• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Współpraca i budowanie relacji małych i dużych firm



    11.04.2017


    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pod auspicjami Ministerstwa Rozwoju zainicjował prace nad Kodeksem Dobrych Praktyk w relacjach małego i dużego biznesu. Na potrzebę zebrania pozytywnych doświadczeń i efektów kooperacji firm niezależnie od ich rozmiaru i skali wskazują sami przedsiębiorcy. Ich zdaniem współczesna gospodarka, żeby się rozwijać wymaga przełamania nierówności i antagonizmów między dużymi i małymi firmami.


    W Ministerstwie Rozwoju, eksperci, przedsiębiorcy i przedstawiciele administracji publicznej dyskutowali podczas konferencji o potencjale i barierach współpracy małych i dużych firm.


    Zachęcamy duże firmy do współpracy z tymi małymi. Skorzystać na tym mogą i jedni, i drudzy. 
    MŚP są bardziej elastyczne i mają lepszą wiedzę o lokalnych rynkach. Dzięki temu mogą sprawniej dostarczać dla dużych klientów produkty i usługi dopasowane do ich potrzeb. Relacje z dużymi przedsiębiorstwami powodują także pozytywne zmiany wewnątrz MŚP: usprawnienie zarządzania, czy struktury. To także możliwość uzyskania stabilności finansowej i lepszej reputacji na rynku. Przykład takiej współpracy powinien iść od administracji publicznej – chcemy być trendsetterami dobrych praktyk – podkreślała w swoim wystąpieniu Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.


    Uczestnicy zapoznali się z wynikami badań Forum Współpracy Małego i Dużego Biznesu ZPP. Respondentami byli przedsiębiorcy sektora MŚP, którzy pytani o postrzeganie dużego biznesu, podkreślali że ich relacje z większymi partnerami cechuje z jednej strony duży realizm, pragmatyzm i transakcyjność, z drugiej strony kierowali wysokie oczekiwania w zakresie etyki i rozwiązywania problemów społecznych przez korporacje. Bycie partnerem dużej firmy daje małemu przedsiębiorstwu możliwość rozwoju, środki na inwestycje i wzmacnia jego reputację. Jednocześnie istotnym problemem są kwestie terminowości w rozliczeniach między dużymi i małymi firmami, a także brak pomysłu samych małych firm na rozwój. Aż 44% małych i średnich przedsiębiorców zastanawia się czy w ciągu najbliższych 2-3 lat wprowadzi jakieś zmiany w swoich firmach, ponieważ często brakuje im stabilnego otoczenia, pomysłu czy woli inwestowania.


    Wzmocnienie relacji małego i dużego biznesu poprzez zwiększenie zaufania, to uwolnienie prostych rezerw kapitału społecznego na rzecz gospodarki. Chcemy oddolnie, w środowisku biznesowym, bazując na doświadczeniach – tych trudnych jak i historiach sukcesu, przełamywać stereotypy i bariery wynikające z percepcji dużych firm w oczach ich mniejszych partnerów. Z Kodeksu dobrych praktyk będą mogli korzystać jedni jak i drudzy. Już dzisiaj zachęcamy przedsiębiorców do dzielenia się takimi dobrymi praktykami i udziałem w konsultacjach prowadzonych przez ZPP
     – zaapelował Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.


    Do pobrania (plik .pdf) wyniki badań „Bariery i potencjał współpracy małych i dużych przedsiębiorstw” przygotowanych dla Forum Współpracy Małego i Dużego Biznesu:

    Wersja pełna

    Wersja skrócona


    http://forumbiznesu-zpp.pl

    Najnowsze artykuły

    W Kijowie odbyła się kolejna edycja konferencji Europe–Poland–Ukraine: Cooperate Together’25

    Kijów, 5 czerwca 2025 r. W Kijowie odbyła się kolejna edycja konferencji Europe–Poland–Ukraine: Cooperate Together’25 5 czerwca 2025 r. w stolicy Ukrainy odbyła się kolejna edycja konferencji „Europe–Poland–Ukraine: Cooperate Together’25”, organizowana przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Wydarzenie jest kontynuacją autorskiego programu ZPP, realizowanego od 2022 roku, którego celem jest budowanie trwałych i efektywnych relacji pomiędzy […]

    II Edycja Kongresu Zdrowie 360 już za nami – ponad 500 uczestników debatowało o przyszłości systemu ochrony zdrowia w Polsce

    Warszawa, 4 czerwca 2025 r. II Edycja Kongresu Zdrowie 360 już za nami – ponad 500 uczestników debatowało o przyszłości systemu ochrony zdrowia w Polsce Zakończyła się druga edycja ogólnopolskiego Kongresu „Zdrowie 360” organizowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). Wydarzenie zgromadziło ponad 500 uczestników – przedstawicieli świata nauki, medycyny, polityki, biznesu, organizacji pacjenckich, pracodawców, […]

    Silversi – potencjał do wykorzystania. Okrągły stół ZPP o zatrudnieniu osób 50+

    Jak budować rynek pracy otwarty na doświadczenie, lojalność i kompetencje osób 50+? Jakie warunki muszą zostać spełnione, by Silversi – aktywna i coraz liczniejsza grupa zawodowa – mogli efektywnie uczestniczyć w życiu gospodarczym? Na te pytania odpowiadali uczestnicy kolejnego spotkania z cyklu „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”, organizowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery