Relacja z wydarzenia, 21 lutego 2018 r.
ALL ABOUT PRESIDENCY SERIES
DELEGOWANIE PRACOWNIKÓW W TRANSPORCIE DROGOWYM
Organizowany wspólnie przez Stałe Przedstawicielstwo Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej (SPRP) w Brukseli oraz Przedstawicielstwo Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w Unii Europejskiej (ZPP Bruksela) cykl wydarzeń All About Presidency Series jest stałym, wspólnym projektem zwiększania świadomości wśród przedsiębiorców na temat europejskiej agendy oraz prowadzenia otwartej debaty w odniesieniu do procedowanych propozycji regulacyjnych.
Celem serii wydarzeń jest zaangażowanie przedsiębiorców w europejski dialog na rzecz budowy i wzmocnienia jednolitego rynku europejskiego, poprzez otwartą dyskusję na temat bieżących tematów regulacyjnych. Podczas każdego z seminariów przedsiębiorcy, europejskie organizacje pracodawców i organizacje sektorowe, reprezentanci Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej (SPRP) przy Unii Europejskiej, a także Prezydencji w UE wraz z delegatami Stałych Przedstawicielstw państw członkowskich UE omawiają elementy polityki społecznej i gospodarczej, analizując ich wpływ na funkcjonowanie jednolitego unijnego rynku oraz swobodnego przepływu osób, dóbr i usług pomiędzy krajami Wspólnoty. „Seminaria są okazją do przeanalizowania, sformułowania i przekazania wspólnych wniosków, jak kształtować politykę europejską w sposób całościowy, angażując wszystkie państwa członkowskie we wspólne tworzenie, a także egzekwowanie wprowadzanej legislacji” – powiedział Pan Marcin Nowacki, Wice Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Wydarzenie inaugurujące serię All About Presidency Series pod tytułem Delegowanie Pracowników w Transporcie Drogowym odbyło się 21 lutego 2018 roku w Window Polska w Brukseli. Delegowanie w transporcie międzynarodowym jest aktualnym wyzwaniem regulacyjnym w europejskiej agendzie, również w kontekście funkcjonowania unijnego wspólnego rynku. Delegowanie pracowników w transporcie drogowym jest przykładem, jak nie należy regulować przepływu towarów i usług w UE, który wydaje się być dosłownie krokiem wstecz w międzynarodowym transporcie drogowym. Dyrektywa w sprawie delegowania pracowników wiąże się z obciążeniem swobodnego przepływu towarów, poprzez dodanie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw transportu drogowego, które w rezultacie znacząco i negatywnie wpłyną na europejski rynek wewnętrzny w perspektywie krótko- i długoterminowej. Na funkcjonowanie przedsiębiorstw transportowych wpłynęło negatywnie już kilka krajowych przepisów państw członkowskich Unii Europejskiej dotyczących delegowania pracowników i płacy minimalnej, niejasno popartych argumentem niezdefiniowanego dumpingu socjalnego. Wszystko to powoduje wzrost cen transportu, w efekcie wpływając na rynek i konsumenta pod względem cen towarów.
Bez dostosowania do rzeczywistego funkcjonowania rynku transportowego, nadregulacja doprowadzi również do nieuczciwej konkurencji, ponieważ opracowane zostaną nowe modele biznesowe dążące do uniknięcia obciążeń administracyjnych. Zatem zasady te nie zapewnią lepszej równowagi na rynku. Kwestie przyszłości sektora transportu drogowego i zatrudnienia kierowców transgranicznych mają natychmiastowy wpływ, ale dotyczą one szerokiego aspektu usług i ich konkurencyjności na jednolitym rynku europejskim.
Wydarzenie otworzył Jego Ekscelencja, Ambasador Sebastian Barkowski, odnosząc się do dialogu prowadzonego w Unii Europejskiej na temat jej przyszłości gospodarczej w kontekście aktualnych dyskusji. Radca ds. Transportu Polskiego Stałego Przedstawicielstwa przy Unii Europejskiej, Pani Justyna Bartnicka przedstawiła Delegowanie Pracowników w Transporcie w szerszej perspektywie wraz z aktualnymi propozycjami regulacyjnymi Pakietu Monilności. Starszy Ekonomista European Centre for International Political Economy, Pan Erik van der Marel podkreślił, że nadregulacja prowadzi do zaburzeń funkcjonowania rynku, a udział pracowników delegowanych w ogóle rynku nie jest znaczący w stosunku do całości zatrudnienia (0,9%), bariery regulacyjne są wysokie w Unii Europejskiej, natomiast naturalną przewagą konkurencyjną w handlu są wynagrodzenia. Dyrektor Generalna CLECAT (European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services) Pani Nicolette Van Der Jagt przedstawiła potencjalne skutki zastosowania aktualnej propozycji związanej z Lex Specialis dla Transportu, podkreślając, że duże firmy transportowe mają większe szanse dostosowania do nowej proponowanej regulacji, a jej zastosowanie może prowadzić do zahamowania wzrostu gospodarczego nie tylko w trzynastu krajach, ale również państwach ościennych.
„Zastosowanie dyrektywy o delegowaniu pracowników do transportu międzynarodowego będzie oznaczało uwzględnienie licznych przepisów krajowych w zakresie obliczania miesięcznych wynagrodzeń i minimalnych płatnych wakacji, dodatkowych procedur dla operatorów, dodatkowych kontroli przeprowadzanych przez różne organy i nie tylko. Zwiększone obciążenia nie przyniosą pozytywnych rezultatów dla wzrostu gospodarczego i uczciwej konkurencji. Małe i średnie przedsiębiorstwa nie będą w stanie wdrażać nowych przepisów, niezależnie od tego, czy mają siedzibę na Słowacji, we Włoszech, czy w Danii. Doprowadzi to do zwiększenia liczby podmiotów opuszczających sektor” – podkreśla Pani Dyrektor Van Der Jagt w newsletterze CLECAT.
Pani Vladislava Gubalova z think tanku Globsec dodała, że w obecnej dyskusji posługujemy się mitami, a delegowanie pracowników nie jest kwestią sporną między Zachodem a Wschodem Europy, jak również to, że zwiększenie regulacji miałoby poprawić funkcjonowanie rynku, czy wprowadzić sprawiedliwość społeczną – wręcz przeciwnie fragmentacja rynku, ograniczenie przepływu osób i usług nie prowadzi do poprawy prosperowania ani krajów, ani sektorów, ani przedsiębiorstw. Nadregulacja natomiast zwiększy potencjał budowania nowych modeli biznesowych, które nie będą objęte regulacją, tym samym nie chroniąc zatrudnionych w nich ludzi i prowadząc do nieuczciwej konkurencji w trudnych do przewidzenia obecnie formach.
Moderatorem debaty była Emma Hadrovic z duńskiej organizacji transportu, autorka wspólnej deklaracji organizacji transportu przeciwko zastosowaniu delegowania pracowników w stosunku do transportu drogowego. Podsumowanie debaty wygłosił Marcin Nowacki, Wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, odnosząc się do sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw, znaczenia transportu w europejskiej gospodarce, a także praktycznego zastosowania prawa, podkreślając, że w wielu sektorach nadal istnieją i są budowane nowe bariery administracyjne, które uniemożliwiają dalszy rozwój wspólnego, europejskiego rynku.
Prezentacje z wydarzenia wkrótce będą dostępne na stronie ZPP.
Więcej informacji:
Agata Boutanos
a.boutanos@zpp.net.pl
+ 32 476 59 06 02