• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Raport ZPP: Niewydolność Krajowego Rejestru Sądowego zagraża bezpieczeństwu obrotu gospodarczego



    08.06.2017

    System rejestracji firm w Polsce powinien być przejrzysty, intuicyjny w obsłudze i pozwalający łatwo ustalić najważniejsze dane dotyczące wiarygodności firmy Obecny, niewydolny system, gdzie na zmianę zarządu czeka się często 6 miesięcy, zagraża bezpieczeństwu obrotu gospodarczego – wynika z Raportu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) pn. „Reforma systemu rejestracji firm w Polsce”.


    W Polsce funkcjonują aktualnie dwa podstawowe rejestry działalności gospodarczych: Krajowy Rejestr Sądowy (KRS), w którym ewidencjonowane są dane spółek oraz Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) ewidencjonująca dane osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. ZPP przytoczył dane dotyczące łatwości rozpoczęcia biznesu, pochodzące z opublikowanego w październiku 2016 roku rankingu ”Doing Business”. Polska w tej kategorii wypadła najsłabiej, zajmuje 107 pozycję na 190 badanych krajów, podczas gdy w całym rankingu zostaliśmy zakwalifikowani na miejscu 24.


    Jednym z największych problemów funkcjonowania Krajowego Rejestru Sądowego jest duża liczba spraw i ogromne obciążenie tego systemu. Bardzo często sprawy w KRS-ie są załatwiane nawet przez kilka miesięcy. Jest to gigantyczny problem dla firm, które chcą zmienić swoje dane – to przecież umożliwia dalsze zawieranie umów i kontynuowanie działalności. Czas oczekiwania na zatwierdzenie takich zmian to czas stracony dla firmy, która nie może w pełni wykorzystywać swoich możliwości – powiedział Kamil Rybikowski, ekspert ZPP w zakresie prawa gospodarczego, współautor raportu.


    Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Wśród najważniejszych wymienia się braki kadrowe, które są ściśle związane z licznymi sprawami i wymogami proceduralnymi, podwójną weryfikację dokumentów – przez notariuszy i pracowników sądowych, niejednolitą jurysdykcję i orzecznictwo występujące przy rejestracji sądowej. Zdaniem autorów publikacji, szczególnie istotny w kontekście oceny wiarygodności potencjalnych kontrahentów jest brak historii reprezentacji firm oraz uniemożliwione wyszukiwanie powiązań spółek i osób. Oprócz tego firmy nie posiadają dostępu online do informacji nt. zawartej umowy spółki, a to wiąże się ze żmudnym i czasochłonnym przeglądaniem jej akt.


    Jesteśmy przekonani, że przyspieszenie procedur rejestracji firm i możliwość sprawnej zmiany ich danych przyczyni się do lepszego rozwoju gospodarczego naszego kraju. Polscy przedsiębiorcy oczekują elastycznego podejścia, a nie szeregu zbiurokratyzowanych przepisów – powiedział podczas konferencji prasowej Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP. – Naszym celem jest uproszczenie procederu rejestracji firm i zwiększenie funkcjonalności systemu, który to umożliwia. Wyszukiwanie podmiotów powinno być łatwiejsze niż dotychczas, a historia zmian zachodzących w firmach ogólnodostępna. Ważnym aspektem jest nacisk na łatwą, prostą i szybką weryfikację podmiotów oraz pełną cyfryzację systemu rejestrowego – dodał Kaźmierczak.


    Rekomendacje ZPP w tym zakresie są następujące:

    • całość procesu rejestracji przedsiębiorstw powinna znajdować się w obszarze właściwości administracji. Należy w tym celu zrezygnować z sądowej rejestracji spółek,
    • powiązanie ze sobą wszystkich rejestrów gospodarczych – stworzenie jednego portalu, który zgromadzi pełną bazę danych dotyczących działalności gospodarczej w Polsce,
    • rezygnacja z powtórnej weryfikacji dokumentów rejestrowych,
    • łatwy i przejrzysty zautomatyzowany formularz elektroniczny, który można wypełnić metodą ”krok po kroku”,
    • modyfikacja danych rejestrowych online,
    • większa transparentność rejestru poprzez możliwość sprawdzania powiązań osobowych członków organów podmiotu gospodarczego bądź właściciela oraz historię zmian wpisu do rejestru,
    • działalność zgodnie z zasadami umowy spółki bądź w przypadku jej braku wyłącznie na podstawie Kodeksu Spółek Handlowych,
    • wprowadzenie odpowiedzialności karnej za błędny lub nieaktualny wpis do rejestru,
    • powszechność i jawność rejestru online,
    • weryfikacja podmiotów i pomoc w obsłudze systemu przez placówki pocztowe, notariuszy, banki, urzędy.


    Reforma systemu rejestracji firm w Polsce nie powinna bazować jedynie na jego dalszej informatyzacji. Potrzebna jest zmiana strukturalna i przeniesienie wszelkich kompetencji rejestrowych do administracji publicznej – powiedział Maciej Letkiewicz, ekspert ZPP w dziedzinie prawa podatkowego, współautor publikacji. – Myśląc o reformie nie można mieć na uwadze jedynie łatwości w samej rejestracji. Największą słabością obecnych rejestrów jest minimalna ilość informacji dostępnych za darmo w wersji elektronicznej – dodał.


    Propozycja reformy rejestrów działalności gospodarczej ma wyjść naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i ułatwić im rejestrację oraz zarządzanie swoim biznesem, a w rezultacie przyśpieszyć wzrost gospodarczy Polski i poprawić byt jej mieszkańców – czytamy w podsumowaniu raportu.

    Raport ZPP Reforma systemu rejestracji firm w Polsce_pdf


    Fot. Christian Schnettelker/ na lic. Creative Commons/ flickr.com

    Najnowsze artykuły

    W Kijowie odbyła się kolejna edycja konferencji Europe–Poland–Ukraine: Cooperate Together’25

    Kijów, 5 czerwca 2025 r. W Kijowie odbyła się kolejna edycja konferencji Europe–Poland–Ukraine: Cooperate Together’25 5 czerwca 2025 r. w stolicy Ukrainy odbyła się kolejna edycja konferencji „Europe–Poland–Ukraine: Cooperate Together’25”, organizowana przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Wydarzenie jest kontynuacją autorskiego programu ZPP, realizowanego od 2022 roku, którego celem jest budowanie trwałych i efektywnych relacji pomiędzy […]

    II Edycja Kongresu Zdrowie 360 już za nami – ponad 500 uczestników debatowało o przyszłości systemu ochrony zdrowia w Polsce

    Warszawa, 4 czerwca 2025 r. II Edycja Kongresu Zdrowie 360 już za nami – ponad 500 uczestników debatowało o przyszłości systemu ochrony zdrowia w Polsce Zakończyła się druga edycja ogólnopolskiego Kongresu „Zdrowie 360” organizowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). Wydarzenie zgromadziło ponad 500 uczestników – przedstawicieli świata nauki, medycyny, polityki, biznesu, organizacji pacjenckich, pracodawców, […]

    Silversi – potencjał do wykorzystania. Okrągły stół ZPP o zatrudnieniu osób 50+

    Jak budować rynek pracy otwarty na doświadczenie, lojalność i kompetencje osób 50+? Jakie warunki muszą zostać spełnione, by Silversi – aktywna i coraz liczniejsza grupa zawodowa – mogli efektywnie uczestniczyć w życiu gospodarczym? Na te pytania odpowiadali uczestnicy kolejnego spotkania z cyklu „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”, organizowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery