• PL
  • EN
  • szukaj

    Aktualności

    #PowrotyDoPracy: Działania w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii w sektorze gastronomicznym



    Warszawa, 16 kwietnia 2020 r.



    #PowrotyDoPracy

    Działania w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii
    w sektorze gastronomicznym

     

    W ramach realizowanej przez ZPP strategii powrotów do pracy w określonych branżach, poniżej prezentujemy kolejne zestaw rekomendacji. Przedstawione rozwiązania odnoszą się do branży gastronomicznej, której działalność została ograniczona na skutek rządowych obostrzeń związanych z rozprzestrzenianiem koronawirusa.

    Z danych firmy GfK wynika, że wartość rynku gastronomicznego w Polsce to 36,6 mld zł. Przed obecnym kryzysem związanym z koronawirusem liczba placówek w kraju wynosiła ponad 76,5 tys. Dziś nikt nie jest jednak w stanie przewidzieć, ile z nich przetrwa trwający lockdown. Można jedynie szacować, że każdy dzień przedłużającego się urzędowego zamknięcia tej branży, to kolejne dziesiątki zamkniętych lokali gastronomicznych, setki nowych bezrobotnych oraz upadłości kolejnych firm z branż kooperujących. Sektor ten generuje nie tylko wartość samą w sobie. Zwiększa także lokalną atrakcyjność turystyczną i biznesową miast, czy miejscowości. Stanowi ważną rolę w zapewnieniu żywienia. Pełni także ważne funkcje społeczne i kulturotwórcze.

    Biorąc pod uwagę powyższe, ZPP rekomenduje „odmrożenie” branży gastronomicznej jako jednej z pierwszych, już w ciągu najbliższych dni. Taką też rekomendacje przedstawiliśmy w harmonogramie powrotów do pracy, który został opublikowany na dedykowanej stronie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców pod adresem: https://zpp.net.pl/projekty/covid-19/.

    Bezpośrednio po okresie „odmrożenia” branży, gdy ryzyko epidemiologiczne dalej będzie występować, każdy przedsiębiorca realizujący usługi gastronomiczne, powinien wdrożyć odpowiednie rozwiązania i zalecenia z poniższego katalogu. Spełnienie tych zaleceń pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo klientów oraz pracowników, równocześnie ograniczając ryzyko zarażenia koronawirusem.

    1. Zapewnienie płynu do dezynfekcji rąk dla gości – łatwo dostępny i widoczny dla gości dozownik.

    2. Wszyscy pracownicy powinni pracować w maskach i rękawiczkach. Stosowanie
      i zapewnienie przez lokal dostępności masek, a także płynów dezynfekujących oraz rękawiczek dla personelu. W przypadku stosowania maseczek wielorazowych, częsta ich wymiana i dezynfekcja.

    3. W miarę możliwości, zapewnienie przestrzeni pomiędzy stolikami. W przypadku braku możliwość fizycznego zapewnienia odstępów, wyłączenie z użytkowania np. co drugiego stolika/krzesła, tak aby odstępy te zapewnić.

    4. Ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w lokalu – na podstawie liczby dostępnych stolików (nie licząc tych wyłączonych z użytkowania) – indywidualnie w każdym obiekcie.

    5. Umieszczenie informacji o maksymalnej liczbie gości w lokalu przy wejściu do lokalu.

    6. Przeszkolenie pracowników z zasad prawidłowego stosowania i użytkowania środków dezynfekujących oraz m.in. maseczek, a także rekomendacji dot. zapobieganiu rozprzestrzeniania koronawirusa.

    7. Wyznaczenie bezpiecznych stref na zewnątrz dla gości oczekujących na wejście. Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi także oczekującymi na złożenie zamówienia.

    8. Zachowanie odległości min. 1 m. pomiędzy obsługą, a klientem w momencie składania zamówienia przy stoliku.

    9. Stosowanie alternatywnych form przyjmowania zamówień np. możliwość pisemnego zamówienia poprzez zaznaczenie na karcie odpowiednich pozycji/numerów dań z karty.

    10. Posiłki gotowe do wydania powinny oczekiwać na wydawanie pod przykryciem.

    11. O ile możliwe, wprowadzenie naczyń i sztućców jednorazowych.

    12. Stałe i regularne dezynfekowanie powierzchni w lokalu, z którymi stykają się goście.

    13. Dezynfekowanie stolików po każdym gościu, dezynfekcja innych powierzchni, których dotykają goście.

    14. Regularne mycie i dezynfekcja toalet, min. raz na 1 godzinę, zgodnie z wyznaczonym harmonogramem.

    15. Regularne pranie i czyszczenie służbowego ubioru pracowników.

    16. Przynoszenie zamówień przez kelnerów do stolików wyłącznie na tacach. Mycie
      i dezynfekowanie tac po każdym użyciu.

    17. W przypadku lokali wydających zamówienia na ladzie, zamówienia powinny być wydawane np. w papierowych torbach, tace wydawane na wyraźne życzenie gościa.

    18. W przypadku wydawania samoobsługowego dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce), dodatki te powinny być wydawanie przez obsługę bezpośrednio do zamówienia.

    19. W przypadku przyjmowania zamówień i wydawania posiłków przy ladzie, zabezpieczenie personelu i klientów, poprzez konstrukcje z pleksi oddzielające pracownika od gościa na poziomie twarzy.

    20. Każdorazowe dopuszczanie do pracy personelu po uprzednim zmierzeniu temperatury
      i upewnieniu się, ze jest ona prawidłowa. Wyposażenie zakładu w minimum jeden sprawny termometr bezdotykowy.

    21. Natychmiastowe odsuwanie od pracy personelu z objawami chorobowymi.

    22. Jednoczesne sumienne przestrzeganie innych wytycznych zapewniających ochronę przed szerzeniem się zakażeń i innych chorób zakaźnych.

    Przedstawiona lista stanowi rekomendacje, a stosowanie odpowiednich narzędzi powinno pozostać w gestii właścicieli lokali oraz ich pracowników, kierując się troską o zapewnienie bezpieczeństwa własnego oraz klientów.

    Liczymy, że rozsądne zastosowanie części lub całości powyższych wytycznych pozwoli zapewnić bezpieczeństwo oraz jego poczucie klientom i pracownikom lokali gastronomicznych. Jednocześnie branży pozwoli to przywrócić zdolność do świadczenia swoich usług.

    #PowrotyDoPracy



    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

     

    #PowrotyDoPracy_Działania w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii w sektorze gastronomicznym

     

    Fot. Tama66 / pixabay.com

    Najnowsze artykuły

    Transformacja w kierunku autonomicznego transportu w Polsce — rynek, wyzwania i szanse

    Dziś premiera raportu ZPP “Transformacja w kierunku autonomicznego transportu w Polsce – rynek, wyzwania i szanse” Dlaczego ten raport jest przełomowy? Polska ma mocne argumenty, żeby stać się potęgą tworzenia i adaptacji technologii pojazdów autonomicznych: • 3. miejsce w UE jako producent części samochodowych • 10. miejsce na świecie jako eksporter podzespołów • 13,5 % PKB pochodzi z sektora motoryzacyjnego • 439 tys. wyprodukowanych pojazdów (2021) • 7,6 % wszystkich zatrudnionych w Polsce pracuje w motoryzacji

    Apel do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Andrzeja Dudy

    Szanowny Panie Prezydencie, zwracamy się do Pana z apelem o podpisanie ustawy wprowadzającej zmiany w konstrukcji składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Proponowana regulacja stanowi długo oczekiwaną odpowiedź na realne problemy mikroprzedsiębiorców, szczególnie tych funkcjonujących w małych miejscowościach. To właśnie te podmioty – niewielkie, lokalne firmy – najbardziej odczuły negatywne skutki reform podatkowo-składkowych wprowadzonych w 2022 roku. Jak pokazują dane, od tamtego czasu liczba zawieszanych i zamykanych działalności gospodarczych wyraźnie rośnie – tylko w 2022 roku zawieszono ich aż o 24% więcej niż rok wcześniej, a trend ten utrzymuje się w kolejnych latach. Zjawisko to prowadzi do osłabienia lokalnych społeczności, ograniczenia dostępu mieszkańców do podstawowych usług oraz przyczynia się do postępującego wyludniania mniejszych miejscowości.

    ZPP zabiera głos w sprawie Clean Industrial Deal: uwagi i stanowisko

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pozytywnie ocenia cele Pakietu dla Czystego Przemysłu, jednak podkreśla konieczność dostosowania strategii do realiów krajowych. Transformacja energetyczna powinna iść w parze z utrzymaniem konkurencyjności przemysłu oraz stabilnością cen energii.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery