić, że w tych skomplikowanych okolicznościach poradził on sobie w wymiarze gospodarczym nieźle – co potwierdzają dane przytoczone na wstępie.

    Memorandum ZPP w sprawie propozycji działań Polski w trakcie jej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w obszarze energetyki i polityki klimatycznej

    11 grudnia 2024 r., Warszawa Memorandum ZPP w sprawie propozycji działań Polski w trakcie jej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w obszarze energetyki i polityki klimatycznej   Polska prezydencja w Radzie UE powinna skupić się na kompleksowym i sprawiedliwym rozwiązaniu problemu ubóstwa energetycznego. Kluczowe działania powinny obejmować wdrożenie zrównoważonych polityk, które oferują natychmiastową pomoc poprzez […]

    Komentarz ZPP dotyczący rozwoju produktowych magazynów energii

    Warszawa, 10 grudnia 2024 r. Komentarz ZPP dotyczący rozwoju produktowych magazynów energii   Produktowe magazyny energii proponowane przez branżę cementową to innowacyjne rozwiązanie, w którym energia elektryczna jest efektywnie wykorzystywana w cementowni poprzez elastyczne zwiększanie produkcji w momentach nadmiaru taniej energii z OZE. Zakłady „magazynują” energię w formie wytworzonych produktów, które można przechowywać i sprzedać później, unikając strat […]

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery