• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    STANOWISKO ZPP WS TZW. DYREKTYWY TYTONIOWEJ



    Ministerstwo Gospodarki prowadzi konsultacje ws tzw. Dyrektywy Tytoniowej. Zwrócono się w tej sprawie m.in. do nas. Poniżej prezentujemy nasze stanowisko.

    Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w sprawie Wniosku Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów (COM (2012) 788).

    Jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców skupiający małe i średnie przedsiębiorstwa chcemy wyrazić protest przeciwko tym zapisom rewizji dyrektywy tytoniowej 2001/37/WE, które w drastyczny sposób pogorszą warunki funkcjonowania firm z sektora MŚP w Polsce.

    W Polsce pośrednio dochody z handlu wyrobami tytoniowymi czerpie 500 tysięcy osób zatrudnionych w handlu hurtowym i detalicznym w ponad 120 tysiącach punktów sprzedaży w Polsce. W przytłaczającej większości są to małe i średnie sklepy dla których kategoria tytoniowa stanowi istotny element ich struktury dochodów (kategoria tytoniowa to od 10% nawet do 40% utargu sklepów). Zapisy zaproponowane przez Komisję Europejską przesuną konsumpcję wyrobów tytoniowych do szarej strefy, pozbawiając dochodów legalnie działające małe i średnie podmioty nie generując przy tym żadnych pozytywnych efektów zdrowotnych.

    W artykule 6 i 12 projektu rewizji dyrektywy Komisja Europejska proponuje by zakazać stosowania dodatków smakowych (głównie mentolu w każdej formie). Forsuje także  standaryzację produktów tytoniowych co de facto będzie oznaczać zakaz wprowadzania na rynek papierosów typu slim. Te zakazy oznaczają natychmiastową delegalizację 38% rynku wyrobów tytoniowych w Polsce co doprowadzi do drastycznego wzrostu szarej strefy wynikającego z rozwoju nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi. Same papierosy mentolowe to ponad 20% procent polskiego rynku. Zakaz jego używania doprowadzi do gwałtownego wzrostu przemytu w tym segmencie rynku a w konsekwencji konsumpcja przeniesie się do szarej strefy. Polski rynek papierosów mentolowych to 40% całego rynku UE tak więc to Polska jako państwo graniczne UE i drobni handlowcy których ekonomiczny byt tak bardzo zależy od kategorii tytoniowej poniosą konsekwencje tego zakazu.

    Kolejnym pomysłem forsowanym przez Komisję Europejską jest zawarty w artykułach 8, 9, 12 i 13 nakaz drastycznego zwiększenia ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach wyrobów tytoniowych a także wprowadzenie standaryzacji produktów uniemożliwiającej odróżnianie się ich od siebie na rynku. Nakaz stosowania nadmiernie dużych ostrzeżeń zdrowotnych ogranicza użycie znaków towarowych i łącznie ze standaryzacją paczki będzie oznaczał komodytyzację kategorii tytoniowej czyli brak możliwości odróżniania się produktów od siebie. To spowoduje konkurowanie głównie ceną a co za tym idzie zmniejszy marże handlowców (około  70 milionów rocznie). Z kolei przewidziane w dyrektywie wprowadzenie rotacji rocznej ostrzeżeń mieszanych nałoży dodatkowe koszty na handlowców w związku z koniecznością oczyszczenia rynku z produktów ze starym ostrzeżeniem.

    Regulacje zaproponowane przez Komisję Europejską nie przynoszą żadnych benefitów zdrowotnych dla społeczeństwa bo brak jest jakichkolwiek dowodów by eliminacja całych grup produktów mogła przynieść pozytywne z punktu widzenia zdrowotnego efekty. Jedynym efektem będzie przesunięcie się konsumpcji do szarej strefy a co za tym idzie zagrożenie dla  miejsc pracy w sektorze MŚP.

    Podsumowując jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców stanowczo protestujemy przeciw zapisom projektu nowej dyrektywy tytoniowej i oczekujemy, ze Rząd Rzeczpospolitej Polskiej będzie stanowczo sprzeciwiał się w Brukseli zapisom uderzającym w małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce.

    Z poważaniem

    Cezary Kaźmierczak

    Najnowsze artykuły

    Memorandum Związku Przedsiębiorców i Pracodawców ws. wyzwań i przyszłości polskiego ciepłownictwa systemowego

    Prawidłowa transformacja ciepłownictwa systemowego stanowi nie mniejsze wyzwanie niż transformacja całej polskiej energetyki. Jej przeprowadzenie może się wiązać ze znacznym kosztem oszacowanym przez Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej na poziomie 460-500 mld zł do 2050 roku. Koszt ten nie powinien być przeniesiony na odbiorcę końcowego w ramach taryfy, ale należy znaleźć zewnętrzne źródła finansowania.

    Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców ws. Projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji z dnia 15 października 2024 roku

    Polska jest jednym z pierwszych państw Unii Europejskiej przymierzających się do wdrożenia rozporządzenia AI Act do krajowego porządku prawnego. Tak wczesne przedstawienie stosownego projektu ustawy daje komfort możliwości spokojnej pracy nad dokumentem – dlatego na uznanie zasługują zapowiedzi szerokich i długich konsultacji społecznych proponowanych rozwiązań.

    Stanowisko polskich przedsiębiorców oraz branż leasingowej i wynajmu długoterminowego w sprawie projektu programu „Mój Elektryk 2.0”

    Polskie firmy zrzeszone w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, oraz branża leasingowa i wynajmu długoterminowego z ogromnym zaniepokojeniem odnoszą się do decyzji o wykluczeniu przedsiębiorców, niebędących osobami fizycznymi, z projektu programu „Mój Elektryk 2.0”. Takie rozwiązanie znacząco ogranicza potencjał realizacji jego głównych celów – rozwój elektromobilności w Polsce i redukcję emisji CO₂ – co stawia pod znakiem zapytania skuteczność programu.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery