Warszawa, 16 kwietnia 2020 r.
#PowrotyDoPracy
Działania w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii
w sektorze gastronomicznym
W ramach realizowanej przez ZPP strategii powrotów do pracy w określonych branżach, poniżej prezentujemy kolejne zestaw rekomendacji. Przedstawione rozwiązania odnoszą się do branży gastronomicznej, której działalność została ograniczona na skutek rządowych obostrzeń związanych z rozprzestrzenianiem koronawirusa.
Z danych firmy GfK wynika, że wartość rynku gastronomicznego w Polsce to 36,6 mld zł. Przed obecnym kryzysem związanym z koronawirusem liczba placówek w kraju wynosiła ponad 76,5 tys. Dziś nikt nie jest jednak w stanie przewidzieć, ile z nich przetrwa trwający lockdown. Można jedynie szacować, że każdy dzień przedłużającego się urzędowego zamknięcia tej branży, to kolejne dziesiątki zamkniętych lokali gastronomicznych, setki nowych bezrobotnych oraz upadłości kolejnych firm z branż kooperujących. Sektor ten generuje nie tylko wartość samą w sobie. Zwiększa także lokalną atrakcyjność turystyczną i biznesową miast, czy miejscowości. Stanowi ważną rolę w zapewnieniu żywienia. Pełni także ważne funkcje społeczne i kulturotwórcze.
Biorąc pod uwagę powyższe, ZPP rekomenduje „odmrożenie” branży gastronomicznej jako jednej z pierwszych, już w ciągu najbliższych dni. Taką też rekomendacje przedstawiliśmy w harmonogramie powrotów do pracy, który został opublikowany na dedykowanej stronie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców pod adresem: https://zpp.net.pl/projekty/covid-19/.
Bezpośrednio po okresie „odmrożenia” branży, gdy ryzyko epidemiologiczne dalej będzie występować, każdy przedsiębiorca realizujący usługi gastronomiczne, powinien wdrożyć odpowiednie rozwiązania i zalecenia z poniższego katalogu. Spełnienie tych zaleceń pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo klientów oraz pracowników, równocześnie ograniczając ryzyko zarażenia koronawirusem.
-
Zapewnienie płynu do dezynfekcji rąk dla gości – łatwo dostępny i widoczny dla gości dozownik.
-
Wszyscy pracownicy powinni pracować w maskach i rękawiczkach. Stosowanie
i zapewnienie przez lokal dostępności masek, a także płynów dezynfekujących oraz rękawiczek dla personelu. W przypadku stosowania maseczek wielorazowych, częsta ich wymiana i dezynfekcja. -
W miarę możliwości, zapewnienie przestrzeni pomiędzy stolikami. W przypadku braku możliwość fizycznego zapewnienia odstępów, wyłączenie z użytkowania np. co drugiego stolika/krzesła, tak aby odstępy te zapewnić.
-
Ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w lokalu – na podstawie liczby dostępnych stolików (nie licząc tych wyłączonych z użytkowania) – indywidualnie w każdym obiekcie.
-
Umieszczenie informacji o maksymalnej liczbie gości w lokalu przy wejściu do lokalu.
-
Przeszkolenie pracowników z zasad prawidłowego stosowania i użytkowania środków dezynfekujących oraz m.in. maseczek, a także rekomendacji dot. zapobieganiu rozprzestrzeniania koronawirusa.
-
Wyznaczenie bezpiecznych stref na zewnątrz dla gości oczekujących na wejście. Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi także oczekującymi na złożenie zamówienia.
-
Zachowanie odległości min. 1 m. pomiędzy obsługą, a klientem w momencie składania zamówienia przy stoliku.
-
Stosowanie alternatywnych form przyjmowania zamówień np. możliwość pisemnego zamówienia poprzez zaznaczenie na karcie odpowiednich pozycji/numerów dań z karty.
-
Posiłki gotowe do wydania powinny oczekiwać na wydawanie pod przykryciem.
-
O ile możliwe, wprowadzenie naczyń i sztućców jednorazowych.
-
Stałe i regularne dezynfekowanie powierzchni w lokalu, z którymi stykają się goście.
-
Dezynfekowanie stolików po każdym gościu, dezynfekcja innych powierzchni, których dotykają goście.
-
Regularne mycie i dezynfekcja toalet, min. raz na 1 godzinę, zgodnie z wyznaczonym harmonogramem.
-
Regularne pranie i czyszczenie służbowego ubioru pracowników.
-
Przynoszenie zamówień przez kelnerów do stolików wyłącznie na tacach. Mycie
i dezynfekowanie tac po każdym użyciu. -
W przypadku lokali wydających zamówienia na ladzie, zamówienia powinny być wydawane np. w papierowych torbach, tace wydawane na wyraźne życzenie gościa.
-
W przypadku wydawania samoobsługowego dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce), dodatki te powinny być wydawanie przez obsługę bezpośrednio do zamówienia.
-
W przypadku przyjmowania zamówień i wydawania posiłków przy ladzie, zabezpieczenie personelu i klientów, poprzez konstrukcje z pleksi oddzielające pracownika od gościa na poziomie twarzy.
-
Każdorazowe dopuszczanie do pracy personelu po uprzednim zmierzeniu temperatury
i upewnieniu się, ze jest ona prawidłowa. Wyposażenie zakładu w minimum jeden sprawny termometr bezdotykowy. -
Natychmiastowe odsuwanie od pracy personelu z objawami chorobowymi.
-
Jednoczesne sumienne przestrzeganie innych wytycznych zapewniających ochronę przed szerzeniem się zakażeń i innych chorób zakaźnych.
Przedstawiona lista stanowi rekomendacje, a stosowanie odpowiednich narzędzi powinno pozostać w gestii właścicieli lokali oraz ich pracowników, kierując się troską o zapewnienie bezpieczeństwa własnego oraz klientów.
Liczymy, że rozsądne zastosowanie części lub całości powyższych wytycznych pozwoli zapewnić bezpieczeństwo oraz jego poczucie klientom i pracownikom lokali gastronomicznych. Jednocześnie branży pozwoli to przywrócić zdolność do świadczenia swoich usług.
#PowrotyDoPracy
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców
#PowrotyDoPracy_Działania w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii w sektorze gastronomicznym
Fot. Tama66 / pixabay.com