• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Stanowisko ZPP dot. SKOK



    26.10.2015

    Stanowisko dotyczące projektu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 października 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie współczynnika wypłacalności Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej.

    Przedstawiony projekt rozporządzenia należy ocenić negatywnie.

    Należy zauważyć, że jedynie w zakresie, w którym projekt, poprzez aktualizację odnośników nr 1 i 2 w załączniku nr 2, dostosowuje przepisy dotyczące sposobu i szczegółowych zasad obliczania współczynnika wypłacalności spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2014 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zasługuje on na aprobatę.

    Krytycznie należy ocenić projekt w pozostałej jego części. Zawiera on bowiem jedynie kolejne obostrzenia dot. sposobu obliczania współczynnika wypłacalności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Zważyć należy przede wszystkim na następujące zagadnienia.

    Po pierwsze, przywoływany przez projektodawcę art. 128 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 roku w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 648/20122012, zawiera określony katalog ekspozycji, którym przypisana może być waga ryzyka 150%, możliwy do uzupełnienia o inne ekspozycje, jeśli w ich przypadku istnieje wysokie ryzyko straty w wyniku niewykonania zobowiązania przez dłużnika albo niemożliwa jest odpowiednia ocena tego parametru. Projektodawca zawarł w przedstawionym tekście inne propozycje ekspozycji objętych wagą 150% (niewymienione wprost w art. 128 rozporządzenia), nie uzasadnił jednak w sposób jakkolwiek wystarczający tezy, jakoby były one powiązane ze szczególnie wysokim ryzykiem. Jednocześnie, postulowane przez projektodawcę zmiany, mogą potencjalnie w istotny sposób wpłynąć na wysokości współczynników wypłacalności poszczególnych spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, a trzeba pamiętać o tym, że wynosić on powinien przynajmniej 5%. Trzeba co prawda pochwalić projektodawcę za deklarowaną intencję ujednolicenia stosowania prawa i rozwiania wątpliwości interpretacyjnych (aktualnie wagą ryzyka 150% objęte są po prostu papiery wartościowe nieobjęte niższymi wagami), jednak wydaje się, że głównym celem projektowanego aktu ma być po prostu sztuczne obniżenie współczynnika wypłacalności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, o czym świadczy również część projektu dot. kosztów operacyjnych związanych z outsourcingiem. Projektodawca proponuje, by nie uwzględniano kosztów operacyjnych przy obliczaniu wskaźnika ryzyka operacyjnego, z wyjątkiem kosztów usług świadczonych przez Kasę Krajową na rzecz konkretnej kasy, uzasadniając to m.in. tym, że przepisy w takim brzmieniu byłyby analogiczne do regulacji obowiązujących banki. W świetle faktu, że wielokrotnie już zwracano uwagę na mnogość różnic w modelu, funkcjonowaniu oraz charakterze SKOKów i banków, wspomniany argument wydaje się być nieprzekonujący.

    Dodatkowo, krytycznie spojrzeć należy na proponowany przez projektodawcę czternastodniowy okres vacatio legis. Projektodawca zdecydował się pominąć terminy określone w par. 1 ust. 1 uchwały nr 20 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wejścia w życie niektórych aktów normatywnych (w przypadku ustaw i rozporządzeń określających warunki wykonywania działalności gospodarczej, termin wejścia w życie ustawy albo rozporządzenia powinien być wyznaczany na dzień 1 stycznia albo 1 czerwca), ze względu na bliżej niezidentyfikowany ważny interes publiczny. Uzasadniona chyba byłaby opinia, że regulowana kwestia jest na tyle istotna, iż należałoby dotrzymać terminów przewidzianych w uchwale.

    Reasumując – wydaje się, że przedstawiony projekt należy ocenić negatywnie. Projektodawca zdecydował się zaostrzyć reguły obliczania współczynnika wypłacalności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, nie uzasadniając tego postulatu w sposób wystarczający i przewidując zaledwie czternastodniowy okres vacatio legis. Ze względu na skutki, jakie proponowane brzmienie przepisów może wywrzeć na ocenę wypłacalności sektora SKOKów, wydaje się, że przewidziane w projekcie postulaty należy co najmniej gruntownie przemyśleć, przedstawiając ich rozsądne i wyczerpujące umotywowanie.

    Stanowisko do pobrania_.pdf

    Najnowsze artykuły

    Stanowisko ZPP w sprawie pierwszego roku rządu w gospodarce

    Zgodnie z prognozami Komisji Europejskiej, nasz PKB wzrośnie w 2024 roku o 3%, a w 2025 już o 3,6%, dzięki czemu Polska pozostanie jednym z najszybciej rozwijających się państw w Unii Europejskiej. Tempo wzrostu jest oczywiście podyktowane szeregiem czynników, w tym m.in. koniunkturą na świecie – w ciągu ostatniej dekady wybitnie Polsce sprzyjającą – jednak złą i ograniczającą firmy polityką gospodarczą można popsuć nawet najlepszy okres prosperity, a i świat robi się coraz bardziej niestabilny, co naturalnie negatywnie wpływa na sytuację państw rozwijających się. Po upływających w grudniu dwunastu miesiącach od zaprzysiężenia nowego rządu, trzeba stwierdzić, że w tych skomplikowanych okolicznościach poradził on sobie w wymiarze gospodarczym nieźle – co potwierdzają dane przytoczone na wstępie.

    Memorandum ZPP w sprawie propozycji działań Polski w trakcie jej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w obszarze energetyki i polityki klimatycznej

    11 grudnia 2024 r., Warszawa Memorandum ZPP w sprawie propozycji działań Polski w trakcie jej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w obszarze energetyki i polityki klimatycznej   Polska prezydencja w Radzie UE powinna skupić się na kompleksowym i sprawiedliwym rozwiązaniu problemu ubóstwa energetycznego. Kluczowe działania powinny obejmować wdrożenie zrównoważonych polityk, które oferują natychmiastową pomoc poprzez […]

    Komentarz ZPP dotyczący rozwoju produktowych magazynów energii

    Warszawa, 10 grudnia 2024 r. Komentarz ZPP dotyczący rozwoju produktowych magazynów energii   Produktowe magazyny energii proponowane przez branżę cementową to innowacyjne rozwiązanie, w którym energia elektryczna jest efektywnie wykorzystywana w cementowni poprzez elastyczne zwiększanie produkcji w momentach nadmiaru taniej energii z OZE. Zakłady „magazynują” energię w formie wytworzonych produktów, które można przechowywać i sprzedać później, unikając strat […]

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery