• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Informacja prasowa o okrągłym stole ZPP nt. polityki podatkowej podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu



    Karpacz, 3 września 2025

    Informacja prasowa o okrągłym stole ZPP nt. polityki podatkowej podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zorganizował podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu zamknięty okrągły stół poświęcony polityce podatkowej. Podczas dyskusji, w której wzięli udział parlamentarzyści i przedstawiciele dużych firm polskich i międzynarodowych, zwrócono uwagę na przewidywalność i stabilność podatków jako kluczowe elementy przyciągające inwestycje nad Wisłę. Uczestnicy wezwali też do podjęcia bardziej zdecydowanych działań wobec konkurujących w nieuczciwy sposób azjatyckich platform e-commerce.

    Konferencyjną jesień zainaugurowało Forum Ekonomiczne w Karpaczu, na którym Związek Przedsiębiorców i Pracodawców wyraźnie zaznacza swoją obecność. W pierwszej kolejności zorganizowaliśmy dla naszych Członków zamknięty okrągły stół pt. „Przewidywalna polityka podatkowa państwa warunkiem rozwoju gospodarczego i wzrostu inwestycji”. Odbył się on 2 września 2025 r. o godz. 19.

    Wśród uczestników znaleźli się: Elżbieta Burkiewicz (posłanka na Sejm RP X Kadencji, Polska 2050), Andrzej Gawron (poseł na Sejm RP X Kadencji, Prawo i Sprawiedliwość), Kamil Wnuk (poseł na Sejm RP X Kadencji, Polska 2050), Mieszko Musiał (prezes   Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie oraz prezes Carlsberg Polska), Michał Fura (Head of Corporate and Regulatory Affairs Poland and Baltics, British American Tobacco), Jacek Łęgiewicz (dyrektor ds. korporacyjnych, Samsung), Ewelina Stępnik-Godawa (menedżerka ds. regulacyjnych, Allegro), profesor Konrad Raczkowski (główny ekonomista, Związek Rzemiosła Polskiego) oraz Przemysław Nowak (dyrektor finansowy ds. podatków, Samsung).

    Rozmowę moderowała Emilia Szczukowska, analityczka ds. regulacyjnych ZPP.

    Punktem wyjścia do debaty były niekorzystne statystyki podkreślające mankamenty obowiązującego w Polsce systemu podatkowego, ocenianego jako jeden z najgorszych na świecie. Dobitnie pokazało to przygotowane w 2022 r. przez badaczy z uniwersytetów w Paderborn i Monachium zestawienie Tax Complexity Index, w którym nasze państwo zajęło wysokie drugie miejsce na 64 analizowane kraje. Dla porównania, Francja i Niemcy objęły kolejno 30 i 31 lokatę.

    Równocześnie wyliczenia firmy badawczej PwC wskazują, że firmy nad Wisłą spędzają średnio 334 godziny na dostosowanie się do obowiązków podatkowych. To znacznie więcej niż w maleńkiej Estonii, gdzie na ten cel poświęca się około 50 godzin. Panuje powszechna opinia, że ten stan rzeczy jest efektem nadmiernego skomplikowania przepisów oraz ich częstych zmian.

    Podobne czynniki niestety popychają coraz więcej podmiotów do wycofywania się z inwestycji w Polsce. Jak zaznaczył jeden z naszych gości, Jacek Łęgiewicz z Samsunga, dla jego firmy wyzwaniem okazało się wprowadzenie globalnego podatku wyrównawczego, który zniwelował korzyści niesione przez ulgę badawczo-rozwojową. Tego skutku można było uniknąć z pomocą odpowiednio dobranych instrumentów, których istnienia ma być świadome Ministerstwo Finansów – oświadczyli ekonomista Konrad Raczkowski i ekspert ds. podatków w Samsungu Przemysław Nowak. Z omawianych narzędzi skorzystać miały już Węgry, Belgia i Irlandia.

    Jacek Łęgiewicz negatywnie odniósł się także do koncepcji tzw. opłaty reprograficznej od sprzętu elektronicznego. Jego zdaniem to rozwiązanie parapodatkowe i skrojone pod minione już czasy analogowe.

    Innym istotnym argumentem podniesionym podczas okrągłego stołu było nagminne wycofywanie się przez rząd z zawartych uprzednio z biznesem umów. Koronnym przykładem wydaje się tu niedawno złożona przez Ministerstwo Finansów zapowiedź trzykrotnie wyższego niż wcześniej planowano podwyższenia akcyzy na alkohol. – To jawne złamanie mapy drogowej z 2022 roku, które podkopuje zaufanie do decydentów i stawia branżę piwowarską przed niespodziewanymi, nadprogramowymi kosztami – skomentował Mieszko Musiał z Browarów Polskich. Tymczasem browarnictwo już dziś mierzy się z ogromnym wyzwaniem finansowym, jakie stanowi wdrożenie systemu kaucyjnego. Dodatkowym ciosem dla sektora może być również zaproponowane ostatnio zwiększenie opłaty cukrowej, które dotknie przede wszystkim szybko rosnącą kategorię piw bezalkoholowych.

    Bliźniacze trudności związane z łamaniem przez rząd danego słowa przeżywa też branża tytoniowa, którą w ubiegłym roku tak jak producentów alkoholi zaskoczono nagłym odejściem od mapy drogowej wyznaczającej przewidywalne podwyżki. Jak zauważa Michał Fura z British American Tobacco, doprowadziło to do kilkunastoprocentowego spadku rynku legalnych produktów, znacząco przy tym szara strefa. Według menedżera problem tylko się pogłębi. – Prohibicja nie działa. Jeśli e-papierosy będą kosztowały po 100 zł, to konsumenci, w tym często dzieci, kupią je na Temu – zwraca uwagę.

    Wątek nieuczciwej konkurencji ze strony azjatyckich platform e-commerce wybrzmiał w dyskusji nie tylko za jego sprawą. Jak argumentowała Ewelina Stępnik-Godawa, menedżerka ds. regulacyjnych w Allegro, Europa jest kontynentem regulacji, przez co niejednokrotnie tracimy na rzecz państw z mniej restrykcyjnymi przepisami. Na poziomie unijnym wciąż powstają nowe akty prawne, pomimo że egzekucja tych już uchwalonych często pozostawia wiele do życzenia. Świetnym przykładem są właśnie wspomniane azjatyckie serwisy sprzedażowe, które nie stosują się do unijnych przepisów, a przy tym handlują niebezpiecznymi produktami i wprowadzają klientów
    w błąd przy użyciu tzw. zwodniczych interfejsów (ang. dark patterns).

    Potrzebujemy przeciwstawić się tym praktykom w bardziej zdecydowany sposób – stwierdziła Stępnik-Godawa, podając przykład Francji, która na forum unijnym zgłosiła ostatnio pomysł walki z nieuczciwymi azjatyckimi gigantami poprzez narzędzie geoblockingu, czyli blokowania dostępu konsumentów zamieszkujących dany teren do określonych produktów, usług lub treści cyfrowych. – Może rozwiązaniem byłoby stosowanie geoblokowania do momentu usunięcia naruszenia? – zastanawia się.

    Posłowie Burkiewicz, Wnuk i Gawron zadeklarowali się na te słowa jako zwolennicy przywrócenia równych ram konkurencji w handlu elektronicznym.

    Nawiązując jednak do całej rozmowy, poseł Wnuk z Polski 2050 wyraził przekonanie o konieczności podniesienia niektórych danin w celu sfinansowania wynikających z nowej sytuacji geopolitycznej potrzeb w zakresie obronności.

    Proponuję pozyskać te fundusze, opodatkowując wspomnianą już nieuczciwą konkurencję z Chin – podsumował Jacek Łęgiewicz, dyrektor ds. korporacyjnych w Samsungu.

    Zobacz informacje prasową

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery