• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    Nie-amerykański \”amerykański sen\”



    08.10.2015

    Porównanie polskich doświadczeń biznesowych i „filozofii przedsiębiorczości” z amerykańskim, archetypicznym modelem biznesu – to jedno z głównych założeń nowego projektu badawczego Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

    Jego celem jest stworzenie „mapy” regionalnej historii biznesu, dzięki której aktywni dziś przedsiębiorcy poznają wzorce kulturowe i dobre praktyki z przeszłości biznesowej w Polsce, po to, by wykorzystać je współcześnie. Stanowią one intelektualne narzędzia optymalizacji działalności gospodarczej oraz szeroko rozumianej aktywności menedżerskiej.

    Patronat nad projektem objął Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, który w swojej aktywności wielką wagę przypisuje rozwojowi polskiej przedsiębiorczości. Jak przekonuje Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP – Sięgnięcie do źródła i czerpanie z wzorców i praktyk stosowanych w relacjach biznesowych przed laty, może się okazać dla wielu przedsiębiorców ożywczą odmianą albo wręcz przełomem w prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem bardzo wiele rozwiązań zostało zapomnianych, bądź nigdy niewykorzystanych. Jak dodaje – Nieporównywalnie większą wagę do swojej historii, ale też historii stosunków gospodarczych, która jest jej nieodłącznym elementem, przywiązują Amerykanie. Inaczej niż Polacy chcą czerpać z możliwości, które ktoś mądrzejszy kiedyś wymyślił.

    I rzeczywiście, o ile historia biznesu w USA jest uważana za podstawę kształcenia i ważne narzędzie doskonalenia działań przedsiębiorców, o tyle w Polsce ta dziedzina wiedzy dopiero zaczyna się rozwijać. Nie ma choćby zarysu całościowych dziejów przedsiębiorczości na terenie naszego kraju.

    Projekt – zaplanowany na pięć lat – realizuje Zakład Socjologii Organizacji i Historii Biznesu Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, a kieruje nim dr hab. Tomasz Ochinowski. Jak mówi – Pomysł przeprowadzenia projektu wynikł z moich wieloletnich zainteresowań historycznym aspektem organizacji i badań w tej dziedzinie, ale też ze świadomości użyteczności historycznych studiów przypadków w nauczaniu uniwersyteckim, na kursach MBA, a przede wszystkim w szkoleniach dla biznesu.

    Projekt spotkał się z uznaniem zachodnich badaczy dziejów przedsiębiorczości, którym doskwiera brak analiz porównawczych obejmujących naszą część świata. Profesor James Hoopes, jeden z najbardziej znaczących amerykańskich historyków i etyków biznesu przyjeżdża w październiku do Warszawy właśnie po to, by bliżej przyjrzeć się tym badaniom, poznać specyfikę polskich tradycji biznesowych i podjąć współpracę w tym zakresie. Zespół Ochinowskiego stara się też zaprosić do studiów porównawczych naukowców z Czech, Słowacji, Węgier, krajów bałtyckich i Ukrainy.

    *Foto: Flickr/Creative Commons/bilwander

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery