Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Dom Badawczy Maison od 2011 prowadzą badania wśród reprezentatywnej pod względem ilości zatrudnianych pracowników, próby małych i średnich firm w Polsce (do 250 zatrudnionych) dotyczące koniunktury gospodarczej w sektorze MSP. BUSOMETR ZPP obejmuje 3 komponenty: koniunktura gospodarcza, rynek pracy oraz inwestycje.
Małe i średnie firmy to najczulszy barometr polskiej gospodarki – pierwsze wyczuwają zagrożenia i pierwsze ruszają do inwestycji. Jest to najlepszy wskaźnik wyprzedzający polskiej gospodarki.
Wskazanie BUSOMETRA prognozuje nastroje i działania przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza.
Wskaźnik Busometr wyniósł 34,47 pkt– i wyznacza perspektywę przedsiębiorców na najbliższe dwa kwartały. Jest to wynik bardzo niski.
Wyniki Busometra poniżej 50 oznaczają pesymistyczne nastroje przedsiębiorców, a powyżej 50 – ich optymizm.
Wskaźnik koniunktury na rynku jest ZNACZĄCO niższy (najniższy od początku badania) i wynosi zaledwie 27,25 punktów (skala 0-100 punktów).
Ciekawe jest to, że komponent rynek pracy jest znacząco wyższy (45,81 punktów) oraz podobnie jak komponent inwestycyjny (44,99). Wskazywałoby to, że ogólna ocena sytuacji jest postrzegana bardzo źle, natomiast przedsiębiorcy nie planują dalej obcinać płac, redukować zatrudnienia.
Trzeba tutaj zaznaczyć, że Busometr poniżej 50 punktów jest jednak oceną negatywną.
Branże najlepsze, które chcą inwestować to Spożywcza, Edukacja, Zdrowie i Uroda i… Nieruchomości. Branże o najniższej koniunkturze to Budownictwo, Chemia, Motoryzacja oraz Rolnictwo. Ciekawa jest średnia koniunktura w sektorze Komputery i Internet – wydawałoby się najbardziej perspektywicznym w dzisiejszych trudnych czasach.
Ogólnie nastroje są słabe, co w oczywisty sposób przyczynia się do działań sektora MSP. Nastroje te wynikają z przedłużającej się stagnacji i przedsiębiorcy stosują znaną zasadę, że najważniejszą rzeczą w biznesie jest być jutro w biznesie, co oznacza, że nie podejmują bardziej ofensywnych działań i koncentrują się na utrzymaniu
Małe i średnie firmy w Polsce stanowią 99,8% wszystkich firm w Polsce, tworzą 3 miejsc pracy oraz 67% PKB.
Dostępna jest również pełna, komercyjna wersja badania. Aby uzyskać więcej informacji lub zakupić badanie prosimy o kontakt z biurem: 22 826 08 31, biuro@zpp.net.pl
Aktualności
BUSOMETR ZPP – INDEKS KONIUNKTURY GOSPODARCZEJ MSP – WSKAZANIA NA PIERWSZE PÓŁROCZE 2013
Silversi – potencjał do wykorzystania. Okrągły stół ZPP o zatrudnieniu osób 50+
Jak budować rynek pracy otwarty na doświadczenie, lojalność i kompetencje osób 50+? Jakie warunki muszą zostać spełnione, by Silversi – aktywna i coraz liczniejsza grupa zawodowa – mogli efektywnie uczestniczyć w życiu gospodarczym? Na te pytania odpowiadali uczestnicy kolejnego spotkania z cyklu „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”, organizowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Stanowisko ZPP ws. wdrożenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy platformowej
Pracownicy platformowi najbardziej cenią sobie charakterystyczną dla swojej profesji elastyczność. Dlatego rozwiązania, które w znacznym stopniu ją ograniczą, należy postrzegać jako potencjalnie zagrażające dalszemu rozwojowi tego modelu biznesowego.
Gdzie i dlaczego powstają firmy?
W Polsce aż 96 proc. mikroprzedsiębiorców jest przeciążonych pracą. Polacy nadal chcą otwierać firmy, choć od 2017 roku liczba chętnych stale maleje. Główną motywacją jest chęć niezależności (zarówno finansowej, jak i decyzyjnej), a także poprawa swojej sytuacji materialnej. Jednak to poczucie niezależności jest najważniejszym powodem.