• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Raport ZPP: Konieczne wprowadzenie zmian w aktualnie obowiązującej ustawie krajobrazowej



    14.09.2016

    Zagwarantowanie poszanowania praw nabytych, dbałość o pozycję gmin w relacjach z samorządem wojewódzkim oraz zmiana przepisów dotyczących tzw. opłaty reklamowej – oto działania konieczne do podjęcia, w celu wyeliminowania najważniejszych wad ustawy krajobrazowej, uchwalonej w 2015 roku. Takie wnioski płyną z Raportu ZPP „Ustawa krajobrazowa a prawa nabyte. Wpływ nowego prawa na sytuację na rynku reklamy zewnętrznej”.

    Ustawa krajobrazowa, funkcjonująca w obecnym kształcie, niewątpliwie niesie ze sobą straty dla podmiotów działających na rynku systemowej reklamy zewnętrznej  stwierdził podczas konferencji prasowej Jakub Bińkowski, Analityk ZPP, autor Raportu. – Konieczność zadbania o krajobraz i jego estetykę, która obejmuje swoim zakresem uporządkowanie i jasne określenie zasad umiejscawiania reklam, bannerów i billboardów, nie budzi żadnych wątpliwości. Na uwagę zasługuje jednak kwestia naruszania praw nabytych przedsiębiorców, którzy działają na rynku reklamy zewnętrznej – dodał.

    Ustawa, powstała w celu ochrony polskiego krajobrazu przed chaotyczną, nieprzemyślaną zabudową i nadmiarem reklam, budzi wiele kontrowersji na gruncie prawnym. Zgodnie z jej aktualną formą samorząd, ma możliwość decydowania o rozbiórce nośników reklamowych usytuowanych w sposób całkowicie legalny, których postawienie niejednokrotnie wiązało się z koniecznością uzyskania pozwolenia na budowę. Innym faktem jest zrównanie pozycji podmiotów działających w oparciu o dopełnienie wszelkich procedur, z podmiotami stawiającymi reklamy nielegalnie. Pozwala to zatem stwierdzić, że tak skonstruowana ustawa krajobrazowa, dopuszcza daleko idącą ingerencję w prawa nabyte, a także poddaje w wątpliwość zasadę pewności prawa.

    Jak wynika z Raportu, ustanowienie ładu estetycznego, związanego z uporządkowaniem przestrzeni reklamowej, jest możliwe w oparciu o spełnienie następujących postulatów:

    1)     Poszanowanie praw nabytych – możliwe dzięki nowelizacji ustawy krajobrazowej tak, by reklamy legalnie postawione przed wejściem w życie ustawy krajobrazowej, mogły istnieć dalej i w niezmienionym kształcie;

    2)     Zmodyfikowanie przepisów dotyczących opłat reklamowych, w taki sposób, by opłata obejmowała wyłącznie czas, w którym na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym zamieszczona jest reklama. Na dzień dzisiejszy za opłatę reklamową uznaje się bowiem opłatę za określony rodzaj budowli, a nie opłatę za reklamę zewnętrzną. Poza opłatą reklamową, od każdego nośnika odprowadzany jest podatek od budowli, co zatem stanowi o nieuzasadnionym, podwójnym opodatkowaniu;

    3)     Włączenie gmin w proces tworzenia i implementowania krajobrazu oraz zwiększenie ich niezależności w relacjach z samorządem wojewódzkim.

    Ogromna liczba firm, które działają w branży zajmującej się umieszczaniem reklam, uczyniła to zgodnie z obowiązującym prawem i przepisami. Lekceważenie tego faktu, niesie ze sobą znaczące konsekwencje finansowe. Mowa tu nie tylko o karach finansowych, kosztach rozbiórki urządzeń i tablic reklamowych, ale także o środkach, przeznaczonych na realizację konkretnych  inwestycji, które w świetle łamania praw nabytych stają się zupełnie zmarnowane – powiedział Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP.

    Szacunki, zaprezentowane w Raporcie, informują, że branża reklamy systemowej, wypłaca wynajmującym (17 000 firm i instytucji) 270 mln złotych z tytułu dzierżawy. Według dostępnych danych największą cześć podmiotów, dzierżawiących grunty firmom reklamowym, stanowią właściciele prywatni. Drugą grupą podmiotów w tym zestawieniu są przedsiębiorstwa sektora MSP, które rocznie uzyskują w ten sposób 70 mln złotych. Ponadto, w wyniku zmian na rynku reklamowym, pracę może stracić około 10 000 osób, które działają jako podwykonawcy firm reklamowych.

    Niepokojącym jest fakt, że ustawa krajobrazowa uderza nie tylko w firmy z branży reklamowej, ale także w zwykłych obywateli oraz małych przedsiębiorców, dla których dochody z dzierżawy z przestrzeni reklamowej stanowią ważną część budżetu – podsumował Marcin Nowacki, Wiceprezes ZPP.

    Raport ZPP Ustawa krajobrazowa a prawa nabyte. Wpływ nowego prawa na sytuację na rynku reklamy zewnętrznej_pdf

    Najnowsze artykuły

    Marcin Nowacki, Wiceprezes ZPP, został wybrany Przewodniczącym Sekcji TEN w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym (EKES)

    EKES jest kluczowym organem doradczym w Unii Europejskiej, składającym się z trzech grup: Pracodawców (Grupa I), Pracowników (Grupa II) oraz Organizacji Społeczeństwa Obywatelskiego (Grupa III). Jego podstawową rolą jest przedstawianie merytorycznych opinii na temat polityk i legislacji UE Komisji Europejskiej, Radzie UE oraz Parlamentowi Europejskiemu.

    Szara strefa – dlaczego nadal istnieje i jak znaleźć dodatkowe dochody dla państwa?

    Największy udział w tworzeniu szarej strefy mają przedsiębiorstwa, które nie wykazują części dochodów. Szczególnie jest to widoczne w handlu i naprawie pojazdów oraz zakwaterowaniu i gastronomii. Szacunkowy rozmiar szarej strefy z tych branż w tworzeniu PKB wynosi 3 proc. Natomiast budownictwa na poziomie 1,7 proc., a przemysłu – 1,1 proc.

    Apel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych sektora energii odnawialnej ws. rozwoju magazynów energii w Polsce

    Szanowny Panie Ministrze, Szanowna Pani Ministro, w imieniu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych reprezentujących sektor odnawialnych źródeł energii i magazynowania energii, pragniemy wyrazić głębokie zaniepokojenie zapisami projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw w kontekście ograniczeń dla instalowania magazynów energii

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery