Warszawa, 8 lipca 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny
* * *
Podkomisja stała do spraw
rynku pracy
Szanowna Pani
Przewodnicząca Podkomisji
/-/ Izabela Katarzyna Mrzygłocka
Szanowna Pani, Szanowni Państwo.
własne stanowisko wobec stanu realizacji ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zawarł w skierowanym do Państwa piśmie z dnia 19 czerwca 2013 r.
Zwrócono w nim uwagę na sygnalizowanie przez przedsiębiorców szeregu wątpliwości, które – jak się okazało – wynikały z reguły z niewłaściwej znajomości przepisów prawa lub ich złej interpretacji, czy nadinterpretacji. Często, zwłaszcza negatywne sygnały o sposobie realizacji ustawy, wynikały również ze zwykłej ludzkiej bojaźni i negatywnych praktyk, z którymi przedsiębiorcy się już wcześniej zetknęli.
Ostatnie, wspólne spotkanie – odbyte dnia 20 czerwca 2013 r. – doprowadziło do ostatecznego wyjaśnienia sygnalizowanych wątpliwości oraz zapoznania się z danymi liczbowymi świadczącymi o zainteresowaniu ustawą umorzeniową i ilościowym stanie jej realizacji.
Na wyżej wspomnianym spotkaniu w sposób jednoznaczny wykazano, czym potwierdzono prezentowane przez nas stanowisko, że żadna z grup zawodowych w tym tzw. „taksówkarze” nie są wyłączeni z obowiązku składania dokumentów wymaganych ustawą umorzeniową w zakresie pomocy publicznej.
Reasumując pierwsze 5 miesięcy obowiązywania ustawy umorzeniowej można bez wątpienia stwierdzić, że:
– zainteresowanie ustawą wśród przedsiębiorców jest znaczne,
– organ ubezpieczeń społecznych stara się być pomocny przy korzystaniu z ustawy,
– wątpliwości (wszystkich stron biorących udział w procedurze umorzeniowej) powstałe w trakcie realizacji ustawy, prawie w 100% wynikały z niewłaściwego rozumienia przepisów ogólnych o ubezpieczeniach społecznych, czy pomocy publicznej oraz praktycznego wdrażania przepisów ustawy umorzeniowej,
– w okresie tym, w zasadzie z ustawy korzystali przede wszystkim przedsiębiorcy nie obligowani oczekiwaniem na wynik notyfikacyjny ustawy i przede wszystkim przez pryzmat ich doświadczeń, oceniana jest ustawa i jej realizacja.
W tym miejscu należy przywołać fakt, że ustawa z punktu możliwości uzyskania umorzenia podzieliła przedsiębiorców – przyszłych beneficjentów na II grupy, a mianowicie tych, którzy po dniu wejścia w życie ustawy:
– mają nie tylko prawo złożyć wniosek o umorzenie, ale i umorzenie to uzyskać,
oraz
– tych, którzy po złożeniu wniosku mają zawieszane postępowania o umorzenie do dnia wydania przez Komisję Europejską decyzji określającej charakter i kwalifikację umorzenia.
To właśnie wnioski wyciągane przez pierwszą grupę przedsiębiorców stanowią na dzień dzisiejszy praktyczną ocenę realizacji ustawy z dnia 9 listopada 2012 r.
Dopiero doświadczenia drugiej grupy przedsiębiorców, będących w trudniejszym położeniu z uwagi na:
– różne zaawansowanie swoich spraw,
– stan swoich kont,
– termin i wynik notyfikacji ustawy,
łącznie z doświadczeniem pierwszej grupy pozwolą merytorycznie ocenić faktyczną realizację ustawy i sprecyzować uwagi czy wnioski dla polepszenia prawnego jej stosowania.
Jak wiadomo druga grupa przedsiębiorców oczekuje na wynik notyfikacji, której termin zakończenia jest niedookreślony, przez co grupa ta pozostaje dotąd w zawieszeniu.
Notyfikacja ustawy trwa już od 4 miesięcy i mimo, naszym zdaniem, prawidłowego wniosku i jego uzasadnienia, po stronie Komisji Europejskiej powstają coraz to nowe (w zasadzie akademickie) zapytania.
Procedura wymaga i dopuszcza dodatkowe zapytania, jednakże w tym przypadku stwarzana jest konieczność udzielania odpowiedzi na podstawie i w przywołaniu szeregu szerokich regulacji prawnych, w tym z zakresu ubezpieczeń społecznych, działalności gospodarczej, itp.
Rozległość poruszanej tematyki, jej zakres i wielość podstaw prawnych rodzi wśród przedsiębiorców wątpliwości co do konieczności stosowania takiego trybu i obawy, by formalizm prawny nie stanął w sprzeczności z faktami.
Budzą się również obawy co do terminu zakończenia prac Komisji Europejskiej, wydania decyzji oraz umożliwienia tym samym skorzystania czynnym przedsiębiorcom w rozsądnym czasie z przepisów ustawy, co jest tym bardziej zrozumiałe iż długotrwałość notyfikacji jeszcze bardziej komplikuje większości z nich i tak już skomplikowaną sytuację gospodarczo-prawną.
Powyższe znajduje odniesienie do zapytań KE z dnia 25 czerwca 2013 r. (COMP/H1/MPo/CDLB/KT/mk/(2013)064689) co do środka pomocy wynikającego z notyfikowanej ustawy oraz konieczności przedstawienia przez Polskę dodatkowych wyjaśnień i informacji.
Na powyższe zapytania władze polskie za pomocą służb merytorycznie przygotowanych i w pełni odpowiedzialnych za swoją odpowiedź, przedstawiły dodatkowe wyjaśnienia i informacje. Wielostronicowa odpowiedź na zapytania wynika bezpośrednio z obowiązujących przepisów i regulacji prawnych, przez co polemika z jej treścią wydaje się być bezzasadna.
Wobec powyższego do udzielonej odpowiedzi na zapytania Komisji Europejskiej z dnia 25.06.2013 r. nie wnosimy żadnych uwag i nie znajdujemy uzasadnienia dla zmiany jej treści. Odpowiedź jest wyczerpująca i prawidłowa co do meritum oraz zgodna z intencją i celem notyfikacji.
Dziękujemy za dotychczasową możliwość uczestnictwa w pracach nad ustawą i prosimy o dalsze zainteresowanie stanem realizacji ustawy oraz notyfikacją dla jej rychłego, pozytywnego dla oczekujących przedsiębiorców zakończenia.
(-) Dorota Wolicka