Warszawa, 19 kwietnia 2021 r.
Okrągły stół ZPP ws. Digital Markets Act – jak uczynić akt “skalpelem” a nie „walcem”?
Digital Markets Act to przedstawiona przez Komisję Europejską propozycja rozporządzenia nakładającego dodatkowe ograniczenia, obowiązki i zakazy na grupę firm cyfrowych określonych mianem „strażników dostępu”. O stanowisku rządu wobec regulacji, wyzwaniach związanych z jej ewentualnym stosowaniem w przyszłości, a także wątpliwościach dotyczących jej praktycznych skutków dyskutowali uczestnicy okrągłego stołu ZPP, który odbył się w czwartek 8 kwietnia 2021 roku.
W spotkaniu udział wzięli:
– Olga Semeniuk, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii,
– Tomasz Bagdziński, Dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji w UOKiK,
– Katarzyna Szymielewicz, Prezes Fundacji Panoptykon,
– Tomasz Wróblewski, Prezes Fundacji WEI,
– Marcin Krasuski, Government Affairs and Public Policy Manager w Google Polska.
Okrągły stół poprowadził Jakub Bińkowski, Dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji ZPP, który przed rozpoczęciem dyskusji przedstawił krótką prezentację odzwierciedlającą podejście Związku do regulacji rynku cyfrowego i zawierającą kluczowe pytania dotyczące samego DMA.
– DMA postrzegamy jako element szerszego krajobrazu regulacyjnego dla sektora cyfrowego w Unii Europejskiej – stwierdził Jakub Bińkowski – W ostatnim czasie obserwujemy wiele inicjatyw legislacyjnych dotyczących tego fragmentu gospodarki. Mamy wątpliwości, czy dalsza regulacja i zwiększanie restrykcji to kierunek dobry dla rozwoju europejskich firm.
W toku samej dyskusji poruszono wiele wątków obejmujących m.in. kwestię faktycznych skutków regulacji dla funkcjonowania firm z sektora cyfrowego i dla użyteczności poszczególnych usług, rolę krajowych organów ochrony konkurencji i konsumentów w stosowaniu przepisów, czy też znaczenia dialogu regulacyjnego z biznesem dla doprecyzowania treści poszczególnych obowiązków i zakazów uwzględnionych w regulacji. Omówiono również bardziej przekrojowe zagadnienia: skuteczność dotychczasowych regulacji wpływających na platformy cyfrowe, takich jak RODO, podejście prawodawcy europejskiego do budowania silnego rynku cyfrowego, czy w końcu kwestię efektywnych ram regulacyjnych dla zarządzania danymi osobowymi użytkowników.
Zapraszamy do zapoznania się z zapisem okrągłego stołu, dostępnym pod adresem: https://tiny.pl/r8vb5
Fot. dmutrojarmolinua / Adobe Stock