• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    O edukacji na Bednarskiej.



    Warszawa, 17 października 2013 r.

    Edukacja niedostosowana do rynku pracy i drogi wiodące do jej naprawy.

    Dzisiaj w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, w której udział wzięli: Ireneusz Jabłoński, Członek Zarządu Centrum im. Adama Smitha, Józef Sebesta, Marszałek województwa opolskiego oraz Cezary Kaźmierczak, Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Konferencja poświęcona była edukacji dostosowanej do rynku pracy oraz działaniom podejmowanym w tym zakresie w województwie opolskim.

    – Właściwie wszędzie na świecie biznes narzeka na edukację i poziom przygotowania absolwentów, ale w Polsce przybrało to niemal katastrofalne rozmiary – powiedział Prezes ZPP, Cezary Kaźmierczak. – Dokonano reformy systemu edukacji niszcząc praktycznie całe szkolnictwo zawodowe w Polsce. W miejsce starego systemu, który nie posiadał żadnych istotnych wad systemowych, wprowadzono model amerykański, niestety bez zrozumienia jego istoty”.

    W USA bowiem stopień licencjacki (Bachelor\’s degree) jest w istocie szkołą zawodową, w której nabywa się praktyczne umiejętności zawodowe i po jego ukończeniu jest się dobrze przygotowanym do pracy fachowcem. Na tym poziomie właściwie w ogóle nie wykłada się teorii. Teoria pojawia się dopiero na studiach magisterskich  (Master\’s degree), a i to najczęściej dopiero pod koniec.

    W Polsce w pogoni za tzw. wskaźnikiem scholaryzacji zaczęliśmy kształcić zbyt dużą liczbę młodzieży na poziomie studiów wyższych, w niewłaściwych  zawodach, na które nie ma zapotrzebowania na rynku pracy. W wielu specjalnościach cykl kształcenia jest zbyt długi  a same programy kształcenia maja zbyt mały komponent przedmiotów i zajęć praktycznych. Ponadto nie ma właściwie żadnej współpracy miedzy jednostkami kształcącymi, a  przedsiębiorstwami.

    Rozpowszechniane jest przekonanie, że wykształcenie jest wartością samą w sobie – kształcimy dziesiątki tysięcy ludzi w zawodach, w których nigdy nie będą pracować!

    Ten problem jest coraz bardziej dostrzegany zarówno przez biznes, jak i lokalne władze, które usiłują mu przeciwdziałać w ramach istniejącego obecnie prawa, nie czekając na działania rządu na poziomie narodowym, co w istniejącej sytuacji byłoby bardzo wskazane.

    Województwo Opolskie w ramach programów walki z depopulacją regionu postanowiło edukację ustanowić jednym ze swoich głównych  priorytetów . Nie czekając na rozwiązania ogólnopolskie, z inicjatywy Marszałka Województwa, Józefa Sebesty, zostały już wdrożone i są realizowane następujące inicjatywy:

    • W kwietniu 2013 roku, Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu uruchomił projekt „Powrót do zatrudnienia”, który dedykowany osobom niepracującym, rodzicom dzieci do 3 roku życia oraz gminom Opolszczyzny, zakłada odpowiednio: zwiększenie szans osób bezrobotnych na zatrudnienie w charakterze opiekuna dziennego, powrót rodziców na rynek pracy oraz ograniczenie kosztów związanych z tworzeniem i utrzymaniem żłobków, czy klubów malucha przez gminy. Chęć uczestnictwa w Projekcie zgłosiło już 21 gmin.
    • WUP w Opolu, wraz z Izbą Rzemieślniczą w Mannheim, od marca 2013 roku gwarantuje także „Wsparcie kompetencji na starcie”. Celem Projektu jest podniesienie kwalifikacji oraz doświadczenia zawodowego młodych osób zamieszkujących województwo opolskie. Projekt jest skierowany do grupy 200 osób w wieku 15-30 lat, pozostających bez zatrudnienia.
    • Cel zbudowania wysokiej jakości kształcenia w województwie opolskim podjęło z kolei Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji, które od lipca 2013 roku realizuje projekt „Neurony na rzecz ucznia i szkoły – przygotowanie nauczyciela do funkcjonowania w szkole XXI wieku”. Głównym założeniem Projektu jest wzrost efektywności kształcenia poprzez udział  3100 nauczycieli z terenu Opolszczyzny w różnych formach kształcenia w zakresie neuropedagogiki.
    • Efektywnemu kształceniu ma służyć także realizowany od sierpnia 2013 roku projekt „Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy”, który swoim zasięgiem obejmuje wszystkie zespoły szkół zawodowych w województwie. Cel? Stworzenie płaszczyzny współpracy opolskich szkół zawodowych i przedsiębiorców, dzięki której oferta edukacyjna szkół będzie elastycznie i szybko dopasowywana do potrzeb lokalnego rynku pracy.  – Aktualnie w projekcie podejmowane są działania związane z wyposażeniem szkół w pracownie kształcenia zawodowego od informatyki, przez mechatronikę, gastronomię, po pracownie ogrodnicze i hotelarskie – mówi Adam Koj, kierownik Projektu. I dodaje, że działań zaplanowanych w Projekcie jest wiele i w ciągu prawie 2 lat będą obejmować ponad 4 500 uczniów.
    • Specjalnym wsparciem zostały także objęte wszystkie szkoły podstawowe w województwie opolskim. Działania w ramach projektu „Fascynujący świat nauki i technologii” mają być wsparciem dla nauczycieli w realizacji podstawy programowej z ukierunkowaniem na rozwój umiejętności kluczowych kompetencji naukowo-technicznych, umiejętności uczenia się, inicjatywy i przedsiębiorczości.

     

    Wszystkie te inicjatywy są aktualnie realizowane.

    Za tymi działaniami pójdą następne, które aktualnie kończy przygotowywać Centrum im. Adama Smitha. Jak powiedział Ireneusz Jabłoński, Członek Zarządu CAS i szef zespołu projektowego, dalsze działania będą koncentrowały się wokół dostosowania oferty edukacyjnej województwa do potrzeb lokalnego rynku pracy, wyrównywania szans na rynku pracy oraz optymalizacji wykorzystania istniejących zasobów (finansowych i materialnych) przeznaczonych na szkolnictwo.

    Z badań Centrum im. Adama Smitha wynika, że w województwie opolskim będzie popyt na pracę w trzech głównych obszarach i dlatego przygotowywane są eksperymenty pedagogiczne dla 3 typów szkół: technicznych, usług medyczno-opiekuńczych oraz ekonomicznych.

    Centrum m.in.  pracuje nad  zintegrowanym modelem kształcenia zawodowego na bazie średniej szkoły zawodowej – technikum zawodowego.

    W ramach proponowanych przez CAS projektów jest powołanie Wyższej Szkoły Zawodowej, która będzie kształciła absolwentów w bardziej praktycznym aspekcie i kierunkach, na które jest zapotrzebowanie na opolskim rynku pracy.

    W planach przygotowanych przez CAS jest również przekształcanie lokalnych szkół w województwie w wielofunkcyjne centra cywilizacyjno-kulturalno-edukacyjne.

    Należy podkreślić, że wszystkie te działania podejmowane są w ramach istniejącego stanu prawnego.

    Prezentacja na temat opolskiego projektu.

    Dodatkowe informacje:
    Joanna Nowek
    Email/ j.nowek@zpp.net.pl
    Tel/ 504-28-78-17

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery