• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Okrągły stół ZPP ws. Digital Markets Act – jak uczynić akt “skalpelem” a nie „walcem”?



    Warszawa, 19 kwietnia 2021 r. 


    Okrągły stół ZPP ws. Digital Markets Act – jak uczynić akt “skalpelem” a nie „walcem”?

    Digital Markets Act to przedstawiona przez Komisję Europejską propozycja rozporządzenia nakładającego dodatkowe ograniczenia, obowiązki i zakazy na grupę firm cyfrowych określonych mianem „strażników dostępu”. O stanowisku rządu wobec regulacji, wyzwaniach związanych z jej ewentualnym stosowaniem w przyszłości, a także wątpliwościach dotyczących jej praktycznych skutków dyskutowali uczestnicy okrągłego stołu ZPP, który odbył się w czwartek 8 kwietnia 2021 roku.

    W spotkaniu udział wzięli:

    Olga Semeniuk, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii,

    Tomasz Bagdziński, Dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji w UOKiK,

    Katarzyna Szymielewicz, Prezes Fundacji Panoptykon,

    Tomasz Wróblewski, Prezes Fundacji WEI,

    Marcin Krasuski, Government Affairs and Public Policy Manager w Google Polska.

    Okrągły stół poprowadził Jakub Bińkowski, Dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji ZPP, który przed rozpoczęciem dyskusji przedstawił krótką prezentację odzwierciedlającą podejście Związku do regulacji rynku cyfrowego i zawierającą kluczowe pytania dotyczące samego DMA.

    DMA postrzegamy jako element szerszego krajobrazu regulacyjnego dla sektora cyfrowego w Unii Europejskiej – stwierdził Jakub BińkowskiW ostatnim czasie obserwujemy wiele inicjatyw legislacyjnych dotyczących tego fragmentu gospodarki. Mamy wątpliwości, czy dalsza regulacja i zwiększanie restrykcji to kierunek dobry dla rozwoju europejskich firm.

    W toku samej dyskusji poruszono wiele wątków obejmujących m.in. kwestię faktycznych skutków regulacji dla funkcjonowania firm z sektora cyfrowego i dla użyteczności poszczególnych usług, rolę krajowych organów ochrony konkurencji i konsumentów w stosowaniu przepisów, czy też znaczenia dialogu regulacyjnego z biznesem dla doprecyzowania treści poszczególnych obowiązków i zakazów uwzględnionych w regulacji. Omówiono również bardziej przekrojowe zagadnienia: skuteczność dotychczasowych regulacji wpływających na platformy cyfrowe, takich jak RODO, podejście prawodawcy europejskiego do budowania silnego rynku cyfrowego, czy w końcu kwestię efektywnych ram regulacyjnych dla zarządzania danymi osobowymi użytkowników.

     

    Zapraszamy do zapoznania się z zapisem okrągłego stołu, dostępnym pod adresem: https://tiny.pl/r8vb5

     

    Fot. dmutrojarmolinua / Adobe Stock

    Najnowsze artykuły

    Memorandum ZPP: Bez rozwoju infrastruktury wychwytu i magazynowania CO2 utracimy w Europie niektóre gałęzie przemysłu

    Warszawa, 8 kwietnia 2025 r. Memorandum ZPP: Bez rozwoju infrastruktury wychwytu i magazynowania CO2 utracimy w Europie niektóre gałęzie przemysłu Bez rozwoju infrastruktury wychwytu i magazynowania CO2 utracimy w Europie niektóre gałęzie przemysłu. Pytanie tylko, czy jest to świadome poświęcenie kilku branż energochłonnych na drodze do osiągnięcia przez Unię Europejską celów emisyjnych, czy może właśnie […]

    Sukces ZPP w sprawie ustawy o rynku mocy: jednostki zgłoszone na rynek mocy otrzymają szybciej decyzję o przyłączeniu

    18 marca weszła w życie nowelizacja ustawy o rynku mocy. W wyniku zgłoszonej przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców propozycji, Sejm w II czytaniu wprowadził istotną poprawkę. Zmiana ta, zawarta w art. 6, stanowi mechanizm umożliwiający sprawniejsze i szybsze uzyskanie decyzji o warunkach przyłączenia dla jednostek zadeklarowanych do rynku mocy. 

    Stanowisko ZPP do projektu rozporządzenia w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania SENT, obejmujące perspektywę sektora odzieżowego

    ZPP rozumie cel regulacji, jakim jest walka z szarą strefą i uszczelnienie systemu podatkowego, jednak podkreślamy, że skuteczne działania w tym zakresie powinny być podejmowane na poziomie całej Unii Europejskiej. Proponowane przez Komisję Europejską zmiany w Kodeksie Celnym (m.in. zniesienie progu de minimis i wprowadzenie domyślnego importera) stanowią bardziej efektywną drogę walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami niż jednostronne działania poszczególnych państw.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery