Warszawa, 23 listopada 2020 r.
Wytyczne w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii
w sektorze sportów i rekreacji zimowej
W ramach realizowanej przez ZPP strategii utrzymania ciągłości funkcjonowania działalności gospodarczej w Polsce w okresie zagrożenia epidemicznego, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przedstawia zestaw rekomendacji odnoszący się do sektora sportów i rekreacji zimowej.
Zdając sobie sprawę z sytuacji epidemicznej w Polsce, ZPP apeluje o zapobieganie lockdown’om w kolejnych branżach. Przestrzeganie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego oraz dotychczas opublikowanych przez ZPP wytycznych dla poszczególnych branż, pozwala zachować ciągłość funkcjonowania gospodarki przy zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania koronawirusa.
Sektor sportów i rekreacji zimowej został już doświadczony przez epidemię w okresie wiosennego lockdownu, który przypadł na zakończenie sezonu zimowego 2019/2020. Należy mieć na uwadze, że sam sektor generuje pozytywny efekt mnożnikowy dla szeregu branż powiązanych (szeroko rozumiana turystyka, hotelarstwo, gastronomia, producenci sprzętu i infrastruktury sportowej, wypożyczalnie, ubezpieczenia, transport, lokalni producenci upominków, czy branża spożywcza). Całość wydatków Polaków na wyjazdy narciarskie i sprzęt szacowany był w 2018 roku na około 3 mld złotych. Rynek ten stale rośnie, a polskie stacje narciarskie rozwijane były i są w kolejnych miejscowościach. Ponadto sektor jest niezwykle istotny dla górskich miejscowości turystycznych i ich mieszkańców. Wiele z tych terenów (głównie południowego pogranicza Polski) są obszarami o mniejszym poziomie generowanego produktu krajowego brutto, czy wyższego poziomu bezrobocia. Sezon zimowy jest dla nich okresem, który pozwala wygenerować zysk na cały rok. Lockdown sektora w sezonie zimowym, spowodowałby kryzys gospodarczy i społeczny tych terenów i ich mieszkańców. Inwestycje w infrastrukturę zimową sfinansowane są z wieloletnich kredytów inwestycyjnych. Ograniczenie działania branży zachwiałoby rentownościom tych projektów, a tym samym odbiłoby się na kondycji sektora bankowego.
Sporty i rekreacja zimowa ma także pozytywny wpływ na zdrowie Polaków. W okresie zimowym, narciarstwo czy jazda na łyżwach często są jedyną formy aktywności fizycznej obywateli, co stanowi dla wielu kluczowy czynnik profilaktyki zdrowotnej.
Każdy przedsiębiorca realizujący usługi w swojej branży, powinien wdrożyć odpowiednie rozwiązania i zalecenia z poniższego katalogu, które pomogą zwiększyć bezpieczeństwo klientów, turystów oraz pracowników, znacząco ograniczając ryzyko zarażenia koronawirusem w okresie występowania dalszego ryzyka epidemiologicznego na terenie Kraju.
- Ferie zimowe
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców rekomenduje zmianę rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie organizacji roku szkolnego celem wydłużenie okresu ferii zimowych w Polsce w 2021 roku. Rekomendujemy nowy harmonogram ferii zimowych w poszczególnych województwach, tak aby „sezon” ferii zimowych rozpoczął się 11 stycznia 2021 roku i potrwał do 14 marca 2021 roku. W efekcie rozłożony zostanie ruch w ośrodkach sportów i rekreacji zimowej, co zmniejszy ryzyko epidemiczne. Jednocześnie wydłużony zostanie turystyczny sezon zimowy, co pozwoli zrekompensować straty przedsiębiorcom z branży.
Równolegle ZPP przedstawia wytyczne dla wyciągów narciarskich oraz lodowisk, tak aby utrzymana została ich ciągłość działania.
Infrastruktura i natura korzystania z ośrodków narciarskich już dziś zapewnia małą interakcję między pracownikami, a klientami. Kontakt w kasach czy wyciągach jest ograniczony do minimum. Personel zajmuje stanowiska za szybami ochronnymi. Pracownicy jak i turyści noszą kominiarki, rękawice. Narciarze często korzystają z gogli.
ZPP zaznacza w tym miejscu, że Europejska epidemia koronawirusa, która miała swoje istotne źródło m.in. w ośrodku narciarskich Ischgl zimą 2020 roku, spowodowana była źle przeprowadzoną akcją komunikacyjną, ewakuacyjną oraz izolacyjną osób zarażonych. Miała także miejsce u początków epidemii, gdy Europa nie znała środków radzenia sobie z epidemią. Jakiekolwiek analogie odnośnie rozprzestrzeniania się wirusa z ognisk w ośrodkach narciarskich południa Europy zimą 2020, nie znajdą swojego odzwierciedlenia przy dzisiejszym doświadczeniu oraz stosowaniu sprawdzonych zaleceń, czy procedur.
- Rekomendacje dla ośrodków narciarskich
Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie ośrodka narciarskiego
- Zapewnienie aby jednoczesna liczba osób korzystających z danego wagonu/gondoli/kanapy kolejki krzesełkowej była nie większa niż 75% dostępnych miejsc. Wymóg nie jest stosowany wobec osób zamieszkujących razem.
- Obowiązek ciągłego przebywania przez klientów w wagonach/gondolach/kanapach kolejki krzesełkowej w rękawicach, maskach lub kominiarkach podczas podróży. Zalecenie nie ściągania gogli narciarskich.
- Uniemożliwienie zamykania chroniących przed wiatrem i opadami osłon kanap kolejek krzesełkowych.
- Uniemożliwienie zamykania okien w gondolach/wagonach, tak aby zapewnić jak największe wietrzenie przestrzeni.
- Zachowanie minimalnej 1,5 metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejkach do wyciągu poprzez odpowiednie, fizyczne wytyczenie ścieżki (korytarzy) dla osób oczekujących na wejście. Znaczące wydłużenie korytarzy, aby nie doprowadzać do tłoczenia się turystów przy końcu kolejki oczekujących.
- Obowiązek ciągłego przebywania przez klientów w kolejce osób oczekujących na wejście na wyciąg w rękawicach, maskach lub kominiarkach. Zalecenie nie ściągania gogli narciarskich.
- Rekomendacja wydłużenia godzin działania ośrodków, celem zmniejszenia tłoków na stokach.
- Zaleca się umieszczenie na terenie ośrodka stacji dezynfekujących z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla narciarzy.
- Przystanki dla autobusów – 1 dezynfektor na każdy przystanek.
- Alejki, ciągi komunikacyjne – 1 dezynfektor na każdy odcinek 50 m drogi.
- Wejścia do stacji wyciągów – min. 2 dezynfektory przed wejściem do stacji.
- Rekomendowane umożliwienie zakupu biletów bezobsługowo, tj. poprzez platformy online lub w biletomatach.
- Rekomendowane umożliwienie płatności bezgotówkowych we wszystkich punktach usługowych, kasach biletowych, sklepach na terenie ośrodka.
- Stała informacja i instrukcja dla gości zawierająca podstawowe informacje dotyczące postępowania i ochrony osobistej zgodnej z wytycznymi wydanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny.
- Umieszczenie czytelnej instrukcji dezynfekcji rąk przy każdym dozowniku z płynem do dezynfekcji.
- Umieszczenie na terenie ośrodka (w tym w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych) plakatów informacyjnych wraz z instrukcjami dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki.
- Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych.
- Codzienna dezynfekcja obiektu szczególnie wagonów, kanap kolejek, poręczy.
- Bieżące dezynfekowanie toalet, wind, blatów, klamek, poręczy, uchwytów, kołowrotków, biletomatów oraz innych, często dotykanych powierzchni.
- Cały personel ośrodka jest wyposażony i przestrzega używania maseczki, przyłbic, rękawiczek.
- W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych.
- Obowiązek stosowania przez dostawców towarów i usług dla ośrodków środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
- Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
- Wyposażenie pracowników w środki dezynfekujące, niezbędne do ochrony osobistej podczas wykonywania czynności służbowych.
- Przeprowadzanie szkoleń z zastosowanych procedur sanitarnych dla wszystkich pracowników oraz broszur informacyjnych.
- Udostępnienie stacji dezynfekujących oraz środków do dezynfekcji na wszystkich zapleczach oraz pomieszczeniach socjalnych.
ZPP rekomenduje wdrożenie dla ośrodków narciarskich, analogicznych procedur postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika/ gościa /klienta jak dla pozostałych branż.
Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze
- Ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami i zachować bezpieczeństwo pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Podzielenie ośrodka na strefy np. kolorystyczne w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników przebywających w danym momencie na terenie ośrodka, stosownie do możliwości, by wykluczyć prawdopodobieństwo styczności pracowników z różnych stref.
- Zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów. W pomieszczeniach tych zaleca się, aby liczba osób w nich przebywających w tym samym czasie umożliwiała zachowanie dystansu społecznego.
- Wyposażenie obsługi ośrodka w środki ochrony indywidualnej w tym, maski, kominiarki lub przyłbice ochronne, rękawiczki oraz środki do dezynfekcji rąk.
Zalecenia dla pracowników:
- Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce.
- Nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę ochronną oraz rękawice podczas wykonywania obowiązków.
- Przezroczyste osłony z tworzywa sztucznego muszą być umieszczone na ladach stanowisk kasowych.
- Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników.
- Regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce, do osuszania stosować wyłącznie ręczniki jednorazowe i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
- Podczas kaszlu i kichania zakrywać usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego pojemnika na odpady i umyć ręce.
- Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne. Należy pamiętać o częstej dezynfekcji powierzchni dotykowych jak klamki, słuchawki telefonu, przyciski urządzeń czy biurka.
- Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
- Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia pomieszczeń.
- Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym: wprowadzenie różnych godzin przerw, zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki)
- Szczególna troska o pracowników z grup bardziej narażonych na ciężki przebieg COVID-19 – jeśli to możliwe nieangażowanie w bezpośredni kontakt z klientem osób powyżej 60. roku życia oraz przewlekle chorych.
Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie ośrodka narciarskiego w punktach gastronomicznych
- Ścisłe przestrzeganie wytycznych GIS dla gastronomii, szczególnie ścisła kontrola liczby osób wchodzących do lokalu (w tym wchodzących w celu skorzystania z toalet).
Ponadto:
- Intensywne wietrzenie lokalu.
- W miarę możliwości wydawanie posiłków i napojów w okienkach na zewnątrz punktu gastronomicznego.
- Zwiększenie liczby miejsc siedzących na zewnątrz punktu gastronomicznego.
Zapewnienie bezpieczeństwa w wypożyczalniach sprzętu narciarskiego
- Ścisłe przestrzeganie procedur analogicznych jak dla obiektów handlowych.
Ponadto:
- Intensywne wietrzenie lokalu.
- Każdorazowa dezynfekcja sprzętu mierzonego, lub zwracanego przez klientów.
Zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie zbiorowym i skibusach
Ścisłe przestrzeganie zasad obowiązujących w transporcie publicznym.
- Lodowiska
Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie lodowiska
- Prowadzenie lodowiska na zasadzie ślizgów o wyznaczonych godzinach, tak by pomiędzy każdymi ślizgami zapewnić minimum 20 minut przerwy.
- Uczestnicy zakończonych ślizgów powinni opuścić obiekt przed wejściem uczestników kolejnego ślizgu.
- Zapewnienie aby jednoczesna liczba osób korzystających z tafli lodowiska nie przekraczała 1 osoby na 9 metrów kwadratowych jego powierzchni.
- Zachowanie minimalnej 1,5 metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejkach do lodowiska poprzez odpowiednie wytyczenie ścieżki kolejki dla osób oczekujących na wejście. Znaczące wydłużenie ścieżki aby nie doprowadzać do tłoczenia się klientów przy końcu kolejki oczekujących.
- Obowiązek noszenia maseczek przez użytkowników poza obszarem tafli lodowiska.
- Rekomendowane umożliwienie zakupu biletów bezobsługowo, tj. poprzez platformy online lub w biletomatach.
- Rekomendowane umożliwienie płatności bezgotówkowych we wszystkich punktach usługowych, kasach biletowych, sklepach na terenie lodowiska.
- Stała informacja i instrukcja dla gości zawierająca podstawowe informacje dotyczące postępowania i ochrony osobistej zgodnej z wytycznymi wydanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny.
- Zaleca się umieszczenie na terenie obiektów stacji dezynfekujących z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla użytkowników lodowiska.
- Umieszczenie czytelnej instrukcji dezynfekcji rąk przy każdym dozowniku z płynem do dezynfekcji.
- Umieszczenie na terenie lodowiska (w tym w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych) plakatów informacyjnych wraz z instrukcjami dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki.
- Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych.
- Bieżące dezynfekowanie toalet, blatów, klamek, poręczy, uchwytów, kołowrotków, biletomatów oraz innych, często dotykanych powierzchni.
- Cały personel ośrodka jest wyposażony i przestrzega używania maseczki, przyłbic, rękawiczek.
- W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych.
- Obowiązek stosowania przez dostawców towarów i usług dla środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
- Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
- Wyposażenie pracowników w środki dezynfekujące, niezbędne do ochrony osobistej podczas wykonywania czynności służbowych.
- Przeprowadzanie szkoleń z zastosowanych procedur sanitarnych dla wszystkich pracowników oraz broszur informacyjnych.
- Udostępnienie stacji dezynfekujących oraz środków do dezynfekcji na wszystkich zapleczach oraz pomieszczeniach socjalnych.
ZPP rekomenduje wdrożenie dla lodowisk, analogicznych procedur postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika/ gościa /klienta jak dla pozostałych branż.
Procedury zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze oraz zalecenia dla pracowników, zalecenia w punktach gastronomicznych oraz wypożyczalniach sprzętu analogiczne jak dla ośrodków narciarskich.
Fot. derwiki /pixabay.com