• PL
  • EN
  • szukaj

    Szara strefa – dlaczego nadal istnieje i jak znaleźć dodatkowe dochody dla państwa?

    Warszawa, 10 lipca 2024 r.

    Szara strefa – dlaczego nadal istnieje i jak znaleźć dodatkowe dochody dla państwa?

     

    • Największy udział w tworzeniu szarej strefy mają przedsiębiorstwa, które nie wykazują części dochodów. Szczególnie jest to widoczne w handlu i naprawie pojazdów oraz zakwaterowaniu i gastronomii. Szacunkowy rozmiar szarej strefy z tych branż w tworzeniu PKB wynosi 3 proc. Natomiast budownictwa na poziomie 1,7 proc., a przemysłu – 1,1 proc.
    • Na tle innych krajów Unii Europejskiej szara strefa w Polsce jest na całkiem wysokim poziomie. Według World Economics gospodarka nieformalna w Polsce wynosi ok. 21,7 proc. W Grecji – 22,4 proc., na Cyprze – 24,5 proc., na Węgrzech – 23,9 proc., w Rumunii – 26,8 proc., a największa jest w Bułgarii – 29,7 proc. W rozwiniętych krajach Europy Zachodniej zazwyczaj oscyluje ona w granicy 10 proc.
    • Przedsiębiorca działający w pełni legalnie w porównaniu do osoby będącej całkowicie w szarej strefie, po uwzględnieniu składek i podatków, może na realizacji takiej samej usługi zarobić ostatecznie nawet dwa razy mniej. Ogromnym obciążaniem są także pozapłacowe koszty pracy.
    • Spadek szarej strefy zaledwie o 1 proc. PKB mógłby przynieść budżetowi Polski dodatkowe około 5–8 mld zł rocznie.
    • Obecny limit obowiązku posiadania kasy fiskalnej (20 000 zł) jest za niski i wymaga podwyższenia. Drobni przedsiębiorcy mogą unikać wprowadzania wszystkich płatności, aby nie musieć ponosić kosztów zakupu i rozliczania kasy fiskalnej.
    • Kwota graniczna opcjonalnego zwolnienia z płacenia podatku VAT wysokości 200 000 zł rocznie obowiązuje od 2011 roku, dopiero od przyszłego roku ta kwota ma wzrosnąć do 240.000 zł.
    • Rośnie liczba płatności kartą w Polsce, co ma wpływ na coraz bardziej ograniczone działanie w szarej strefie. Na statystycznego Polaka przypadało w 2024 roku nieco ponad 376 transakcji, co przewyższało średnią dla Unii Europejskiej. Jeszcze w 2016 roku Polacy wykonywali tylko 83,3 płatności rocznie, a w 2020 roku było to już 159 transakcji.

     

    Zobacz: Szara strefa – dlaczego nadal istnieje i jak znaleźć dodatkowe dochody dla państwa?

    Apel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych sektora energii odnawialnej ws. rozwoju magazynów energii w Polsce

    Warszawa, 9 lipca 2025 r.

    Apel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych sektora energii
    odnawialnej ws. rozwoju magazynów energii w Polsce

    Szanowny Panie Ministrze, Szanowna Pani Ministro,

    w imieniu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych reprezentujących sektor odnawialnych źródeł energii i magazynowania energii, pragniemy wyrazić głębokie zaniepokojenie zapisami projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw w kontekście ograniczeń dla instalowania magazynów energii.

    Pragniemy zwrócić uwagę, że projektowane przepisy ww. rozporządzenia, w szczególności §310–312, w obecnym brzmieniu:

    • Uniemożliwią montaż magazynów energii elektrycznej powyżej 10 kWh bez poniesienia ogromnych kosztów inwestycyjnych, wymagając m.in. wydzielenia specjalnych pomieszczeń o wysokiej odporności ogniowej, instalacji systemów sygnalizacji pożarowej oraz gaśniczych, co dla inwestorów indywidualnych i sektora MŚP będzie w praktyce niewykonalne,
    • Nie różnicują poziomu ryzyka pożarowego dla różnych technologii magazynowania energii elektrycznej, traktując jednakowo bezpieczniejsze rozwiązania, takie jak np. LFP, i bardziej podatne na zapłon, jak NMC,
    • Zakazują montażu magazynów energii elektrycznej w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, co wykluczy ich instalację w większości mieszkań i budynków wielorodzinnych, co jest niezgodne z Dyrektywą RED3 o rozwoju rynku prosumentów zbiorowych,
    • Wymuszają tworzenie osobnych, wydzielonych pomieszczeń tylko na magazyny energii elektrycznej, prowadząc do utraty powierzchni użytkowej oraz wzrostu kosztów adaptacji budynków,
    • Znacząco podniosą koszty inwestycji, nawet o 30–60%, co skutecznie zablokuje rozwój rynku,
    • Odwołują się do Polskich Norm bez precyzyjnego wskazania dokumentów, co utrudni ich interpretację i może rodzić liczne spory przy odbiorach instalacji.

    Zaproponowane przepisy w tej formie w praktyce zahamują rozwój rynku magazynów energii w Polsce, który powinien stanowić jeden z filarów transformacji energetycznej oraz narzędzie stabilizacji systemu elektroenergetycznego.

    W związku z powyższym apelujemy o:

    1. Natychmiastowe wstrzymanie prac i zawieszenie wdrażania zapisów §310–312 w obecnym kształcie,
    2. Wycofanie się MRiT z zapisów nowelizacji Prawa budowlanego wymagających pozwolenia na budowę dla magazynów energii powyżej 20 kWh,
    3. Przeprowadzenie rzeczywistych, otwartych konsultacji społecznych i branżowych z udziałem przedstawicieli rynku, organizacji branżowych, ekspertów technicznych oraz rzeczoznawców ds. ochrony przeciwpożarowej,
    4. Opracowanie przepisów adekwatnych do rzeczywistego poziomu ryzyka i specyfiki poszczególnych technologii magazynowania energii,
    5. Wprowadzenie rozróżnień technologicznych, w szczególności dla rozwiązań o niskim poziomie zagrożenia pożarowego (m.in. LFP),
    6. Przygotowanie katalogu bezpiecznych i możliwych do wdrożenia wymagań dla segmentu prosumenckiego oraz sektora MŚP, aby umożliwić bezpieczny rozwój energetyki rozproszonej.
    7. Uwzględnienie rozpoczętych już prac nad wytycznymi do przepisów ppoż. prowadzonymi przez stronę rynkową i CNBOP PIB oraz wytycznych ENESA

    Proponowane w tak krótkim terminie rozwiązania nie tylko nie zostały skonsultowane z rynkiem, ale również nie uwzględniają doświadczeń praktyków oraz inżynierów działających w tej branży. W tym efektów prac branży magazynowania energii reprezentowanej przez PIME i PSME i ekspertów ze straży pożarnej z CNBOP PIB, Komendy Głównej Straży Pożarnej i SIP, którzy od kilku miesięcy pracują w jednym Zespole nad wytycznymi do przepisów ppoż. dla bateryjnych instalacji magazynowania energii. Zdecydowanie popieramy konieczność stworzenia przejrzystych  i  bezpiecznych standardów montażu magazynów energii, jednak nie da się tego osiągnąć w krótkim czasie i bez udziału branży i ekspertów technicznych i uwzględnienia już wypracowanych wytycznych krajowych w tym wytycznych UE.

    W imieniu przedsiębiorców oraz organizacji branżowych zwracamy się z apelem o wstrzymanie procedowania przedmiotowych przepisów i rozpoczęcie realnego dialogu w celu wypracowania rozwiązań korzystnych zarówno dla bezpieczeństwa użytkowników, jak i rozwoju polskiego rynku energii odnawialnej oraz magazynowania energii elektrycznej.

    Zobacz cały apel: Apel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz organizacji branżowych sektora energii odnawialnej ws. rozwoju magazynów energii w Polsce

    Europa na drodze do bezpiecznej i taniej energii – debata w Biurze Parlamentu Europejskiego w Warszawie

     Warszawa, 1 lipca 2025 r.

    Europa na drodze do bezpiecznej i taniej energii
    – debata w Biurze Parlamentu Europejskiego w Warszawie

     

    Warszawa, czerwiec 2025 r. – W Biurze Parlamentu Europejskiego w Warszawie odbyła się debata pt. „Europa na drodze do bezpiecznej i taniej energii”. Spotkanie zgromadziło kluczowych przedstawicieli instytucji publicznych oraz sektora energetycznego, którzy dyskutowali o przyszłości energetycznej Europy w kontekście rosnących wyzwań geopolitycznych, transformacji klimatycznej i przemian gospodarczych.

    Wspólna debata o przyszłości energetycznej Europy

    Debatę poprowadził Maciej Drozd, Dyrektor Forum Energii i Klimatu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Udział w dyskusji wzięli:

    • Wojciech Wrochna – Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, Ministerstwo Przemysłu
    • Piotr Kuś – Dyrektor Generalny European Network of Transmission System Operators for Gas (ENTSOG)
    • Bartosz Fijałkowski – Członek Zarządu ORLEN Synthos Green Energy
    • Jacek J. Drózd – Członek Zarządu ORLEN Synthos Green Energy

    Kluczowymi tematami były bezpieczeństwo energetyczne, konkurencyjność przemysłu i kontekst unijnych regulacji klimatycznych. W centrum rozmów znalazły się najważniejsze wyzwania, przed jakimi stoi dziś Europa w obszarze energii. Paneliści poruszyli m.in.:

    • Bezpieczeństwo dostaw energii

    W świetle trwających napięć geopolitycznych i zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw energii, jednym z głównych tematów była potrzeba budowania trwałych, bezpiecznych i odpornych systemów energetycznych. Dyskutowano o roli infrastruktury strategicznej i nowych inwestycjach w sieci przesyłowe. Wiceminister Wojciech Wrochna pokrótce opowiedział o planach Polskich Sieci Elektroenergetycznych na modernizację sieci przesyłowej, która ma zapewnić warunki dla bezpieczeństwa dostaw. Wiceprezesi Orlen Synthos Green Energy, Bartosz Fijałkowski i Jacek Drózd, zrelacjonowali postępy we wdrażaniu technologii reaktora modułowego BWRX300 w USA i Kanadzie (gdzie wydano już pozwolenie na budowę jednostki). OSGE planuje budowę reaktorów modułowych nie tylko w Polsce, ale bada również możliwości realizacji takich jednostek w innych krajach regionu – Czechach, Rumunii, Bułgarii.

    • Konkurencyjność europejskiego przemysłu

    Koszt energii staje się jednym z głównych czynników wpływających na konkurencyjność przemysłu w UE. Wskazywano na konieczność ograniczania barier regulacyjnych i wspierania rozwoju nowoczesnych, energooszczędnych technologii. Przedstawiciele sektora prywatnego podkreślali, że Europa musi stworzyć warunki umożliwiające firmom konkurowanie na rynkach globalnych. Piotr Kuś, Dyrektor Generalny ENTSOG, zaznaczył, że obecnie KE zwraca większą uwagę na bezpieczeństwo dostaw gazu i utrzymanie infrastruktury przesyłowej – w szczególności ze względu na wolniejszą niż zakładano elektryfikację produkcji przemysłowej.

    • Clean Industrial Deal i ETS2

    Szczególną uwagę poświęcono inicjatywom takim jak Clean Industrial Deal oraz systemowi ETS2, który obejmie nowe sektory gospodarki, w tym budownictwo i transport. Zwrócono uwagę, że nowe mechanizmy muszą być wdrażane w sposób przewidywalny i sprawiedliwy, aby nie obciążać nadmiernie obywateli i przedsiębiorców. Zwracano także uwagę na potrzebę zapewnienia wystarczającej puli darmowych uprawnień do emisji.

    Wiceminister Wojciech Wrochna zaznaczył, że od czasu przyjęcia EU Green Deal nastąpiła ewolucja myślenia w Komisji Europejskiej i kolejne dokumenty i komunikaty (Clean Industrial Deal oraz Affordable Energy Action Plan) biorą pod uwagę potrzeby konkurencyjności przemysłu i uwzględniają w większym stopniu np. rolę gazu w produkcji przemysłowej.

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców aktywnie w debacie o bezpieczeństwie energetycznym

    ZPP, jako reprezentant środowiska przedsiębiorców – zarówno wytwórców jak i odbiorców energii, konsekwentnie angażuje się w kształtowanie polityki energetycznej, z mocnym akcenem na bezpieczeństwo dostaw surowców i energii. Forum Energii i Klimatu przy ZPP to platforma dialogu, w której eksperci, przedsiębiorcy i decydenci wspólnie pracują nad rozwiązaniami umożliwiającymi bezpieczną, konkurencyjną i zrównoważoną transformację energetyczną w Polsce i Europie.

     

    Zobacz: Europa na drodze do bezpiecznej i taniej energii – debata w Biurze Parlamentu Europejskiego w Warszawie

    Kwestia aspiracji? Perspektywy rozwoju polskich przedsiębiorstw

    Warszawa, 26 czerwca 2025 r.

    Kwestia aspiracji?

    Perspektywy rozwoju polskich przedsiębiorstw

     

    • Nie ma w Polsce żadnej liczącej się na świecie globalnej marki. Wśród 500 największych firm w Europie jest zaledwie osiem z Polski, z czego siedem to spółki skarbu państwa, a jedna z kapitałem zagranicznym.
    • Firmy z Polski mają silną pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Na tym rynku nasze przedsiębiorstwa odnoszą sukcesy. Problem zaczyna się w kontekście ekspansji poza nasz region.
    • Nawet 70 proc. przedsiębiorstw z najwyższym przychodem w Europie pochodzi z XIX i XX wieku. Polskie firmy potrzebują czasu i kapitału, aby móc bardziej konkurować z zachodnimi przedsiębiorstwami.
    • Polska charakteryzuje się niską innowacyjnością. Według raportu Komisji Europejskiej z 2024 roku, Polska zajmuje 25. miejsce wśród 27 państw Unii Europejskiej pod względem Indeksu Innowacyjności
    • Polskie firmy technologiczne, które mają potencjał na ekspansje zagraniczną, w poszukiwaniu większego finansowania wybierają Stany Zjednoczone.
    • Niewielkie podmioty gospodarcze wykorzystują przestrzenie, które tworzą się w gospodarce w ramach współpracy z większymi przedsiębiorstwami, a także w segmentach rynku, które mają ograniczoną marżę lub skalę.
    • Dalsza integracja europejska w zakresie tworzenia nowych regulacji, takich jak ESG czy transformacja energetyczna obniży konkurencyjność przedsiębiorstw z przetwórstwa przemysłowego.

     

    Zapoznaj się z pełnym tekstem: Kwestia aspiracji? Perspektywy rozwoju polskich przedsiębiorstw

    INFORMACJA PRASOWA: „Każdy talent na wagę złota – inkluzywni w zatrudnianiu”

    Warszawa, 24 czerwca 2025 r.

     

    INFORMACJA PRASOWA

     

    Na dyskryminację już niedługo nie będzie nas stać – w Sejmie RP rusza wystawa i premiera raportu “Każdy talent na wagę złota” Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

    Dziś w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej odbyła się uroczysta inauguracja wystawy i premiera raportu podsumowującego ogólnopolski projekt Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) pt. „Każdy talent na wagę złota – inkluzywni w zatrudnianiu”.

    Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli władz państwowych, parlamentu, organizacji społecznych oraz biznesu. Udział wzięli m.in. Marszałek Sejmu Szymon Hołownia, Wiceministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Aleksandra Gajewska i Katarzyna Nowakowska, Wiceministra Zdrowia Urszula Demkow, a także parlamentarzyści, reprezentanci firm i organizacji pozarządowych zaangażowanych w projekt.

    Projekt ZPP powstał w odpowiedzi na wyzwania związane z transformacją rynku pracy, zmianami demograficznymi i rosnącym niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Jego celem było wypracowanie praktycznych rozwiązań i rekomendacji wspierających zatrudnianie osób, których potencjał zawodowy zbyt często bywa niedostrzegany – kobiet wracających na rynek pracy po przerwie rodzicielskiej, osób z chorobami przewlekłymi, seniorów i tzw. silversów, a także osób neuroróżnorodnych.

    Dzisiejsze wydarzenie nie jest o pomaganiu. To jest wydarzenie o godności i o tym, że nowoczesna gospodarka nie może pozwolić sobie na marnowanie potencjału – powiedział podczas otwarcia Jakub Bińkowski, członek zarządu ZPP. – Wspólnie wypracowaliśmy konkretne, realistyczne propozycje, oparte na doświadczeniach kilkudziesięciu podmiotów. Ten raport to nie teoria. To głos rynku pracy. – dodała Emilia Szczukowska, koordynatorka projektu.

    W ramach projektu zorganizowano pięć posiedzeń w formule okrągłych stołów, w których wzięło udział 9 firm, 18 organizacji społecznych, 4 ekspertów HR, 14 parlamentarzystów oraz 6 przedstawicieli rządu i władz samorządowych.

    Otwierając wystawę Marszałek Sejmu, Szymon Hołownia powiedział: Kiedy mówi się o pracy, wszyscy patrzymy na to jako na zjawisko ekonomiczne. Praca nie kończy się tylko na excelu. Praca to życie, tu spędzamy dużo czasu, rozwijamy się, poświęcamy czas, który moglibyśmy poświęcić naszej rodzinie, naszym pasjom. W zamian za pracę otrzymujemy wynagrodzenie. Praca to opowieść o człowieku. Poprzez przywrócenie do pracy część ludzi zmienia się fizycznie, podnosi się, prostuje, patrzy w oczy, czuje się kimś ważnym. Dzielimy się w politycznych  dyskusjach na pracowników i pracodawców, ale to wspólny ekosystem. Musimy się mierzyć z niedoborem demograficznym, musimy dojrzeć każdego człowieka, który chce pracować, który chce coś dać od siebie.

    Państwo powinno wspierać pracodawców, którzy chcą są zatrudnić ludzi wykluczanych, instytucjonalnie, a my musimy wspierać pracowników. Im mniej wykluczonych tym bardziej stabilne społeczeństwo.

    Raport łączący analizę barier z katalogiem dobrych praktyk i rekomendacjami legislacyjnymi został dziś udostępniony publicznie. Towarzyszy mu wystawa, która przez najbliższe dni będzie dostępna na terenie Sejmu RP, umożliwiając każdemu parlamentarzyście zapoznanie się z historiami i doświadczeniami osób dotkniętych wykluczeniem z rynku pracy.

    Aleksandra Gajewska, Wiceministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Zaznaczyła: W Ministerstwie bardzo mocno koncentrujemy się na włączającym rynku pracy. Naszym zadaniem jest stwarzanie takich ram, aby to stało się faktem. Jesteśmy wdzięczni trzeciemu sektorowi za uwzględnianie w swoich działaniach matek dzieci  w wieku 1-3. Są one mniej aktywne zawodowo, ponieważ rynek pracy jest niewystarczająco elastyczny aby mogły godzić życie rodzinne z pracą. Musimy zmieniać rynek pracy tak aby był dostępny dla każdego bez względu na wiek czy płeć. Państwo ma włączać każdą obywatelkę i obywatela do życia społecznego. W ministerstwie wdrożyliśmy „babciowe”, które pomaga wrócić rodzicom do pracy – do Ministerstwa wpłynęło już 700 000 wniosków i w ramach świadczenia wypłacono ponad 3 mld zł.

    Izabela Bodnar, Przewodnicząca Podkomisji Sejmowej ds. Przedsiębiorczości otwierając wystawę powiedziała: Wierzymy, że edukacja i uświadamianie są kluczem do budowania empatii. Ta wystawa którą dziś otwieramy wraz z raportem ZPP to punkt wyjścia, w którego centrum są historie ludzi. Ludzi, na których powinniśmy zawsze patrzeć przez pryzmat potencjału a nie deficytów czy różnic. Projekt ZPP to inicjatywa, która pokazuje, że inkluzywność w zatrudnieniu to nie moda – to konieczność i strategiczna inwestycja w przyszłość całej gospodarki.

    Pełny raport jest dostępny do pobrania pod adresem:

    https://zpp.net.pl/wp-content/uploads/2025/06/Raport_ZPP_Inkluzywni_w_zatrudnianiu.pdf

     

    Organizatorem kampanii społecznej „Każdy talent na wagę złota. Inkluzywni w zatrudnianiu” jest Związek Przedsiębiorców i Pracodawców .

    Partnerzy projektu: USP Zdrowie, Provident Polska , Uber, OLX Praca.

    Partnerem wspierającym jest Servier Polska.

    Partnerzy merytoryczni:

    GKR Legal – Gołębiowska Krawczyk Roszkowski i Partnerzy, Eduwersum® Collegium Rozwoju HR®, Polskie Stowarzyszenie HR Business Partner, Fundacja “Rodzic w mieście”, Fundacja Mamo Pracuj, Katarzyna Łodygowska matkaprawnik.pl, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pacjentów “EcoSerce”, Polskie Stowarzyszenie Diabetyków, Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego, Amicus Fundacja Łuszczycy i ŁZS, Instytut Emerytalny, Fundacja Dignum, Fundacja asperIT, Fundacja ADHD, Mindset – Fundacja na rzecz Psychoedukacji i Neuroróżnorodności , Brain Architects, Stowarzyszenie Bliżej ADHD.

    Apel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w sprawie konieczności przeprowadzenia konkurencyjnej procedury wyboru partnera i technologii dla drugiej polskiej elektrowni jądrowej

    Warszawa, 25 czerwca 2025 r.

     

    Apel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w sprawie konieczności przeprowadzenia konkurencyjnej procedury wyboru partnera i technologii dla drugiej polskiej elektrowni jądrowej


    Szanowni Państwo Ministrowie,

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), jako reprezentant interesów polskich firm i pracodawców, z uwagą śledzi proces transformacji energetycznej naszego kraju, w tym rozwój programu energetyki jądrowej. Jesteśmy przekonani, że sprawna realizacja projektów jądrowych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego, stabilności dostaw prądu oraz konkurencyjności polskiej gospodarki.

    W kontekście przygotowań do budowy drugiej wielkoskalowej elektrowni jądrowej w Polsce, apelujemy do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o zagwarantowanie transparentnej, otwartej i konkurencyjnej procedury wyboru technologii, partnera strategicznego oraz wykonawcy inwestycji. Zaniechanie takiej procedury, zwłaszcza w przypadku tak kapitałochłonnego i strategicznego przedsięwzięcia, może skutkować:

    1. Nieoptymalnym wyborem technologii i wykonawcy, co przełoży się na wyższe koszty dla budżetu państwa oraz konsumentów energii.
    2. Ograniczeniem udziału polskich firm w realizacji projektu, co zmniejszy korzyści gospodarcze płynące z inwestycji.
    3. Utratą zaufania inwestorów i partnerów zagranicznych, jeśli proces zostanie uznany za nietransparentny lub motywowany tylko politycznie.

    Polska posiada realną szansę by, w oparciu o międzynarodowy transparentny dialog konkurencyjny i zaproszenie do składania ofert, wybrać optymalną technologię – zarówno pod względem bezpieczeństwa, kosztów inwestycyjnych, kosztów produkcji energii, jak i możliwości wykorzystania polskiego przemysłu.

    W związku z powyższym, apelujemy do Prezesa Rady Ministrów oraz kluczowych w obszarze energetyki Ministrów o bezzwłoczne ogłoszenie otwartego, konkurencyjnego postępowania, które umożliwi:

    • porównanie dostępnych technologii jądrowych od różnych globalnych dostawców,
    • przeprowadzenie dialogu konkurencyjnego z oferentami,
    • pełne uwzględnienie aspektów gospodarczych, technologicznych i środowiskowych,
    • zapewnienie maksymalnego udziału polskich przedsiębiorstw w łańcuchu dostaw.

    Postępowanie powinno zostać uruchomione możliwie szybko ze względu na widoczny w Europie renesans energetyki jądrowej. Niektóre z będących już w trakcie, w co najmniej czterech europejskich krajach, procedur konkurencyjnych mogą zakończyć się wyborem dostawców nawet w 2026 r. Każdorazowo wiązać się to będzie z zajęciem części zdolności produkcyjnych i budowlanych (na rynku europejskim) tych dostawców technologii i wykonawców. Należy się więc obawiać, iż nieuruchomienie procedury do końca bieżącego roku i jej niezakończenie do połowy 2027 r. może spowodować brak możliwości realizacji budowy drugiej elektrowni jądrowej w założonym w aktualizacji PPEJ napiętym harmonogramie. 

    ZPP deklaruje gotowość do współpracy oraz wsparcia w procesie opracowywania i konsultowania kryteriów takiego postępowania, tak aby projekt był realizowany w sposób przejrzysty, racjonalny i w najlepiej pojętym interesie Polski.

    Z wyrazami szacunku,

    Cezary Kaźmierczak
    Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

     

    Do wiadomości:

    1. Minister Przemysłu
    2. Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej
    3. Minister Klimatu i Środowiska
    4. Minister Aktywów Państwowych
    5. Przewodniczący Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów

     

    Zobacz: Apel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w sprawie konieczności przeprowadzenia konkurencyjnej procedury wyboru partnera i technologii dla drugiej polskiej elektrowni jądrowej

    Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki (nr UDER29 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów)

    Warszawa, 18 czerwca 2025 r.

    Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki (nr UDER29 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów)

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pozytywnie ocenia kierunek projektu ustawy deregulacyjnej w obszarze energetyki, uznając potrzebę uproszczenia regulacji oraz dostosowania systemu do zmieniających się uwarunkowań technologicznych i rynkowych. Projekt wymaga dalszych zmian i uzupełnień w celu zapewnienia jego spójności, skuteczności i realnej użyteczności dla przedsiębiorców – zarówno tych działających zawodowo na rynku energetycznym, jak i tych, dla których działalność energetyczna ma charakter pomocniczy.

    Poniżej przedstawiamy szczegółowe stanowisko ZPP do poszczególnych aspektów projektu:

    1. Podniesienie progu koncesyjnego dla OZE – art. 2 pkt 4 projektu

    ZPP pozytywnie ocenia propozycję podniesienia progu koncesyjnego dla źródeł OZE do 5 MW, traktując ją jako krok we właściwym kierunku. Uważamy jednak, że dalsze różnicowanie sytuacji prawnej źródeł odnawialnych i konwencjonalnych nie znajduje uzasadnienia. Postulujemy zrównanie progu obowiązku koncesyjnego – tj. zwolnienie z obowiązku koncesji wszystkich instalacji o mocy do 50 MW, niezależnie od technologii, z jednoczesnym wprowadzeniem obowiązku wpisu do rejestru.

    2. Konsekwencje akcyzowe podniesienia progu koncesyjnego – art. 10 ust. 1 projektu

    Zmiana progu koncesyjnego powinna zostać skoordynowana z przepisami podatkowymi, w szczególności w zakresie podatku akcyzowego. Wytwórcy energii, którzy utracą koncesję, mogą utracić również możliwość samodzielnego rozliczania akcyzy. Proponujemy umożliwienie takim podmiotom wyboru – uzyskania statusu nabywcy końcowego lub utrzymania dotychczasowego trybu rozliczania – z odpowiednim okresem przejściowym.

    3. Obowiązek opomiarowania SN/nN – art. 11t ust. 3 PE

    ZPP postuluje wprowadzenie wyjątku od obowiązku instalowania liczników zdalnego odczytu na stacjach SN/nN dla zakładów przemysłowych. W tych przypadkach wymagane opomiarowanie generuje nieproporcjonalne koszty bez uzasadnionej wartości dodanej, gdyż stacje te służą głównie zaspokajaniu potrzeb własnych przedsiębiorstw. Proponujemy wyłączenie operatorów będących odbiorcami przemysłowymi (z wykazu, o którym mowa w art. 52 ust. 4 ustawy o OZE) spod przedmiotowego obowiązku.

    4. Opłata mocowa – art. 70a ust. 3 ustawy o rynku mocy

    ZPP postuluje zmianę systemu naliczania opłaty mocowej dla odbiorców zewnętrznych – z modelu dobowego na miesięczny. Obecne rozwiązanie jest obarczone dużym ryzykiem błędu i wydłuża proces rozliczeniowy, natomiast model miesięczny byłby bardziej przejrzysty i dokładny.

    5. Ułatwienia regulacyjne dla Zamkniętych Systemów Dystrybucyjnych (ZSD) – art. 9dc PE

    ZPP wskazuje na konieczność realnego uproszczenia obowiązków regulacyjnych dla operatorów ZSD, których działalność dystrybucyjna ma charakter pomocniczy. Proponujemy zniesienie obowiązku przyłączania podmiotów spoza systemu, przekazywania zbędnych informacji do URE oraz dostosowanie sposobu ustalania opłat za przyłączenie do zasad umownych.

    6. Magazyny energii a ograniczenia dla OSD

    ZPP postuluje zniesienie ograniczeń w zakresie posiadania i eksploatacji magazynów energii przez operatorów zamkniętych systemów dystrybucyjnych. Dyrektywa 2019/944 dopuszcza takie rozwiązanie, a jego wdrożenie umożliwiłoby przedsiębiorstwom – szczególnie energochłonnym – aktywne uczestnictwo w transformacji energetycznej i zwiększenie stabilności KSE.

    7. Procedury przyłączeniowe dla OSDn

    ZPP postuluje uproszczenie procedur przyłączeniowych, szczególnie w relacji OSDn – OSDp, w sytuacjach braku zwiększenia mocy przyłączeniowej i wypływu mocy. Obecna praktyka, która każdorazowo wymaga stanowiska Prezesa URE, jest nadmiernie uciążliwa i wydłuża procesy inwestycyjne nawet w przypadku marginalnych zmian.

    8. Raportowanie umów wewnątrz grup kapitałowych

    ZPP postuluje ograniczenie obowiązku raportowania umów sprzedaży energii zawieranych w ramach jednej grupy kapitałowej – jedynie do umów przekraczających 50 GWh rocznie lub zawieranych przez podmioty zawodowo zajmujące się wytwarzaniem energii. Obecne przepisy są nadmiernie uciążliwe i obejmują umowy o marginalnym znaczeniu rynkowym.

    9. Obowiązek zgłaszania umów PPA

    Postulujemy zniesienie obowiązku zgłaszania każdej umowy PPA do URE. Obowiązek ten powinien dotyczyć wyłącznie umów zawieranych z niepowiązanymi kapitałowo odbiorcami końcowymi i opiewających na sprzedaż energii przekraczającą 50 GWh rocznie.

    10. Informowanie Prezesa URE o każdej zmianie oferty

    ZPP postuluje zwolnienie małych, pionowo zintegrowanych przedsiębiorstw energetycznych z obowiązku raportowania każdej zmiany oferty sprzedaży energii. Proponowany próg to 500 odbiorców końcowych.

    Podsumowanie

    ZPP podkreśla, że skuteczna deregulacja sektora energetycznego powinna iść w parze z racjonalnym podejściem do specyfiki różnych uczestników rynku – w tym przedsiębiorstw przemysłowych posiadających własną infrastrukturę energetyczną. Doceniamy inicjatywę Ministerstwa Klimatu i Środowiska zmierzającą do zniesienia barier dla działalności między innymi poza energetyką zawodową, w zamkniętych systemach dystrybucyjnych i w przypadku mikroinstalacji. 

    Wnosimy o uwzględnienie wskazanych propozycji w toku dalszych prac legislacyjnych, również w Sejmie i Senacie. Ich wdrożenie ułatwi prowadzenie działalności gospodarczej, zwiększy elastyczność rynku i przyspieszy transformację energetyczną w Polsce.

    Zobacz: Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki (nr UDER29 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów)

    Raport: Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu

    Warszawa, 24 czerwca 2025 r.

    Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu

    W obliczu gwałtownych zmian demograficznych, postępującej transformacji rynku pracy i niedoboru wykwalifikowanych pracowników, przedsiębiorcy w Polsce stoją przed koniecznością redefinicji dotychczasowych modeli zatrudnienia. W Związku Przedsiębiorców i Pracodawców głęboko wierzymy, że przyszłość gospodarki opiera się na różnorodności i włączaniu—nie na wykluczeniu. Inkluzywność to dziś nie tylko etyczny wybór, ale realna odpowiedź na wyzwania, które definiują konkurencyjność firm i spójność społeczną.

    Dlatego zainicjowaliśmy projekt „Każdy talent na wagę złota—inkluzywni w zatrudnianiu”, który skupia się na potrzebach czterech grup pracowników: osób powracających na rynek pracy po przerwach związanych z rodzicielstwem, osób z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami, pracowników 50+ oraz osób neuroróżnorodnych.

    W ramach projektu zorganizowaliśmy pięć posiedzeń w formie okrągłych stołów, poświęconych sytuacji każdej z tych grup. Do dyskusji zaprosiliśmy przedstawicieli wszystkich sektorów gospodarki. Łącznie w pracach uczestniczyło 9 firm, 18 organizacji pozarządowych, 4 ekspertów HR, 14 parlamentarzystów oraz 6 przedstawicieli rządu i władz lokalnych. To szerokie partnerstwo umożliwiło realną wymianę doświadczeń oraz wypracowanie propozycji rozwiązań, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby rynku.

    Efektem tego dialogu jest niniejszy raport—obszerny dokument, który łączy analizę barier z katalogiem dobrych praktyk i konkretnymi rekomendacjami legislacyjnymi. Naszym celem było pokazanie, że inkluzywność w zatrudnieniu nie jest chwilową „modą”—to konieczność, która przynosi mierzalne korzyści: mniejsze rotacje, wyższą lojalność pracowników, lepsze wyniki finansowe. U podstaw tej pracy leży jednak coś znacznie głębszego: przekonanie, że w każdej osobie tkwi potencjał. Że za każdą historią powrotu na rynek pracy, przezwyciężonej choroby czy codziennej walki z barierami stoi człowiek, który ma coś do zaoferowania. I że nowoczesna gospodarka zaczyna się tam, gdzie potrafimy ten potencjał dostrzec—i stworzyć przestrzeń, by mógł się rozwinąć.

     

    Zapoznaj się z pełnym raportem: Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu

    Stanowisko ZPP ws. pomysłu rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na e-commerce

    Warszawa, 16 czerwca 2025 r.

    Stanowisko ZPP ws. pomysłu rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na e-commerce

     

    • Związek Przedsiębiorców i Pracodawców stanowczo sprzeciwia się rozszerzeniu podatku od sprzedaży detalicznej na sektor e-commerce, uznając tę koncepcję za szkodliwą dla rozwoju i konkurencyjności polskich oraz europejskich przedsiębiorstw z tej branży.
    • Funkcjonujący od 2021 r. podatek obejmujący handel tradycyjny nie spełnił swojego celu. Pozycja dużych sieci pozostaje dominująca, a liczba małych i średnich sklepów z polskim kapitałem wciąż maleje.
    • Segment e-commerce już dziś zmaga się z takimi wyzwaniami jak rosnące koszty operacyjne czy nieuczciwa konkurencja ze strony azjatyckich przedsiębiorców handlu elektronicznego. Ci ostatni zyskują przewagę m.in. poprzez unikanie zobowiązań celnych i podatkowych.
    • ZPP apeluje o wstrzymanie prac nad nowelizacją ustawy. Naszym zdaniem Polska powinna skupić się na współpracy na poziomie UE na rzecz wyrównania ram konkurencji pomiędzy europejskimi i azjatyckimi firmami działającymi na rynku handlu elektronicznego.

    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) z zaskoczeniem i niepokojem przyjmuje najnowsze doniesienia medialne dotyczące planów Ministerstwa Finansów obejmujących rozszerzenie obowiązującego od 2021 r. podatku od sprzedaży detalicznej także na sektor e-commerce. [1] W trosce o rozwój i innowacyjność polskich przedsiębiorców z branży handlu elektronicznego wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec tego pomysłu. Wdrożenie go ograniczy bowiem inwestycje rodzimych sprzedawców i platform oraz pogorszy ich pozycję względem konkurencji spoza Unii Europejskiej.

    Podatek od sprzedaży detalicznej wszedł w Polsce w życie w 2021 r. na mocy uchwalonej pięć lat wcześniej ustawy. Jak napisano w uzasadnieniu, głównymi celami regulacji były zwiększenie dochodów podatkowych budżetu państwa oraz neutralizacja skutków stosowania przez duże sieci handlowe optymalizacji podatkowej. [2] Biorąc pod uwagę ustanowienie progu wolnego od podatku na poziomie 17 mln zł miesięcznego przychodu, powszechnie uznano przy tym, że ustawodawcy przyświecała także intencja ochrony małych polskich sklepów i wzmocnienia ich konkurencyjności zwłaszcza w odniesieniu do dużych graczy o kapitale zagranicznym. Jak pokazały ostatnie lata, podobny efekt nie wystąpił. Trend zmniejszania się liczby sklepów o powierzchni mniejszej niż 300 m2, w latach 2015-2021 szacowany na około 10% [3], nie traci na aktualności. W 2022 r. zniknęło kolejne 4 tysiące placówek, a w 2023 r. rynek skurczył się o następne 2%. [4] [5] Dowodzi to, że dyskutowane prawo nie tylko nie wyrównało konkurencji, ale też nie odwróciło panujących na rynku tendencji.

    Nasze wątpliwości oprócz skuteczności tego rozwiązania budzi dodatkowo jego adekwatność w kontekście segmentu e-commerce, w blisko 50% złożonego z małych i średnich sklepów internetowych. [6] Opowiadamy się jednoznacznie przeciwko nakładaniu na biznesy działające na taką skalę nowych obciążeń.

    Ponadto, w naszej ocenie branża e-commerce zmaga się dziś z tak wieloma trudnościami, że nieuzasadnionym wydaje się nakładanie na nią kolejnych barier. W 2024 r. szacowana na w przybliżeniu 100 mld zł, według PwC może ona do 2028 r. osiągnąć wartość nawet 192 mld, rosnąc średnio o 8% rocznie. [7] [8] Nie ma jednak żadnej gwarancji, że ten optymistyczny scenariusz faktycznie doczeka się realizacji, szczególnie w warunkach rosnących kosztów reklamy internetowej, logistyki i energii oraz dobie coraz agresywniejszej i nieuczciwej konkurencji z Azji. Jak niejednokrotnie podnosili polscy i europejscy przedsiębiorcy sprzedający towary online, podmioty spoza UE działające na rynku handlu elektronicznego już dziś cieszą się licznymi przewagami będącymi efektem m.in. unikania opodatkowania, np. poprzez zaniżanie wartości wysyłanych zamówień czy dzielenie przesyłek na kilka paczek. Łatwo sobie wyobrazić, że ten stan rzeczy, tak niekorzystny z perspektywy przestrzegających prawa rodzimych firm, mógłby się w następstwie nowelizacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej tylko pogłębić. Dlatego apelujemy o wstrzymanie prac nad rozszerzeniem obowiązującego prawa. Mamy silne przekonanie, że polscy decydenci powinni się w pierwszej kolejności skupić na ogólnoeuropejskich działaniach mających na celu wyrównanie ram konkurencji pomiędzy uczestnikami rynku e-commerce z UE oraz tzw. państw trzecich. Temat potencjalnego opodatkowania sprzedaży detalicznej online, gdyby miał powrócić, być może powinien również zostać omówiony na poziomie europejskim – tym bardziej, że żadne z Państw Członkowskich nie wprowadziło jeszcze takiego rozwiązania, a rozwojowi jednolitego rynku UE nie służy fragmentaryzacja.

    Reasumując, ZPP krytycznie ocenia propozycję Ministerstwa Finansów dotyczącą rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na sektor e-commerce. Zastosowanie tego narzędzia uderzyłoby w rozwój małych i średnich firm sprzedających online oraz zwiększyłoby nieuczciwe przewagi konkurencyjne, jakie mają nad europejskimi podmiotami azjatyckie platformy. W związku z tym wzywamy do zaprzestania prac nad projektem i położenie przez państwo polskie większego nacisku na współpracę europejską na rzecz wyrównania ram konkurencji w segmencie e-commerce.

    Zobacz: Stanowisko ZPP ws. pomysłu rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na e-commerce 

    Zorganizowana przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców Konferencja „Focus on Europe” już za nami!

    Warszawa, 12.06.2025

    Zorganizowana przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców Konferencja „Focus on Europe” już za nami!

     

    Wydarzenie to było okazją do podsumowania polskiej prezydencji w Radzie UE, omówienia aktualnych wyzwań stojących przed Unią oraz przeanalizowania kierunków polityki europejskiej na nadchodzące lata. Przedstawione zostały także rekomendacje i wnioski dla prezydencji duńskiej. Podczas konferencji zaprezentowano kompleksowy raport dotyczący konkurencyjności Unii Europejskiej.

    W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele administracji rządowej, parlamentarzystów i przedstawicieli instytucji unijnych, przedstawicieli Zarządów i działów Public Affairs firm działających na rynkach unijnych oraz ekspertów, przedstawicieli think tanków.

    W trakcie konferencji odbyło się 5 głównych paneli tematycznych oraz 4 spotkania w ramach sesji branżowej, tj. Cyfryzacji, Automotive, SMR, Zdrowia.

    Rozpoczęliśmy od podsumowania polskiej prezydencji, gdzie dyskusja skupiła się na priorytetach, osiągnięciach i wyzwaniach, które towarzyszyły Polsce podczas sprawowania prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Omówiono m.in. wpływ Polski na agendę unijną oraz rolę parlamentu w procesie legislacyjnym. Poruszone zostały również strategiczne refleksje oraz wnioski dla przyszłych prezydencji w ramach trio, ze szczególnym uwzględnieniem rekomendacji dla prezydencji duńskiej. Panel dostarczył kompleksowego spojrzenia na polski wkład w kształtowanie kierunków rozwoju Unii Europejskiej. W trakcie dyskusji prowadzonej przez Lusyne Kesziszjan (Public Affairs Manager, ZPP Brussels Office) wysłuchaliśmy Katarzynę Smyk (Dyrektor Biura Komisji Europejskiej w Polsce), Witolda Naturskiego (Dyrektor Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce), Martę Stachowiak (Dyrektor Departamentu Polityki Zewnętrznej UE, Ministerstwo Spraw Zagranicznych), Aleksandra Siemaszko (Dyrektor Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej, Ministerstwo Rozwoju i Technologii) oraz Jakuba Bińkowskiego (Członka Zarządu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców).

    Kolejna żywiołowa dyskusja dotyczyła konkurencyjności UE w skali globalnej – czyli tematu, który od wielu miesięcy rozpala debatę publiczną we wszystkich Państwach Członkowskich UE. Trudno się temu dziwić w sytuacji, gdy bezpośrednie inwestycje zagraniczne na Starym Kontynencie osiągnęły według EY najniższy poziom od 9 lat, a PKB bloku urosło w latach 2007-2022 tylko o 21% przy odnotowanych przez Stany Zjednoczone i Chiny wzrostach w wysokości kolejno 72 i 290%. Rozmowa skupiła się na znalezieniu odpowiedzi na pytanie jakie czynniki blokują dziś nasz rozwój i co można zrobić, by zmniejszyć ich oddziaływanie. Podczas dyskusji poruszono m.in. temat wyzwań w handlu międzynarodowym i reformie jednolitego rynku UE. Panel prowadziła Aleksandra Wróbel (Analityczka ds. regulacyjnych, ZPP), przy udziale Ignacego Niemczyckiego (Sekretarz Stanu, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów), Antje Gerstein (Członkini Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES), Dyrektor Zarządzająca Niemieckiego Stowarzyszenia Handlu Detalicznego), Marty Mikliszańskiej (Director Group Public Policy, Allegro) oraz Michała Boniego (Koordynator ZPP ds. prezydencji Polski w Radzie UE.

    Szczególnym punktem wydarzenia było keynote speech Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego dotyczące hasła „20 lat Polski w UE, co dalej?”.

    Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej, choć może mało spektakularna, skupiła się na sprawach praktycznych, które wymagały rozwiązania i wm mojej ocenie została zrealizowana właściwie. Obecnie jednak Unia Europejska musi głęboko zastanowić się nad swoim funkcjonowaniem, zwłaszcza że będzie coraz bardziej uwikłana w globalne procesy. Europa może stać się jednym z kluczowych aktorów na międzynarodowej scenie. Jednak, aby tak się stało, potrzebne jest pogłębienie integracji w kilku kluczowych obszarach, zapewnienie gwarancji dotyczących bezpieczeństwa, inwestycje w nowe technologie oraz rozwój wspólnej polityki europejskiej wobec partnerów – stwierdził były Prezydent Aleksander Kwaśniewski.

    W trakcie trzeciego panelu dotyczącego nowej perspektywy finansowej na lata 2028 – 2034, służącego wymianie poglądów i spostrzeżeń dotyczących nowych WRF, znalezieniu odpowiedzi jak dostosować długoterminowy budżet UE do Europy znajdującej się w okresie głębokich przemian, zmieniających się potrzeb i priorytetów, a także jaką rolę będzie w tym wszystkim odgrywać Polska. Rozmowę przy udziale Ministra Jana Szyszko (Sekretarza Stanu, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej), Jacka Protasa (Posła do Parlamentu Europejskiego X kadencji, Parlament Europejski), Jana Olbrychta (Posła do Parlamentu Europejskiego IX kadencji, Parlament Europejski), Marcina Nowackiego (Wiceprezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców; Członka EESC) moderowała Julita Muszyńska (Analityczka prawna, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców).

    Równocześnie z trzecim panelem, odbył się zamknięty okrągły stół pt. “Transformacja rynku pracy w erze cyfrowej – wyzwania i szanse dla Polski” prowadzony przez Michała Boniego (Ministra Cyfryzacji w latach 2011-2013, Koordynatora ZPP ds. Prezydencji Polski w Radzie UE) oraz Danielę Werbeniec (Dyrektor Forum Cyfrowego, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców), gdzie udział wzięli Ewa Flaszyńska, (Dyrektor Departamentu Rynku Pracy, MRPiPS), Filip Konopczyński (Dyrektor Badań i Analiz NASK), Grzegorz Święch (Off School), Wiktoria Nowak (Off School), Anna Karcz-Czajkowska (CEO Mindset-Fundacja na rzecz psychoedukacji i neuroróżności), Dagmara Szymczak (Prezeska Fundacji Dignum), Kamila Sotomska (Public Policy Lead Central & Eastern Europe, Uber), Piotr Nowosielski (CEO Just Join IT), Dagna Frydrych (Head of Growth, Just Join IT), Konrad Grygo (Business Anylyst OLX), Karol Kasiński (Public Policy Manager Amazon), Patrycja Satora (Wiceprezes Zarządu Instytut Finansów Publicznych) oraz Aleksandra Wróbel (Analityczka ds. regulacyjnych w Departamencie Prawa i Legislacji, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców). Na spotkaniu omówiono najlepsze praktyki cyfrowej transformacji rynku pracy, poruszono kwestie demografii i starzenia się społeczeństwa (strategie aktywizacji zawodowej osób 50+, wsparcie rynku pracy dla seniorów oraz Pokolenia Z w pracy (oczekiwania, kompetencje cyfrowe, nowe modele motywacji i przywództwa). Dyskusja dotyczyła także modeli zatrudnienia i elastyczności pracy, aktywnej polityki zatrudnienia oraz lifelong learning i reskilling – dostępności kursów cyfrowych, upowszechnianie nauki kompetencji przyszłości.

    Krótki, ale intensywny fireside chat przy udziale Ministra Cyfryzacji Dariusza Standerskiego oraz Grażyny Piesiewicz (Dyrektor pionu ds. Zaawansowanych Obliczeń i Zastosowań, DG CONNECT, Komisja Europejska) dotyczył cyfrowych ambicjach Polski i o tym jak dalej je rozwijać.

    Następnie przeszliśmy do przyszłości transformacji energetycznej Europy, która wchodzi w decydującą fazę. Wykorzystaliśmy zatem ten moment do oceny dotychczasowych działań i określenie realnych priorytetów na kolejne lata. W trakcie panelu plenarnego przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska, instytucji unijnych i przemysłu rozmawiali o kierunkach zmian w polityce energetycznej i klimatycznej, nowych założeniach krajowych strategii oraz o tym, jak skutecznie wykorzystać instrumenty takie jak CBAM czy w jaki sposób dostosować dokumenty takie jak Clean Industrial Deal do potrzeb polskich i europejskich firm. Dyskusja skupiła się także na tym, jak uniknąć rozproszenia kompetencji między instytucjami i prowadzić spójną, konstruktywną politykę wspierającą konkurencyjność europejskiego przemysłu. Panelistami byli Marzena Rogalska (Główna Doradczyni ds. Dekarbonizacji Przemysłu, DG CLIMA, Komisja Europejska), Witold Literacki (Wiceprezes Zarządu ds. Korporacyjnych, pierwszy zastępca Prezesa Zarządu, ORLEN S.A.), Dorota Jeziorowska (Dyrektorka Biura Pełnomocnika Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, Ministerstwo Przemysłu), Maciej Filip Bukowski (Kierownik Programu Energetyka i Odporność, Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego) zaś moderatorem był Maciej Drozd (Dyrektor Forum Energii i Klimatu, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców).

    Po prężnych rozmowach na tematy energetyczne przeszliśmy płynnie do rozmów w formie fireside chat na temat „Bezpieczeństwo żywnościowe – wyzwania i perspektywy dla Europy”. W rozmowach wzięli udział: Janusz Wojciechowski, były Komisarz UE ds. Rolnictwa oraz Marcin Hydzik, Prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka (ZPPM)

    Ostatni panel główny skupił się na temacie bezpieczeństwa militarnego i geopolitycznego Europy. W obliczu narastających napięć geopolitycznych Europa staje przed koniecznością nowego zdefiniowania swojej architektury bezpieczeństwa. Panel była przestrzenią do diagnozy kluczowych zagrożeń oraz podsumowania działań podjętych w zakresie bezpieczeństwa podczas polskiej prezydencji w Radzie UE. Wspólnie zastanawialiśmy się nad przyszłością europejskiej polityki obronnej w coraz bardziej nieprzewidywalnym świecie. Dyskusję w której udział wzięli Tomasz Husak (Doradca w Dyrekcji Generalnej ds. przemysłu obronnego i kosmicznego (DG DEFIS), Komisja Europejska) oraz Bartłomiej Kot (Ekspert ds. polityki zagranicznej i obronności, Aspen Institute CE). Moderowała Małgorzata Jakubowska, Sekretarz Departamentu Prawa i Legislacji, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

    Zwieńczeniem konferencji były wieczorne sekcje branżowe:

    “Konkurencyjność europejskiego sektora automotive”

    • Krzysztof Bolesta – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska;
    • Tomasz Bęben – Prezes Zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych;
    • Bartosz Jóźwik – Członek Zarządu oraz Dyrektor Zakładu Forvia;
    • Iwona Kornatko – współwłaścicielka Serwisu Samochodowego Morela;
    • Agata Wysogrocka-Korczyńska – Dyrektor ds. Zgodności Produktu w ZF Aftermarket.

    “Reaktory SMR bezpiecznym źródłem stabilnej energii dla Europy”

    • Senator Krzysztof Kwiatkowski – Wiceprzewodniczący Senackiego Zespołu Energetyki Jądrowej i Odnawialnych Źródeł Energii;
    • Paweł Pytlarczyk – Wiceprezes, Państwowa Agencja Atomistyki;
    • Alice Neffe – Country Manager, Steady Energy;
    • Jakub Papiernik – Global Generation Solution Manager, Hitachi Energy.

    „Wyzwania i przyszłość europejskiej strategii w sprawie chorób rzadkich”

    • Marzanna Bieńkowska – Zastępca Dyrektora Departamentu Współpracy, Rzecznik Praw Pacjenta;
    • Urszula Demkow – Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Zdrowia;
    • dr hab. Anna Kostera-Pruszczyk – kierownik Katedry i Kliniki Neurologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Przewodnicząca Rady ds. Chorób Rzadkich przy Ministrze Zdrowia;
    • dr hab. n. med. Anna Latos-Bieleńska – Konsultant krajowa w dziedzinie genetyki klinicznej, kierownik Katedry i Zakładu Genetyki Medycznej w Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, przewodnicząca Zespołu Centralnego Polskiego Rejestru Wrodzonych Wad Rozwojowych;
    • Stanisław Maćkowiak – Prezes Krajowego Forum na rzecz Terapii Chorób Rzadkich ORPHAN;
    • Dr hab. n. med. i n. o. zdr. Dominik Olejniczak – Zakład Zdrowia Publicznego Warszawski Uniwersytet Medyczny , Zakład promocji Zdrowia i Prewencji Chorób Przewlekłych, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy.

    Dla członków ZPP

    Nasze strony

    Subskrybuj nasze newslettery