• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Współpraca i budowanie relacji małych i dużych firm



    11.04.2017


    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pod auspicjami Ministerstwa Rozwoju zainicjował prace nad Kodeksem Dobrych Praktyk w relacjach małego i dużego biznesu. Na potrzebę zebrania pozytywnych doświadczeń i efektów kooperacji firm niezależnie od ich rozmiaru i skali wskazują sami przedsiębiorcy. Ich zdaniem współczesna gospodarka, żeby się rozwijać wymaga przełamania nierówności i antagonizmów między dużymi i małymi firmami.


    W Ministerstwie Rozwoju, eksperci, przedsiębiorcy i przedstawiciele administracji publicznej dyskutowali podczas konferencji o potencjale i barierach współpracy małych i dużych firm.


    Zachęcamy duże firmy do współpracy z tymi małymi. Skorzystać na tym mogą i jedni, i drudzy. 
    MŚP są bardziej elastyczne i mają lepszą wiedzę o lokalnych rynkach. Dzięki temu mogą sprawniej dostarczać dla dużych klientów produkty i usługi dopasowane do ich potrzeb. Relacje z dużymi przedsiębiorstwami powodują także pozytywne zmiany wewnątrz MŚP: usprawnienie zarządzania, czy struktury. To także możliwość uzyskania stabilności finansowej i lepszej reputacji na rynku. Przykład takiej współpracy powinien iść od administracji publicznej – chcemy być trendsetterami dobrych praktyk – podkreślała w swoim wystąpieniu Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.


    Uczestnicy zapoznali się z wynikami badań Forum Współpracy Małego i Dużego Biznesu ZPP. Respondentami byli przedsiębiorcy sektora MŚP, którzy pytani o postrzeganie dużego biznesu, podkreślali że ich relacje z większymi partnerami cechuje z jednej strony duży realizm, pragmatyzm i transakcyjność, z drugiej strony kierowali wysokie oczekiwania w zakresie etyki i rozwiązywania problemów społecznych przez korporacje. Bycie partnerem dużej firmy daje małemu przedsiębiorstwu możliwość rozwoju, środki na inwestycje i wzmacnia jego reputację. Jednocześnie istotnym problemem są kwestie terminowości w rozliczeniach między dużymi i małymi firmami, a także brak pomysłu samych małych firm na rozwój. Aż 44% małych i średnich przedsiębiorców zastanawia się czy w ciągu najbliższych 2-3 lat wprowadzi jakieś zmiany w swoich firmach, ponieważ często brakuje im stabilnego otoczenia, pomysłu czy woli inwestowania.


    Wzmocnienie relacji małego i dużego biznesu poprzez zwiększenie zaufania, to uwolnienie prostych rezerw kapitału społecznego na rzecz gospodarki. Chcemy oddolnie, w środowisku biznesowym, bazując na doświadczeniach – tych trudnych jak i historiach sukcesu, przełamywać stereotypy i bariery wynikające z percepcji dużych firm w oczach ich mniejszych partnerów. Z Kodeksu dobrych praktyk będą mogli korzystać jedni jak i drudzy. Już dzisiaj zachęcamy przedsiębiorców do dzielenia się takimi dobrymi praktykami i udziałem w konsultacjach prowadzonych przez ZPP
     – zaapelował Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.


    Do pobrania (plik .pdf) wyniki badań „Bariery i potencjał współpracy małych i dużych przedsiębiorstw” przygotowanych dla Forum Współpracy Małego i Dużego Biznesu:

    Wersja pełna

    Wersja skrócona


    http://forumbiznesu-zpp.pl

    Najnowsze artykuły

    Apel do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Andrzeja Dudy

    Szanowny Panie Prezydencie, zwracamy się do Pana z apelem o podpisanie ustawy wprowadzającej zmiany w konstrukcji składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Proponowana regulacja stanowi długo oczekiwaną odpowiedź na realne problemy mikroprzedsiębiorców, szczególnie tych funkcjonujących w małych miejscowościach. To właśnie te podmioty – niewielkie, lokalne firmy – najbardziej odczuły negatywne skutki reform podatkowo-składkowych wprowadzonych w 2022 roku. Jak pokazują dane, od tamtego czasu liczba zawieszanych i zamykanych działalności gospodarczych wyraźnie rośnie – tylko w 2022 roku zawieszono ich aż o 24% więcej niż rok wcześniej, a trend ten utrzymuje się w kolejnych latach. Zjawisko to prowadzi do osłabienia lokalnych społeczności, ograniczenia dostępu mieszkańców do podstawowych usług oraz przyczynia się do postępującego wyludniania mniejszych miejscowości.

    ZPP zabiera głos w sprawie Clean Industrial Deal: uwagi i stanowisko

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pozytywnie ocenia cele Pakietu dla Czystego Przemysłu, jednak podkreśla konieczność dostosowania strategii do realiów krajowych. Transformacja energetyczna powinna iść w parze z utrzymaniem konkurencyjności przemysłu oraz stabilnością cen energii.

    Inkluzywność jako konieczność, nie opcja – wnioski z okrągłego stołu o sytuacji osób z chorobami przewlekłymi na rynku pracy, części projektu ZPP „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

    Okrągły stół ZPP w ramach kampanii „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu” poświęcony był roli osób z chorobami przewlekłymi na rynku pracy. W obliczu starzejącego się społeczeństwa i rosnącego deficytu pracowników, temat aktywizacji zawodowej tej grupy nabiera nowego, nie tylko etycznego, ale też gospodarczego wymiaru. W debacie udział wzięli parlamentarzyści, przedstawiciele firm oraz organizacji pozarządowych, a także eksperci z dziedziny HR i prawa pracy.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery