• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Ekologia? Czysty biznes!



    01-07-2014

    Współpracujące z ZPP firmy mają szansę stać się bardziej „zielone”. Trwa projekt „Czysty biznes”, realizowany przez Związek we współpracy z Wydziałem Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego oraz firmą doradczą Smartbox. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły otrzymać bezpłatne wsparcie we wdrażaniu rozwiązań proekologicznych.

    W Polsce, tak jak na całym świecie, coraz większą popularność zyskują rozwiązania ekologiczne pozwalające nie tylko obniżyć koszty bieżącego utrzymania przedsiębiorstw i jednocześnie ograniczyć ich szkodliwy wpływ na środowisko, ale także poprawić wizerunek i wzmocnić konkurencyjność. Oprócz rozwiązań w obszarze zarządzania biurem, flotą pojazdów, sprzętem biurowym, odpadami czy oświetleniem, część firm decyduje się także na zwiększenie wydajności energetycznej poprzez konserwację systemów ciepła czy zastosowanie odnawialnych źródeł energii. Ten trend dotyczy jednak przede wszystkim dużych przedsiębiorstw. MMŚP najczęściej ograniczają się do stosowania energooszczędnych świetlówek i oszczędzają papier stosując cyfrowy zapis dokumentów, rzadziej: segregują odpady. Jak twierdzi dr Małgorzata Karpińska-Krakowiak (UŁ), ekspert projektu „Czysty biznes”, dzieje się tak głównie ze względu na niską świadomość proekologiczną właścicieli i pracowników oraz przekonanie o wysokich kosztach wdrożenia systemów proekologicznych. – Mali przedsiębiorcy uważają, że pozostawiany przez nich ślad ekologiczny jest słabo zauważalny, jeśli w ogóle jakiś jest. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99,8% wszystkich firm, suma ich wpływu na środowisko naturalne staje się znacząca. I dodaje: – Chcemy nie tylko podnieść świadomość proekologiczną w MMŚP, ale przede wszystkim pokazać, jakie wymierne
    i niewymierne korzyści dla samych przedsiębiorstw niesie zastosowanie metod i narzędzi spełniających standardy jakości środowiskowej.

    Doradztwo szyte na miarę

    Do projektu mogą zgłaszać się mikro, małe i średnie firmy ze wszystkich branż i sektorów. Siłą  „Czystego biznesu” jest wnikliwa analiza potrzeb każdego z przedsiębiorstw, która pozwala precyzyjnie dopasować szczegóły programu oraz terminy szkoleń i doradztwa poszkoleniowego. Odpowiedzialny za rekrutację uczestników Marcin Socha przekonuje, że ideą projektu nie jest jednak wyłącznie prezentacja możliwości stojących przed MMŚP w zakresie rozwiązań proekologicznych.    – Celem nadrzędnym jest wypracowanie indywidualnego planu wdrożenia konkretnych rozwiązań proekologicznych dla każdej z firm – uczestników, dlatego tak ważne jest staranne zbadanie ich potrzeb i oczekiwań mówi Socha.

    Oszczędności, zwiększone przychody i lepszy wizerunek

    Uczestnicy projektu będą mogli wziąć udział w szkoleniach w ramach trzech bloków tematycznych: Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii (OZE), Proekologiczne rozwiązania w mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach oraz Budowa ekologicznej marki produktu i wizerunku firmy. Oprócz zasad funkcjonowania tzw. „zielonego biura” poznają m.in.: metody wytwarzania i konserwacji energii, systemy zarządzania energią, prawne aspekty oraz metody finansowania OZE czy zasady budowania zielonej marki i wizerunku firmy przyjaznej środowisku. – Wśród małych przedsiębiorców – tak, jak i w całym społeczeństwie – pokutuje przekonanie, że to, co eko, wymaga dużych nakładów – zauważa Karpińska. – Tymczasem nawet
    z perspektywy mikrofirmy może okazać się, że wdrożenie rozwiązań proekologicznych będzie źródłem znaczących oszczędności. Może także wpłynąć na konkurencyjność, a co za tym idzie: przynieść znacznie lepsze perspektywy finansowe – wyjaśnia.

    Firmy zainteresowane udziałem mogą zgłaszać się na bieżąco, projekt potrwa do czerwca 2015 roku. 

    www.czystybiznes.com

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery