• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Aktualności Forum Energii i Środowiska ZPP



    Warszawa, 30 listopada 2020 r. 

     

    Aktualności Forum Energii i Środowiska ZPP
    23.11 – 27.11.2020 r.

     

    Rząd przyjął projekt zmiany ustawy – Prawo energetyczne

    We wtorek 24 listopada br. Rada Ministrów przyjęła Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw.

    Przyjęty projekt nowelizacji przewiduje stworzenie centralnego systemu informacji rynku energii (CSIRE). Jego operatorem (OIRE) będzie operator systemu przesyłowego energii elektrycznej. Ustawa ma wskazywać, jakie dane będą mogły być gromadzone i udostępniane. W planowanej nowelizacji przewidziano również zapisanie harmonogramu montażu przez operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD) energii elektrycznej liczników zdalnego odczytu – tzw. inteligentnych. Do końca 2023 r. ma je mieć co najmniej 15 proc. odbiorców danego OSD, dwa lata później – 35 proc., na koniec 2027 r. wskaźnik ten ma wynosić co najmniej 65 proc., a do końca 2028 r. – co najmniej 80 proc. Dane z liczników o pobranej z sieci i oddanej do niej energii będą sumowane w okresach 15 min. Gromadzone będą też dane o mocy, parametrach jakościowych i inne, których zbieranie będą przewidywać odrębne przepisy. Zmiana ustawy ma implementować europejskie regulacje dotyczące transgranicznych zdolności przesyłowych oraz m.in. dotyczące definicji uczestnika rynku energii. Będzie nim mógł być każdy odbiorca, również ten nieposiadający osobowości prawnej.

    Magazynowanie energii elektrycznej

    W projekcie przewidziano także rozwiązania dla magazynów energii elektrycznej – zostaną one m.in. zwolnione z obowiązków taryfowych, a magazyny o mocy do 10 MW nie będą wymagały koncesji. Magazyny o mocy powyżej 50 kW będą musiały być wpisane do rejestru magazynów odpowiedniego operatora. Projekt zakłada, że w rozliczeniach za usługę przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej dla magazynu przyjmuje się regułę salda – podstawą do rozliczeń stawki sieciowej ma być wyłącznie różnica pomiędzy ilością energii elektrycznej pobranej przez magazyn energii elektrycznej i energii ponownie wprowadzonej do sieci z tego magazynu, co określa się jako stratę w procesie magazynowania energii elektrycznej. Zgodnie z uzasadnieniem, energia elektryczna wprowadzona z magazynu energii elektrycznej do sieci będzie zużyta przez odbiorcę końcowego, który będzie obciążony opłatą sieciową za tę ilość zużytej energii elektrycznej. Projekt wprowadza również przepisy ustanawiające obowiązek sporządzania przez operatora systemu magazynowania instrukcji ruchu i eksploatacji instalacji magazynowej oraz skonsultowania jej z użytkownikami systemu i przedłożenia do zatwierdzenia przez Prezesa URE na wzór obecnie funkcjonującego obowiązku sporządzenia instrukcji ruchu i eksploatacji sieci, zarówno przez operatora systemu dystrybucyjnego, jak i operatora systemu przesyłowego.

    Zamknięte systemy dystrybucyjne

    Ponadto, wprowadza podstawy prawne dla funkcjonowania zamkniętych systemów dystrybucyjnych. Zgodnie z projektem ustawy za zamknięty system dystrybucyjny Prezes URE może uznać w szczególności zakłady przemysłowe, centra handlowe i centra usług wspólnych, jeżeli spełniają przesłanki wskazane w ww. artykule. Proponowany przepis wyklucza natomiast możliwość przyznania statusu systemu zamkniętego spółdzielniom mieszkaniowym i deweloperom. Jednocześnie nie jest wykluczone przyznanie go podmiotom posiadającym osiedla przyzakładowe, w których zamieszkują pracownicy i emerytowani pracownicy danego podmiotu. Operator Systemu Dystrybucyjnego, który uzyska decyzję o przyznaniu statusu operatora Zamkniętego Systemu Dystrybucyjnego, w zakresie prowadzenia działalności w systemie objętym decyzją, zostanie zwolniony z obowiązku:

    1) przedkładania do zatwierdzenia taryf, pod pewnymi zastrzeżeniami,

    2) sporządzania planów rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na paliwa gazowe lub energię elektryczną na okres nie krótszy niż 5 lat.

    Rekuperacja energii elektrycznej zwróconej do sieci trakcyjnej w następstwie hamowania pojazdów

    Projekt wprowadza także podstawę prawną dla rekuperacji energii elektrycznej zwróconej do sieci trakcyjnej w następstwie hamowania pojazdów. Zgodnie z dodawanym art. 5h w ustawie – Prawo energetyczne (pkt 8 Projektu), powyższy mechanizm obejmie pojazdy kolejowe, tramwaje i trolejbusy, a samo rozliczanie dostarczanej energii elektrycznej, w przypadku jej zwrotu do sieci dystrybucyjnej albo sieci trakcyjnej przyłączonej do sieci dystrybucyjnej w następstwie hamowania pojazdu, będzie następowało na podstawie różnicy ilości energii elektrycznej pobranej i zwróconej przez danego odbiorcę, ustalanej w oparciu o rzeczywiste wskazania urządzeń pomiarowo–rozliczeniowych.

    Zgodnie z proponowanym brzmieniem przedmiotowych przepisów, rozliczanie strat energii elektrycznej powstałych w sieci trakcyjnej przyłączonej do sieci dystrybucyjnej oraz w sieci dystrybucyjnej podczas dostarczania lub zwrotu tej energii będzie następowało na podstawie umowy.

    Co istotne, zgodnie z pkt 34 Projektu, działalność gospodarcza w zakresie wytwarzania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci trakcyjnej przyłączonej do sieci dystrybucyjnej operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego albo sieci dystrybucyjnej operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego w następstwie hamowania pojazdów wskazanych powyżej zostanie wyłączona z obowiązku uzyskiwania koncesji.

    URE: Niewystarczająca liczba ofert od dużych hydroelektrowni, instalacji geotermalnych oraz biogazowni rolniczych

    Jak wynika z oświadczenia URE, piąta i szósta z aukcja OZE, które przeprowadzono w listopadzie, pozostały bez rozstrzygnięcia z powodu niezłożenia wymaganej liczby ofert. Piąty koszyk aukcyjny przeznaczony był dla nowych hydroelektrowni oraz instalacji geotermalnych, których moc nie przekraczała 1 MW. Możliwa do sprzedania ilość energii podczas tej aukcji wynosiła ponad 1 TWh, a jej wartość nieco ponad 518 mln zł. Szósty koszyk aukcyjny natomiast przeznaczony był dla nowych biogazowni rolniczych o mocy większej niż 1 MW. Możliwa do sprzedania ilość energii podczas tej aukcji wynosiła 1,8 TWh o wartości ponad 1 mld zł.

    Do poniedziałku zostanie ogłoszona opłata mocowa

    Prezes URE ma czas do poniedziałku na ogłoszenie stawek opłaty mocowej mającej pojawić się od stycznia. Według ustawy o rynku mocy Regulator (czyli Prezes URE) wyznacza tę stawkę, opierając się o wskazane koszty, czyli wyniki aukcji głównej, aukcji dodatkowych na moc na 2021 r. oraz koszty Zarządcy Rozliczeń (podmiotu obsługującego rozliczenia). Suma kontraktów mocowych obowiązujących w 2021 r. to blisko 5,4 mld zł.

    Jak przypomniało URE, ustawa dzieli odbiorców na dwie grupy. Pierwsza to gospodarstwa domowe – tam miesięczna stawka opłaty mocowej zależna będzie od rocznego zużycia energii elektrycznej, a płatna od punktu poboru. Druga to pozostali odbiorcy – dla nich wielkość opłaty będzie uzależniona od ilości energii elektrycznej pobranej z sieci w dni robocze w wybranych godzinach doby ustalonych przez Prezesa URE. W tym wypadku będzie to od 7 do 22 w dni robocze, czyli 15 godzin.

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt zmian w ustawie o elektromobilności

    W piątek Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt zmian w ustawie o elektromobilności. Zaproponowano spore zmiany w regulacjach dotyczących stref czystego transportu. Od 1 stycznia 2030 r. ich tworzenie ma być obowiązkowe dla wszystkich gmin powyżej 100 tys. mieszkańców. Podczas stworzenia takiej strefy, gmina będzie musiała przyjąć plan rozwoju komunikacji miejskiej na jej terenie oraz utworzenia miejsc parkingowych dla pojazdów objętych ograniczeniami.

    Projekt wprowadza również definicję carsharingu i zachęty dla operatorów w postaci zwolnienia z opłat za parkowanie oraz możliwości poruszania się po buspasach. Samochody z carsharingu, a także auta elektryczne i wodorowe będą mogły jeździć po buspasach do końca 2025 r. Prócz tego w projekcie umieszczono zasady wyznaczania buspasów na drogach ekspresowych i autostradach zlokalizowanych na terenie miasta, których zarządcą jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

    W tym roku w Polsce ogłoszono 306 projektów greenfield

    Zespół analityczny z grupy Financial Times fDi Markets opublikował dane, z których wynika, że przez trzy kwartały 2020 r. zagraniczni inwestorzy ogłosili w Polsce 306 projektów greenfield, co lokuje nas pod tym względem na trzecim miejscu. Przed nami jest tylko Wielka Brytania (643 projekty) i Niemcy (407 projektów), a za nami Hiszpania (305 projektów) oraz Francja (264 projekty).

    Dyrektor Centrum Inwestycji w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Jan Kamoji-Czapiński zaznaczył, że głównymi źródłami nowych inwestycji jest branża elektromobilności i OZE. Przez pierwsze cztery miesiące tego roku Polska nie zanotowała spadku liczby inwestycji w obszarze OZE. W tym czasie ogłoszono w naszym kraju 16 projektów. Ich inwestorami są m.in. duński Vestas czy niemieckie Innogy SE i RWE Renewable.

    Komentarz Włodzimierza Ehrenhalta, Głównego Eksperta ds. Energetyki:

    Pomimo pozornie dużej aktywności w sprawach energetyki, najważniejsze sprawy nie posuwają się do przodu. Z punktu widzenia inwestorów ustawa przywracająca możliwości inwestycyjne w lądowe farmy wiatrowe (tzw. ustawa 10 H) oraz ustawa o morskich farmach wiatrowych. Ta ostatnia miała zostać przyjęta w trybie obiegowym przez Rząd. Taką informację w piątek podała Polska Agencja Prasowa ze źródła zbliżonego do rządu. Te informację potwierdził BiznesAlert.pl wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska. Ustawy te to papierki lakmusowe polskiej polityki energetycznej. Bez ich uchwalenia nie ma mowy o poważnych inwestycjach, a co za tym idzie o możliwości zwiększania dostaw zielonej energii dla przemysłu.

     

    Fot. ipopba/Adobe Stock

     

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery