• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Wspólny list w sprawie Digital Markets Act



    Warszawa, 22 marca 2022 r.

     

    Wspólny list w sprawie Digital Markets Act

     

    My, niżej podpisane organizacje, chcielibyśmy organizacji podziękować decydentom za wysiłek i pracę włożoną w dotychczasowe negocjacje nad Digital Markets Act. Doceniamy propozycje mające na celu uczynienie DMA wykonalnym oraz umożliwiające uniknięcie niezamierzonych konsekwencji DMA dla MŚP. Niemniej jednak, ponieważ negocjacje zbliżają się ku końcowi, uważamy, że należy dopracować przepisy dotyczące reklamy ukierunkowanej, aby uniknąć negatywnych skutków dla europejskich przedsiębiorstw.

    Popieramy wszelkie inicjatywy mające na celu poprawę sytuacji europejskich przedsiębiorstw i użytkowników. Dlatego też wspieramy propozycje mające na celu zwiększenie przejrzystości reklamy personalizowanej. Jednocześnie dostrzegamy wartość, jaką reklama targetowana wnosi dla MŚP i organizacji pozarządowych, które w przeciwieństwie do dużych graczy nie dysponują wielomilionowymi budżetami na marketing. Zauważamy także, wartość reklamy targetowanej dla użytkowników, którzy mogą za darmo korzystać z usług internetowych wspieranych reklamami. Wartość tę potwierdzają różne analizy, w tym badanie Ipsos, z którego wynika, że 69% badanych użytkowników woli oglądać reklamy niż płacić za treści w Internecie, a kolejne 68% zgadza się, że reklama ukierunkowana jest korzystna dla małych firm.

    Naszym zdaniem nakładanie obowiązków na strażników dostępu nie powinno wpływać na jakość, funkcjonalność i integralność usług, z których obecnie korzystają małe przedsiębiorstwa. Dlatego należy zadbać o to, by DMA unikało niepotrzebnych ograniczeń, które podważyłyby wartość reklamy targetowanej dla europejskich przedsiębiorstw.

    Niestety propozycje Parlamentu Europejskiego nie wydają się zmierzać w tym kierunku. PE zaproponował wprowadzenie wymogu zgody („opt-in”) w oparciu o RODO zarówno w przypadku łączenia, jak i wymiany („cross-use”) danych osobowych do celów reklamy targetowanej. Wykracza to poza pierwotną wersję artykułu 5(a) zaproponowanego przez Komisję Europejską, która wymagała zgody użytkowników tylko w przypadku łączenia danych osobowych. Rozszerzenie zakresu do wymiany takich danych jest nieproporcjonalne i poważnie zmniejszy funkcjonalność reklamy targetowanej. Tym samym zaszkodzi wielu przedsiębiorcom, dla których reklama personalizowana jest najbardziej efektywnym kosztowo sposobem pozyskiwania klientów. Wprowadzenie opt-in-u stanowi również odejście od utrwalonej praktyki stosowanej w ramach RODO. Zmiana ta została skrytykowana przez ekspertów w dziedzinie ochrony danych, w tym przez Centre for Information Policy Leadership, które „stanowczo zaleciło” dostosowanie zapisów DMA do RODO w obawie przed powstaniem sprzecznych przepisów. Ostatecznie opt-in nie odpowiada na bardziej istotne obawy dotyczące przejrzystości reklamy targetowanej, które są lepiej rozwiązywane za pomocą innych środków.

    Podsumowując, chociaż popieramy cele DMA, uważamy, że nie zachowuje ono właściwej równowagi między tworzeniem wartości a ochroną użytkowników. Jako że europejskich MŚP nie stać na reklamę w środkach masowego przekazu, konieczność opt-in nieuchronnie osłabi ich pozycję w stosunku do dużych firm, przez co DMA minie się ze swoim celem.

    Lista sygnatariuszy:

     

    Pełna treść listu.

    Najnowsze artykuły

    Wspólny apel organizacji w sprawie kadrowego i finansowego wzmocnienia Ministerstwa Cyfryzacji

    Ministerstwo Cyfryzacji realizuje kluczowe działania, które mają przyspieszyć i uefektywnić proces cyfryzacji Polski – w tym także budowę innowacyjnej krajowej gospodarki. Ich realizacja uzależniona jest od odpowiedniego budżetu i środków finansowania. Mając na uwadze powyższe, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, wspólnie z Sygnatariuszami niniejszego pisma, apeluje o zwiększenie funduszy przeznaczonych na obszar cyfrowy i działanie administracji realizującej politykę Ministerstwa Cyfryzacji.

    V Telemedyczny Okrągły Stół – podsumowanie

    28 czerwca 2024 r. w siedzibie Ministerstwa Zdrowia przy ul. Miodowej 15 w Warszawie odbyło się pierwsze w tym roku (piąte z kolei) posiedzenie Telemedycznego Okrągłego Stołu – inicjatywy łączącej lekarzy, ekspertów, dostawców rozwiązań IT, przedstawicieli instytucji publicznych oraz organizacji pacjenckich związanych z telemedycyną i e-zdrowiem. 

    Komentarz ZPP w sprawie projektu zmiany ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw

    Od listopada 2023 r. pacjentom spełniającym kryteria kategorii „65+” oraz ,,18-‘’ przysługiwała możliwość uzyskania bezpłatnie wybranych produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych umieszczonych na tzw. liście refundacyjnej. Warunkiem skorzystania ze 100% refundacji było uzyskanie recepty, która mogła być jednak wystawiona wyłącznie przez wybranych lekarzy i pielęgniarki.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery