• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    STANOWISKO ZPP WS TZW. DYREKTYWY TYTONIOWEJ



    Ministerstwo Gospodarki prowadzi konsultacje ws tzw. Dyrektywy Tytoniowej. Zwrócono się w tej sprawie m.in. do nas. Poniżej prezentujemy nasze stanowisko.

    Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w sprawie Wniosku Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów (COM (2012) 788).

    Jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców skupiający małe i średnie przedsiębiorstwa chcemy wyrazić protest przeciwko tym zapisom rewizji dyrektywy tytoniowej 2001/37/WE, które w drastyczny sposób pogorszą warunki funkcjonowania firm z sektora MŚP w Polsce.

    W Polsce pośrednio dochody z handlu wyrobami tytoniowymi czerpie 500 tysięcy osób zatrudnionych w handlu hurtowym i detalicznym w ponad 120 tysiącach punktów sprzedaży w Polsce. W przytłaczającej większości są to małe i średnie sklepy dla których kategoria tytoniowa stanowi istotny element ich struktury dochodów (kategoria tytoniowa to od 10% nawet do 40% utargu sklepów). Zapisy zaproponowane przez Komisję Europejską przesuną konsumpcję wyrobów tytoniowych do szarej strefy, pozbawiając dochodów legalnie działające małe i średnie podmioty nie generując przy tym żadnych pozytywnych efektów zdrowotnych.

    W artykule 6 i 12 projektu rewizji dyrektywy Komisja Europejska proponuje by zakazać stosowania dodatków smakowych (głównie mentolu w każdej formie). Forsuje także  standaryzację produktów tytoniowych co de facto będzie oznaczać zakaz wprowadzania na rynek papierosów typu slim. Te zakazy oznaczają natychmiastową delegalizację 38% rynku wyrobów tytoniowych w Polsce co doprowadzi do drastycznego wzrostu szarej strefy wynikającego z rozwoju nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi. Same papierosy mentolowe to ponad 20% procent polskiego rynku. Zakaz jego używania doprowadzi do gwałtownego wzrostu przemytu w tym segmencie rynku a w konsekwencji konsumpcja przeniesie się do szarej strefy. Polski rynek papierosów mentolowych to 40% całego rynku UE tak więc to Polska jako państwo graniczne UE i drobni handlowcy których ekonomiczny byt tak bardzo zależy od kategorii tytoniowej poniosą konsekwencje tego zakazu.

    Kolejnym pomysłem forsowanym przez Komisję Europejską jest zawarty w artykułach 8, 9, 12 i 13 nakaz drastycznego zwiększenia ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach wyrobów tytoniowych a także wprowadzenie standaryzacji produktów uniemożliwiającej odróżnianie się ich od siebie na rynku. Nakaz stosowania nadmiernie dużych ostrzeżeń zdrowotnych ogranicza użycie znaków towarowych i łącznie ze standaryzacją paczki będzie oznaczał komodytyzację kategorii tytoniowej czyli brak możliwości odróżniania się produktów od siebie. To spowoduje konkurowanie głównie ceną a co za tym idzie zmniejszy marże handlowców (około  70 milionów rocznie). Z kolei przewidziane w dyrektywie wprowadzenie rotacji rocznej ostrzeżeń mieszanych nałoży dodatkowe koszty na handlowców w związku z koniecznością oczyszczenia rynku z produktów ze starym ostrzeżeniem.

    Regulacje zaproponowane przez Komisję Europejską nie przynoszą żadnych benefitów zdrowotnych dla społeczeństwa bo brak jest jakichkolwiek dowodów by eliminacja całych grup produktów mogła przynieść pozytywne z punktu widzenia zdrowotnego efekty. Jedynym efektem będzie przesunięcie się konsumpcji do szarej strefy a co za tym idzie zagrożenie dla  miejsc pracy w sektorze MŚP.

    Podsumowując jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców stanowczo protestujemy przeciw zapisom projektu nowej dyrektywy tytoniowej i oczekujemy, ze Rząd Rzeczpospolitej Polskiej będzie stanowczo sprzeciwiał się w Brukseli zapisom uderzającym w małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce.

    Z poważaniem

    Cezary Kaźmierczak

    Najnowsze artykuły

    Apel do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Andrzeja Dudy

    Szanowny Panie Prezydencie, zwracamy się do Pana z apelem o podpisanie ustawy wprowadzającej zmiany w konstrukcji składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Proponowana regulacja stanowi długo oczekiwaną odpowiedź na realne problemy mikroprzedsiębiorców, szczególnie tych funkcjonujących w małych miejscowościach. To właśnie te podmioty – niewielkie, lokalne firmy – najbardziej odczuły negatywne skutki reform podatkowo-składkowych wprowadzonych w 2022 roku. Jak pokazują dane, od tamtego czasu liczba zawieszanych i zamykanych działalności gospodarczych wyraźnie rośnie – tylko w 2022 roku zawieszono ich aż o 24% więcej niż rok wcześniej, a trend ten utrzymuje się w kolejnych latach. Zjawisko to prowadzi do osłabienia lokalnych społeczności, ograniczenia dostępu mieszkańców do podstawowych usług oraz przyczynia się do postępującego wyludniania mniejszych miejscowości.

    ZPP zabiera głos w sprawie Clean Industrial Deal: uwagi i stanowisko

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pozytywnie ocenia cele Pakietu dla Czystego Przemysłu, jednak podkreśla konieczność dostosowania strategii do realiów krajowych. Transformacja energetyczna powinna iść w parze z utrzymaniem konkurencyjności przemysłu oraz stabilnością cen energii.

    Inkluzywność jako konieczność, nie opcja – wnioski z okrągłego stołu o sytuacji osób z chorobami przewlekłymi na rynku pracy, części projektu ZPP „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

    Okrągły stół ZPP w ramach kampanii „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu” poświęcony był roli osób z chorobami przewlekłymi na rynku pracy. W obliczu starzejącego się społeczeństwa i rosnącego deficytu pracowników, temat aktywizacji zawodowej tej grupy nabiera nowego, nie tylko etycznego, ale też gospodarczego wymiaru. W debacie udział wzięli parlamentarzyści, przedstawiciele firm oraz organizacji pozarządowych, a także eksperci z dziedziny HR i prawa pracy.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery