• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Kłopotliwe długi szpitali



    27.10.2016

    W I kwartale roku 2016, łączne zobowiązania finansowe szpitalnych SPZOZ-ów i instytutów badawczych wyniosły ponad 11 miliardów złotych. Eksperci prognozują, że koszty leczenia będą w Polsce rosły. Tymczasem wiele podmiotów ma już w tej chwili problemy ze spłatą swoich zobowiązań, czego skutki odczuwają nie tylko same placówki i ich pacjenci, ale także dostawcy zaopatrujący zakłady opieki zdrowotnej w niezbędne towary i usługi.

    Z ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych wynika maksymalnie sześćdziesięciodniowy termin zapłaty w transakcjach, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny będący podmiotem leczniczym. Często zdarza się jednak tak, że już w czasie upływu ustawowego terminu, wiadome jest, że zakład opieki zdrowotnej nie będzie w stanie wywiązać się z zobowiązania. W takiej sytuacji, najbardziej korzystnym wyjściem – zarówno dla dostawców, jak i szpitali – jest cesja wierzytelności, umożliwiająca tym pierwszym szybkie odzyskanie należności, a tym drugim rozłożenie płatności na dogodne raty. Zgodnie jednak z ustawą o działalności leczniczej, cesja jest możliwa tylko za zgodą organu założycielskiego. Wydanie takiej zgody uwarunkowane jest bardzo nieostrymi przesłankami – organ założycielski ma „brać pod uwagę konieczność zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń zdrowotnych” i „analizować sytuację finansową i wynik finansowy podmiotu leczniczego za poprzedni rok”.

    Decyzja o wydaniu zgody albo jej nie wydaniu, jest zatem aktem uznaniowym, a co gorsza – nie stanowi decyzji administracyjnej, zatem jest niezaskarżalna. Ostatecznie, możliwa jest sytuacja, w której przez wiele miesięcy po dostarczeniu szpitalowi towarów lub usług, dostawca nie otrzymuje zapłaty i zmuszony jest – w obliczu, jak to z reguły bywa, braku zgody na cesję wierzytelności – wstąpić na drogę sądową. Wydaje się zatem, że potrzebna jest reforma ustawy o działalności leczniczej, czyniąca z wydania zgody albo jej odmowy, zaskarżalną decyzję administracyjną, której wydanie opiera się na obiektywnych, racjonalnych przesłankach.

    Zmiany legislacyjne to jednak pieśń przyszłości, zatem już teraz stosowana jest pewna proteza w postaci konstrukcji konsorcjum, stosowanej aby wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia, w sytuacji w której jeden z dostawców samodzielnie nie byłby go w stanie zrealizować. Sąd Najwyższy już stwierdził, że z umowy konsorcjum może wynikać zmiana wierzyciela. Aktualnie sprawa rozpatrywana jest przez sąd apelacyjny.

    Jakub Bińkowski

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

    Fot. Presidencia de la República Mexicana/ na lic. Creative Commons/ flickr.com

    Najnowsze artykuły

    Marcin Nowacki, Wiceprezes ZPP, został wybrany Przewodniczącym Sekcji TEN w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym (EKES)

    EKES jest kluczowym organem doradczym w Unii Europejskiej, składającym się z trzech grup: Pracodawców (Grupa I), Pracowników (Grupa II) oraz Organizacji Społeczeństwa Obywatelskiego (Grupa III). Jego podstawową rolą jest przedstawianie merytorycznych opinii na temat polityk i legislacji UE Komisji Europejskiej, Radzie UE oraz Parlamentowi Europejskiemu.

    Szara strefa – dlaczego nadal istnieje i jak znaleźć dodatkowe dochody dla państwa?

    Największy udział w tworzeniu szarej strefy mają przedsiębiorstwa, które nie wykazują części dochodów. Szczególnie jest to widoczne w handlu i naprawie pojazdów oraz zakwaterowaniu i gastronomii. Szacunkowy rozmiar szarej strefy z tych branż w tworzeniu PKB wynosi 3 proc. Natomiast budownictwa na poziomie 1,7 proc., a przemysłu – 1,1 proc.

    Apel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych sektora energii odnawialnej ws. rozwoju magazynów energii w Polsce

    Szanowny Panie Ministrze, Szanowna Pani Ministro, w imieniu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych reprezentujących sektor odnawialnych źródeł energii i magazynowania energii, pragniemy wyrazić głębokie zaniepokojenie zapisami projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw w kontekście ograniczeń dla instalowania magazynów energii

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery