16.11.2017
Współpraca Małego i Dużego Biznesu. Uwarunkowania i dobre praktyki
Publikacja „Współpraca Małego i Dużego Biznesu. Uwarunkowania i dobre praktyki” jest zarysem rekomendacji dobrych praktyk na rzecz współpracy małych i dużych firm. Została przygotowana na podstawie zgromadzonej wiedzy w toku prac badawczych, seminariów i konferencji w ramach Forum Współpracy Małego i Dużego Biznesu ZPP we współpracy z prof. Jerzym Cieślikiem z Akademii Leona Koźmińskiego, Ministerstwem Rozwoju oraz Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Zaproponowane w publikacji dobre praktyki to zalecenia dla dużych firm oraz małych dotyczące wzajemnych relacji i zachowań m in.: przejrzystość przepływów między przedsiębiorcami, uczciwa konkurencja w zabieganiu o zamówienia czy specjalne oferty dla firm z sektora MŚP.
W rozwiniętej gospodarce poszczególne rodzaje firm mają do spełnienia różne funkcje, natomiast istotnymi czynnikami rozwoju są synergia i kooperacja podmiotów różnej wielkości. Dlatego w wielu krajach podejmowane są działania na rzecz stymulowania takiej współpracy poprzez różnorodne instrumenty polityki ekonomicznej. Szczególną uwagę przywiązuje się do efektów rozpryskowych w wyniku zagranicznych inwestycji bezpośrednich, traktując na preferencyjnych zasadach projekty zagranicznych inwestorów, które zakładają szerokie powiązania kooperacyjne z lokalnym biznesem. W tym kontekście oddolne inicjatywy podejmowane przez same przedsiębiorstwa zasługują na szczególną uwagę i wsparcie.
Współpraca Małego i Dużego Biznesu. Uwarunkowania i dobre praktyki.pdf