Warszawa, 15 lipca 2024
Wspólny apel organizacji w sprawie kadrowego i finansowego wzmocnienia Ministerstwa Cyfryzacji
Ministerstwo Cyfryzacji realizuje kluczowe działania, które mają przyspieszyć i uefektywnić proces cyfryzacji Polski – w tym także budowę innowacyjnej krajowej gospodarki. Ich realizacja uzależniona jest od odpowiedniego budżetu i środków finansowania. Mając na uwadze powyższe, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, wspólnie z Sygnatariuszami niniejszego pisma, apeluje o zwiększenie funduszy przeznaczonych na obszar cyfrowy i działanie administracji realizującej politykę Ministerstwa Cyfryzacji.
Jeżeli nadal chcemy podążać ścieżką dynamicznego wzrostu, musimy zbudować prawdziwie cyfrową gospodarkę. Szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zapowiedziała, że 20 proc. środków pochodzących z Funduszu Odbudowy zostanie przeznaczone na cyfryzację, a w 2023 r. wszedł w życie program polityki Droga ku cyfrowej dekadzie do 2030 r., który ustanawia kierunki rozwoju nowych technologii we Wspólnocie. Wyniki badań wskazują, że przyspieszenie wdrażania technologii cyfrowych w Polsce i zrealizowanie założeń unijnego planu potencjalnie może uruchomić niemal 490 mld zł w wartości ekonomicznej, co rok temu stanowiło równowartość prawie 20 proc. gospodarki. Dodatkowo odpowiednie inwestycje w rozwój sztucznej inteligencji mogą przynieść budżetowi kwotę nawet 90 miliardów dolarów rocznie.
Choć Polska do 2030 r. planuje przeznaczyć 1,54 proc. PKB na realizację celów cyfrowej dekady ze środków polityki spójności i KPO (jest to 11. wynik w UE2), środki z budżetu państwa przeznaczone na finansowanie działalności Ministerstwa Cyfryzacji pozostają w naszej ocenie niewystarczające – szczególnie w kontekście budżetu przeznaczonego na zatrudnienie i wynagrodzenia pracowników działu administracji publicznej MC. Choć statystyki świadczą o pozytywnym trendzie (wg danych z 2022 roku, zarówno poziom zatrudnienia, jak i średnie wynagrodzenia w MC urosły w porównaniu do roku 2021), skala wyzwań cyfryzacyjnych i konkurencyjny rynek, z którego administracja publiczna musi pozyskiwać ekspertów i managerów, powodują że poziom finansowania działu cyfryzacja w Polsce trzeba uznać za niewystarczający. Jak pokazuje plan wydatków budżetu Państwa na 2024 rok, kwota przeznaczona na administrację państwową w kategorii Informatyzacja, w tym “Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej” wynosi 1,4 mld zł. To mniej niż wydajemy na działania administracji sądowej w poszczególnych okręgach, czy obsługę muzeów, których budżet wynosi 1,6 mld zł.
Problem nabiera aktualności szczególnie dziś, gdy Ministerstwo Cyfryzacji jest odpowiedzialne za implementację kluczowych aktów regulujących sektor nowych technologii w UE, takich jak np. Akt o sztucznej inteligencji (AI Act) czy Akt o usługach cyfrowych (DSA).
W związku z powyższym apelujemy o zwiększenie poziomu finansowania przekazanego na funkcjonowanie działów administracji Ministerstwa Cyfryzacji. Budżet na rozwój infrastruktury cyfrowej w Polsce powinien umożliwić zaspokajanie zarówno potrzeb administracji publiczne jak i odpowiadać na wyzwania z jakimi mierzą się przedsiębiorstwa w Polsce. Bez zwiększonych funduszy nie będziemy w stanie osiągnąć ambitnych celów Cyfrowej Dekady, dogonić europejskich liderów innowacji, wspierać rozwoju ekosystemu sztucznej inteligencji, start-upów, kompetencji cyfrowych, e-usług i sieci 5G czy technologii kwantowych.
Zobacz Apel ZPP: Wspólny apel organizacji w sprawie kadrowego i finansowego wzmocnienia Ministerstwa Cyfryzacji