• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Wspólny apel organizacji w sprawie kadrowego i finansowego wzmocnienia Ministerstwa Cyfryzacji



    Warszawa, 15 lipca 2024

    Wspólny apel organizacji w sprawie kadrowego i finansowego wzmocnienia Ministerstwa Cyfryzacji

    Ministerstwo Cyfryzacji realizuje kluczowe działania, które mają przyspieszyć i uefektywnić proces cyfryzacji Polski – w tym także budowę innowacyjnej krajowej gospodarki. Ich realizacja uzależniona jest od odpowiedniego budżetu i środków finansowania. Mając na uwadze powyższe, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, wspólnie z Sygnatariuszami niniejszego pisma, apeluje o zwiększenie funduszy przeznaczonych na obszar cyfrowy i działanie administracji realizującej politykę Ministerstwa Cyfryzacji.


    Jeżeli nadal chcemy podążać ścieżką dynamicznego wzrostu, musimy zbudować prawdziwie cyfrową gospodarkę. Szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zapowiedziała, że 20 proc. środków pochodzących z Funduszu Odbudowy zostanie przeznaczone na cyfryzację, a w 2023 r. wszedł w życie program polityki Droga ku cyfrowej dekadzie do 2030 r., który ustanawia kierunki rozwoju nowych technologii we Wspólnocie. Wyniki badań wskazują, że przyspieszenie wdrażania technologii cyfrowych w Polsce i zrealizowanie założeń unijnego planu potencjalnie może uruchomić niemal 490 mld zł w wartości ekonomicznej, co rok temu stanowiło równowartość prawie 20 proc. gospodarki. Dodatkowo odpowiednie inwestycje w rozwój sztucznej inteligencji mogą przynieść budżetowi kwotę nawet 90 miliardów dolarów rocznie.


    Choć Polska do 2030 r. planuje przeznaczyć 1,54 proc. PKB na realizację celów cyfrowej dekady ze środków polityki spójności i KPO (jest to 11. wynik w UE2), środki z budżetu państwa przeznaczone na finansowanie działalności Ministerstwa Cyfryzacji pozostają w naszej ocenie niewystarczające – szczególnie w kontekście budżetu przeznaczonego na zatrudnienie i wynagrodzenia pracowników działu administracji publicznej MC. Choć statystyki świadczą o pozytywnym trendzie (wg danych z 2022 roku, zarówno poziom zatrudnienia, jak i średnie wynagrodzenia w MC urosły w porównaniu do roku 2021), skala wyzwań cyfryzacyjnych i konkurencyjny rynek, z którego administracja publiczna musi pozyskiwać ekspertów i managerów, powodują że poziom finansowania działu cyfryzacja w Polsce trzeba uznać za niewystarczający. Jak pokazuje plan wydatków budżetu Państwa na 2024 rok, kwota przeznaczona na administrację państwową w kategorii Informatyzacja, w tym “Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej” wynosi 1,4 mld zł. To mniej niż wydajemy na działania administracji sądowej w poszczególnych okręgach, czy obsługę muzeów, których budżet wynosi 1,6 mld zł.


    Problem nabiera aktualności szczególnie dziś, gdy Ministerstwo Cyfryzacji jest odpowiedzialne za implementację kluczowych aktów regulujących sektor nowych technologii w UE, takich jak np. Akt o sztucznej inteligencji (AI Act) czy Akt o usługach cyfrowych (DSA).


    W związku z powyższym apelujemy o zwiększenie poziomu finansowania przekazanego na funkcjonowanie działów administracji Ministerstwa Cyfryzacji. Budżet na rozwój infrastruktury cyfrowej w Polsce powinien umożliwić zaspokajanie zarówno potrzeb administracji publiczne jak i odpowiadać na wyzwania z jakimi mierzą się przedsiębiorstwa w Polsce. Bez zwiększonych funduszy nie będziemy w stanie osiągnąć ambitnych celów Cyfrowej Dekady, dogonić europejskich liderów innowacji, wspierać rozwoju ekosystemu sztucznej inteligencji, start-upów, kompetencji cyfrowych, e-usług i sieci 5G czy technologii kwantowych.

    Zobacz Apel ZPP: Wspólny apel organizacji w sprawie kadrowego i finansowego wzmocnienia Ministerstwa Cyfryzacji

    Najnowsze artykuły

    Memorandum Związku Przedsiębiorców i Pracodawców ws. wyzwań i przyszłości polskiego ciepłownictwa systemowego

    Prawidłowa transformacja ciepłownictwa systemowego stanowi nie mniejsze wyzwanie niż transformacja całej polskiej energetyki. Jej przeprowadzenie może się wiązać ze znacznym kosztem oszacowanym przez Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej na poziomie 460-500 mld zł do 2050 roku. Koszt ten nie powinien być przeniesiony na odbiorcę końcowego w ramach taryfy, ale należy znaleźć zewnętrzne źródła finansowania.

    Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców ws. Projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji z dnia 15 października 2024 roku

    Polska jest jednym z pierwszych państw Unii Europejskiej przymierzających się do wdrożenia rozporządzenia AI Act do krajowego porządku prawnego. Tak wczesne przedstawienie stosownego projektu ustawy daje komfort możliwości spokojnej pracy nad dokumentem – dlatego na uznanie zasługują zapowiedzi szerokich i długich konsultacji społecznych proponowanych rozwiązań.

    Stanowisko polskich przedsiębiorców oraz branż leasingowej i wynajmu długoterminowego w sprawie projektu programu „Mój Elektryk 2.0”

    Polskie firmy zrzeszone w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, oraz branża leasingowa i wynajmu długoterminowego z ogromnym zaniepokojeniem odnoszą się do decyzji o wykluczeniu przedsiębiorców, niebędących osobami fizycznymi, z projektu programu „Mój Elektryk 2.0”. Takie rozwiązanie znacząco ogranicza potencjał realizacji jego głównych celów – rozwój elektromobilności w Polsce i redukcję emisji CO₂ – co stawia pod znakiem zapytania skuteczność programu.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery