• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Poseł ważniejszy od przedsiębiorcy?



    18-12-2014

    Szanowny Pan
    Radosław Sikorski
    Marszałek Sejmu RP

    Szanowny Panie Marszałku,

    od pewnego czasu polscy przedsiębiorcy obserwują z wielkim i rosnącym zaciekawieniem Pańskie heroiczne starania, które mają na celu stworzenie nowych zasad dotyczących korzystania z samochodów przez polskich posłów.

    Jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, przy wsparciu Związku Dealerów Samochodów, chcielibyśmy zwrócić Pana uwagę, że nie ma potrzeby tworzenia specjalnych i wyjątkowych zasad, ponieważ wzór takich zasad, określający reguły użytkowania aut do celów służbowych został między innymi określony nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, która weszła w życie 1 kwietnia bieżącego roku. Określa je art. 86a, ust.7 i 8  tejże ustawy. Zgodnie z nim, każdy polski przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu użytkowanego do celów służbowych według opisanego ustawą sposobu ewidencji:

    „ 7. Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

    1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

    2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

    3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

    4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

    a) kolejny numer wpisu,

    b) datę i cel wyjazdu,

    c) opis trasy (skąd – dokąd),

    d) liczbę przejechanych kilometrów,

    e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

    5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji”.  

    Od 1 kwietnia bieżącego roku ewidencje w tej formie prowadzą miliony polskich przedsiębiorców dla milionów aut. Trzeba również zaznaczyć, iż każdy przedsiębiorca, który nie spełni wymogów ustawy i nie prowadzi lub źle prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu, narażony jest na kary w wysokości nawet do 16 mln zł.

    Proponujemy więc, aby zgodnie z art. 32, ust.1 Konstytucji RP: „wszyscy są wobec prawa równi”, także posłowie prowadzili ewidencję pojazdu według opisanego ustawą schematu dla rozliczania ryczałtu użytkowania pojazdu prywatnego do celów służbowych. Mamy nadzieję, że nasz list ułatwi Panu rozwiązanie tej jakże pilnej i bulwersującej opinię publiczną sprawy.

    Z wyrazami szacunku,
    Cezary Kaźmieczak
    Prezes

    List do pobrania.

    Najnowsze artykuły

    Marcin Nowacki, Wiceprezes ZPP, został wybrany Przewodniczącym Sekcji TEN w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym (EKES)

    EKES jest kluczowym organem doradczym w Unii Europejskiej, składającym się z trzech grup: Pracodawców (Grupa I), Pracowników (Grupa II) oraz Organizacji Społeczeństwa Obywatelskiego (Grupa III). Jego podstawową rolą jest przedstawianie merytorycznych opinii na temat polityk i legislacji UE Komisji Europejskiej, Radzie UE oraz Parlamentowi Europejskiemu.

    Szara strefa – dlaczego nadal istnieje i jak znaleźć dodatkowe dochody dla państwa?

    Największy udział w tworzeniu szarej strefy mają przedsiębiorstwa, które nie wykazują części dochodów. Szczególnie jest to widoczne w handlu i naprawie pojazdów oraz zakwaterowaniu i gastronomii. Szacunkowy rozmiar szarej strefy z tych branż w tworzeniu PKB wynosi 3 proc. Natomiast budownictwa na poziomie 1,7 proc., a przemysłu – 1,1 proc.

    Apel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych sektora energii odnawialnej ws. rozwoju magazynów energii w Polsce

    Szanowny Panie Ministrze, Szanowna Pani Ministro, w imieniu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych reprezentujących sektor odnawialnych źródeł energii i magazynowania energii, pragniemy wyrazić głębokie zaniepokojenie zapisami projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw w kontekście ograniczeń dla instalowania magazynów energii

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery