Warszawa, 15 kwietnia 2020 r.
#PowrotyDoPracy
Działania w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii w sektorze usług
(zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, salony tatuażu i piercingu)
W ramach realizowanej przez ZPP strategii powrotów do pracy w określonych branżach, poniżej prezentujemy zestaw rekomendacji odnoszący się do branży usługowej, której działalność została ograniczona na skutek rządowych obostrzeń związanych z rozprzestrzenianiem koronawirusa.
Zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, salony tatuażu i piercingu powinny czym prędzej wznowić swoje działanie. Stanowią one ważną gałąź małego polskiego biznesu oraz świadczą istotne usługi dla ludności. W harmonogramie powrotów do pracy, ZPP rekomendował „odmrożenie” tych branż jako jednych z pierwszych.
Każdy przedsiębiorca realizujący usługi w swojej branży, powinien wdrożyć odpowiednie rozwiązania i zalecenia z poniższego katalogu, które pomogą zwiększyć bezpieczeństwo klientów oraz pracowników, znacząco ograniczając ryzyko zarażenia koronawirusem w okresie występowania dalszego ryzyka epidemiologicznego na terenie Kraju.
-
Ograniczenie liczby klientów przebywających w lokalu. W danym salonie może przebywać jedynie tyle klientów ile jest stanowisk do ich obsługi.
-
Rekomendacja przyjmowania klientów jedynie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych, tak aby zapobiec tworzeniu się kolejek w poczekalni.
-
Stosowanie i zapewnienie dostępności masek lub przyłbic, a także płynów dezynfekujących oraz rękawiczek dla personelu.
-
Wprowadzenie obowiązku dezynfekcji rąk (zapewnienie płynów) lub założenia zapewnionych przez salon rękawiczek foliowych przez klientów przed wejściem do lokalu.
-
Konieczność posiadania maseczek przez personel oraz wszystkich klientów przebywających na terenie lokalu usługowego. W przypadku zakładów fryzjerskich rekomendowane używanie maseczek kosmetycznych na gumki.
-
Zapewnienie minimum 2 metrów odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów.
W przypadku braku możliwości, rekomendacja zainstalowania ekranów ochronnych pomiędzy stanowiskami. -
W miarę dostępności, wykorzystywanie jednorazowych peniuarów (peleryn). W przypadku ich braku, konieczność każdorazowego prania/dezynfekcji peniuaru po wizycie każdego klienta.
-
Każdorazowa dezynfekcja m.in. fotelów, blatów oraz opakowań kosmetyków, po wizycie klienta.
-
Zwiększenie częstotliwości mycia salonu oraz dezynfekcji zgodnie z opracowanym przez lokal usługowy planem.
-
Ograniczenie rozmów pomiędzy personelem a klientami, do minimum wymaganego do zrealizowania usługi.
-
Ograniczenie czasu spędzanego przez klientów w lokalu do minimum wymaganego do zrealizowania usługi.
-
W salonach manicure wprowadzenie ekranów oddzielających klientów od personelu na wysokości twarzy.
-
Ograniczenie wizyt domowych fryzjerów, kosmetyczek celem ograniczenia świadczenia usług jedynie na terenie lokalu, w których zapewnienie norm higienicznych i sanitarnych może być ustandaryzowane.
-
Każdorazowe dopuszczanie do pracy personelu po uprzednim zmierzeniu temperatury
i upewnieniu się, ze jest ona prawidłowa. Wyposażenie zakładu w minimum jeden sprawny termometr bezdotykowy. -
Natychmiastowe odsuwanie od pracy personelu z objawami chorobowymi.
-
Jednoczesne sumienne przestrzeganie innych wytycznych zapewniających ochronę przed szerzeniem się zakażeń i innych chorób zakaźnych
Liczymy, że rozsądne zastosowanie części lub całości powyższych wytycznych pozwoli zapewnić bezpieczeństwo oraz jego poczucie klientom i pracownikom zakładów fryzjerskich, kosmetycznych, salonów tatuażu, piercingu a także innych zakładów usługowych. Jednocześnie branży pozwoli to przywrócić zdolność do świadczenia usług dla ludności.
#PowrotyDoPracy
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców
Fot. Mariamichelle / pixabay.com